zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
3.6.2004 | RUBRIKA: Články v médiích |
Osvědčí se „kompaktní“ strategie?
Ekonom 3.6.2004
Začalo to vloni v září ve Velké Británii. Celostátní deník The Independent se rozhodl část svého nákladu tisknout ve zmenšeném formátu. Překročil tím hranici, která v Británii odděluje velkoformátové noviny, tzv. broadsheets, od velikostně polovičních tabloidů. Velkoformátové listy jako The Times, Daily Telegraph, The Guardian, se pokládají za seriózní tisk, zatímco tabloid je synonymem pro bulvár typu Daily Mirror nebo The Sun.
Menším formátem vyšel Independent vstříc lidem, kterým při čtení vadí velké listy broadsheetu, ale kteří chtějí mít serióznější informace, než jaké jim nabízí bulvární tabloid.
Odvážný krok Independentu vyšel. Pokles odbytu se zastavil, prodaný náklad se zvýšil až o 20 procent. Před dvěma týdny Independent skončil s vydáváním listu ve dvou formátech, velký formát si ponechalo jen nedělní vydání Independent on Sunday.
V době, kdy tištěná média a zvláště deníky v Evropě se potýkají s klesajícím odbytem, se novou „kompaktní“ strategií inspirovaly další listy. Britský deník The Times začal vydávat paralelní zmenšenou verzi vloni v listopadu, zatím bez úspěchu. Prodej tabloidového vydání sice tvoří 38 procent nákladu, ale celkový odbyt i nadále klesá.
Mediální experti poukazují na to, že Independent zaplatil za úspěch změnou obsahu. Osvojil si metody bulváru, dnes je v něm více kampaní než zpráv a více jednostranných komentářů. Navíc využití „kompaktní“ strategie závisí na charakteru čtenářské obce. Záleží na tom, zda si čtenáři list předplácejí, nebo zda ho kupují na stáncích. Například švýcarský bulvární list Blick s téměř výhradním stánkovým prodejem se začátkem letošního května pokusně zmenšil a tento týden končí s vydáváním velkoformátové verze.
Od minulého pondělka experimentuje se zmenšenou verzí také německý Die Welt. Pro berlínské čtenáře připravuje zhuštěnou 32 stránkovou verzi Welt Kompakt se sníženou cenou 50 centů. Experiment má trvat osm týdnů, spekulace o tom, že by velkoformátový Die Welt mohl zaniknout, vydavatel odmítá.
Pozn.: K tématu viz také článek v The Economist Tabloiditis.