zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
18.1.2006 | RUBRIKA: Články v médiích |
Stránka Média
EKONOM 19.1.2006
Týdny plné složitých manévrů předcházely rozhodování o novém vlastníkovi společnosti ProSiebenSat1 Media AG, která vysílá televizní programy SAT1, ProSieben, Kabel1, 9Live, zpravodajský N24 a další tematické kanály.
I když o tom, zda novým vlastníkem bude firma Axel Springer AG, se rozhodne až tento pátek, dá se předpokládat, že dojde ke kompromisu, který uspokojí jak kartelový úřad, tak smluvní strany transakce, jejíž hodnota se odhadovala na 4 miliardy euro.
Tato předpověď vychází z předpokladu, že se prosadí nevyslovené přání politiků i německé veřejnosti vrátit významné televizní programy do německých rukou. Zatím je jejich majitelem americko-izraelský podnikatel Chaim Saban, který ProSiebenSat1 získal po krachu mediálního impéria Leo Kircha v březnu 2003. Po sanaci a oddlužení nabídl Saban společnost k prodeji (Ekonom 11.8.2005 „Dovnitř, sanovat a pryč“).
Vloni v létě došlo k dohodě, podle které by ProSiebenSat1 měl koupit největší novinový vydavatel v Německu Axel Springer AG. Uzavřený obchod však podléhá schválení německých úřadů.
Komise zkoumající koncentraci médií (KEK) již fúzi odmítla s tím, že spojením celostátních deníků Bild a Die Welt s komerčními televizemi by Axel Springer získal vliv na 42 procent publika, což představuje dominantní sílu ohrožující „názorovou rozmanitost“ nezbytnou pro zdravý vývoj demokracie.
Kartelový úřad, který se stane konečnou instancí schvalující uzavřený obchod, zveřejní své rozhodnutí 20. ledna. Minulý týden se objevily náznaky řešení situace. Nejprve do médií pronikly pověsti o tom, že když nedostane ProSiebenSat1 Axel Springer, zmocní se ho NBC Universal, Viacom či Disney. Springer pak nabídl kartelovému úřadu, že se zbaví komerčního kanálu ProSieben, což by mohlo být přijatelné jak pro KEK, tak pro kartelový úřad. Mezi zájemci o podíly se objevil francouzský komerční kanál TF1, domácí satelitní Premiere, ale také mezinárodní SBS, zajímala se prý i Lauderova CME.
Ať už dopadne prodej ProSiebenSat1 jakkoli, jisté je, že tento týden se v Německu rozhoduje o budoucí podobě zdejší mediální scény.
Celých patnáct let rezervoval veřejnoprávní Český rozhlas svůj čtvrtý okruh pro „mládežnický“ program. V pátek 13. ledna ve 13 hodin13 minut se značka ČRo4 naplnila obsahem. Na pražské frekvenci 100,7 MHz začala vysílat stanice ČRo4 - Radio Wave (Vlna) pro mladé ve věkové kategorii 15-25 let. V hudebním profilu chce být Radio Wave alternativou k současným komerčním rádiím. Ke slovu se mají dostat skladby a interpreti, které komerční rádia opomíjejí. Mimopražští zájemci si mohou poslechnout Radio Wave na internetu, na adrese www.rozhlas.cz/radiowave.
Rozhodnutí neobnovit vysílání diskusního pořad Kotel zdůvodnilo tiskové prohlášení televize Nova novou koncepcí vysílacího schématu, klesající sledovaností Kotle a dalšími programovými argumenty. Není však vyloučeno, že za tímto rozhodnutím stojí podobné důvody, které vedly k nedávnému zastavení pořadu České televize Bez obalu. Programová vedení obou televizí, i když to otevřeně odmítají přiznat, se zřejmě rozhodla nepřilévat konfliktními diskusními pořady olej do ohně vypjaté předvolební atmosféry.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání minulý týden zamítla žádost České televize, aby se od loňského října, kdy zahájil pravidelné vysílání veřejnoprávní multiplex „A“, limit povolené reklamy vypočítával ze všech tří programů ČT1, ČT2 a ČT24, s možností přetáhnout nevyčerpaný limit z jednoho programu na druhý. Tuto možnost povoluje zákon jen pro ČT1 a ČT2. Letošní rok je pro Českou televizi posledním, ve které jí zákon umožňuje vysílat reklamu v rozsahu jednoho procenta celkového vysílacího času. Od příštího roku se limit sníží na půl procenta a od 1. ledna 2008 reklamní spoty z programů ČT zcela zmizí.
Od 1. února se Moskva stane dalším městem, ve kterém se bude tisknout deník The International Herald Tribune. Partnerem IHT v Rusku bude The Moscow Times, anglicky píšící noviny pro cizince, které zde vycházejí od roku 1992. Nový deník se bude dodávat do hotelů a obchodních center, kromě toho ho dostanou předplatitelé The Moscow Times. Podobná partnerství jako v Rusku deník IHT již uzavřel v Německu (Frankfurter Allgemeine Zeitung), v Japonsku (Asahi Shimbun), ve Španělsku (El País), v Izraeli (Haaretz), v Řecku (Kathimerini), v jižní Koreji (JoongAng Daily) a v Libanonu (The Daily Star). Do letošního roku americkou žurnalistiku reprezentoval v Rusku jen The New York Times, a to jednou týdně ve víkendové příloze deníku Izvestija.