zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
13.4.2005 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky/Pohled do historie |
Jak to bylo s licencí Novy a s Reflex TV
„Hájek také dělal chyby. Aby zvýšil politické šance na získání licence, spojil koncept Reflex TV s obdobným projektem Michaela Kocába, čímž si chtěl zajistil širší politické krytí. Ani tak bystrý člověk jako on nepochopil, že svět se od doby, kdy Petr Uhl volal řediteli tiskárny, pořádně změnil. Už nestačila politická garance, ale pytel plný peněz, které bylo třeba dát určitým lidem. Hájek to neudělal a licenci získal osvětářský projekt skupiny kolem Vladimíra Železného, z něhož se zrodila komerční TV Nova.”
Takže Pečinka suverénně tvrdí, že udělení licence televizi Nova bylo uplacené, aniž by dodal jakýkoli důkaz, který by toto tvrzení ospravedlnil, tj. kdo, koho a jak uplácel. Tím se zařadil mezi šiřitele nepodložených mediálních mýtů, které se tak úspěšně zahnízďují v širším společenském povědomí.
K udělování licence Nova jsou k dispozici dokumenty, konkrétně Výroční zpráva RRTV za leden-únor 1993. O tom, že Reflex TV by mohl mít šanci získat licenci samostatně, tj. kdyby se nespojil s Art Production K (Kocáb, Zapletal, ale také další celebrity českého show-byznysu, které si koupily akcie této firmy, mluvilo se i o Gottovi), si dovoluji pochybovat. K odmítnutému projektu Bohemia TV (Art Production K + Reflex) se ve zprávě praví:
“- spojení dvou původně samostatných žadatelů, z nichž jeden má značné produkční zkušenosti zejména v oblasti televizní zábavy. Žadatel měl silné osobnostní zázemí, příslib účasti českého bankovního kapitálu a deklaroval ochotu vzdát se jiných mediálních aktivit. Jeden z nejvážnějších uchazečů, mírné rezervy v obchodním plánu, programové pojetí se silnou preferencí komerčních prvků, deklarována možná, avšak vztahově nevyjasněná účast americké mediální skupiny News Int. (Murdoch). “
Podle mého názoru právě ten Murdoch nakonec potopil projekt Bohemia TV, lépe řečeno sloužil jako argument pro jeho odmítnutí v době, kdy zde byly obavy z příchodu tzv. mediálních mogulů do Česka. Důkaz o tom podává hodnocení nejlepšího a nejprofesionálnějšího (podle mého názoru) uchazeče o licenci, kterým bylo lucemburské seskupení CLT Czech (dnes by to byl Bertelsmann).
”CLT Czech - společná žádost CLT/RTL a AB Barrandov s finančním příslibem České spořitelny. Jeden z vážných uchazečů, silná mediální společnost s kvalitním obchodním plánem. Vysoký podíl zahraničního kapitálu, velmi silná česká produkční společnost, obavy z možné likvidace menších produkčních skupin a dominantního postavení na trhu reklamy. Žadatel nezískal dostatečný počet hlasů.”
O tom, že Pečinka příliš neoplývá kritickým duchem, jenž by korigoval fámy a mýty, které se k němu dostanou, jsem zaregistroval už kdysi dávno v minulosti, když i s navijákem spolkl Zifčákovu báchorku o tom, jak dotyčný úmyslně hrál mrtvého studenta.
Rovněž jeho líčení historie Reflexu by si možná vyžádalo některé korekce. Například tam, kde popisuje, jak zlý Komanický prodal Reflex Ringierovi, za což zakladatel Reflexu Petr Hájek vůbec, ale vůbec nemohl. Doslova: “Komanický uplatnil svou sílu a v dubnu 1993 prodal Reflex švýcarské vydavatelské firmě Ringier.”
Jsme-li u postavy Petra Hájka, dnešního ředitele Tiskového odboru Kanceláře prezidenta republiky, není bez zajímavosti přečíst si jeho vystoupení před studenty VŠE, kam ho pozval pedagog Petr Žantovský. Hájek zde na jedné straně barvitě popisuje kampaň ODS roku 1998: “Dávali jsme médiím několik měsíců šílenou potravu, dráždili jsme je.” Na straně druhé odpovídá: ”Opravdu nevrtím psem.” A ty si čtenáři vyber.