zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
19.8.2005 | RUBRIKA: Články v médiích |
Podzimní programové manévry
Ekonom 18.8.2005
Letošní plánování podzimní televizní sezony nepostrádá dramatické momenty. Může za to fakt, že s příchodem nového majitele televize Nova padla nepsaná opoziční smlouva mezi komerčními televizemi. V jejím rámci Nova a Prima na jedné straně programově soutěžily, na druhé straně však svoje konání koordinovaly, například při nákupu vysílacích práv nebo při prodeji reklamního vysílacího času.
Dnes mezi Novou a Primou zuří nefalšovaná bitva, jejíž první výstřely padly už na začátku roku, když Nova odlákala Primě některé zavedené inzerenty. Další přestřelkou této bitvy bude podzimní soupeření dvou podobných formátů televizní reality show: Big Brother (Nova) a VyVolení (Prima).
Prima začala s vysíláním tento týden. Informace o soutěži a o příbězích odehrávajících se v uzavřeném domě s televizními kamerami se budou v hodinových sestřizích vysílat pětkrát týdně v hlavním vysílacím čase v osm hodin večer. Jenom v úterý a ve čtvrtek se VyVolení posunou do noci, aby uvolnili místo zavedenému seriálu Rodinná pouta.
Také Nova bude o průběhu své reality show (začne 28. srpna) informovat každý den, nicméně po úvodním týdenním rozjezdu chce s Velkým bratrem vstupovat do hlavního vysílacího času jen ve středu a v neděli.
Tajným nováckým trumfem jsou původní seriály, mezi nimiž je i půlhodinový nekonečný seriál Ulice, který by se měl před Televizními novinami objevovat pětkrát týdně.
Bude zajímavé sledovat, zda podzimní inovace televizních programů změní divácké návyky a ovlivní peoplemetrové měření sledovanosti. Nelze vyloučit, že právě výsledky peoplemetrů povedou k úpravám programů a k posunům vysílacích časů tak, aby se co nejlépe zhodnotila cena reklamního vysílacího času.
Programové manévry komerčních televizí může ovlivnit také úmysl České televize přesunout začátek zpravodajského pořadu Události ze čtvrt na osm na devatenáctou hodinu. Vysílací čas mezi sedmou a osmou hodinou večerní totiž nabízí největší variabilitu umisťování reklamních spotů.