zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

2.3.2006 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 2.3.2006

Bulvár proti bulváru

Polská lekce. Ve čtvrtek 23. února vyšel naposledy polský deník Nowy Dzień, který vydržel na trhu pouhých 102 dnů. Vydavatelství Agora, jehož vlajkovou lodí je nejčtenější seriozní deník Gazeta Wyborcza, se novým titulem snažilo prosadit v bulváru, který před dvěma lety ovládl deník Fakt, vydávaný německým Axel Springer Verlag.

Fakt odsunul Gazetu Wyborczu z prvního místa v počtu prodaných výtisků, když Gazeta v polovině loňského roku prodávala průměrně 487 000 výtisků, zatímco Fakt si kupovalo 525 000 čtenářů.

Také Polsko zažívá stagnaci novinového trhu, v němž expandují jen bezplatné noviny a laciný bulvár. V segmentu bezplatných novin se Polsko ubránilo zahraniční konkurenci. Spor o značku Metro vyhrála právě Agora, která se vloni pustila do další bitvy, tentokráte o přízeň čtenářů, kteří dávají přednost bulváru.

Nowy Dzień, inzerovaný jako „moudřejší bulvár“, počítal s prodaným nákladem čtvrt milionu výtisků. Agora byla ochotna do něj investovat v průběhu tří let 60-80 milionů zlotých (450-600 milionů Kč) a počítala s tím, že od roku 2008 bude deník ziskový.

Vysoké ambice však narazily na tvrdou realitu trhu. Nic nepomohlo, že první den Agora vrhla do stánků 800 000 výtisků za cenu jeden zlotý, podobně jako kdysi Springerův Fakt. Naprázdno vyšly reklamní akce, které vyvrcholily přibalením DVD zdarma jako „valentýnský“ dárek letos v únoru.

První týden se sice prodávalo 200 tisíc výtisků, ale v prosinci náklad spadl na 177 tisíc a dále klesal na 160 tisíc v lednu a 130 tisíc v únoru. Proto Agora vydávání deníku zastavila i za cenu odepsání vstupních investic, které činily 27 milionů zlotých (200 milionů Kč). Již zavedený bulvár Fakt byl pro Nowy dzień příliš silným soupeřem.

Také u nás jsme svědky pokusů ukousnout kus čtenářského koláče zavedenému bulvárnímu deníku Blesk. Deníky Super a Impuls skončily v propadlišti dějin, ale stále je tu Super Spy, od loňského roku Šíp. Nyní k nim přibývá Aha!, někdejší týdeník, který vydavatelství Ebika podnikatele Sebastiana Pawlowského od 1. března mění na deník „zábavnějšího“ bulváru.

Předvolební Moravec

Tento týden začne v Karlových Varech seriál přímých přenosů České televize, které každý čtvrtek na ČT2 budou představovat volební lídry jednotlivých krajů. Speciální vydání diskusního pořadu Otázky Václava Moravce je příspěvkem veřejnoprávní televize k informovanosti českých voličů před volbami 2.-3.června. Inspirací pro ČT byla zřejmě předvolební vydání pořadů BBC Question Time.

Reorganizace holdingu CME

Majitel televize Nova CME oznámil, že rumunský mediální podnikatel Adrian Sarbu, generální ředitel rumunských televizí Pro TV, Acasa a Pro Cinema, se stane šéfem operační skupiny, pod kterou se soustředí řízení činností v Rumunsku, na Slovensku a v České republice. CME minulý týden rovněž informovala o tom, že od Adriana Sarbu odkoupila pětiprocentní podíly v licencované Pro TV a v servisní Media Pro International za 27 milionů US dolarů. Touto operací se dokončuje přeměna CME z holdingové společnosti na konzolidovaného televizního operátora.

Podpora nezávislým

Před volbami v Bělorusku. Od neděle 26. února je na internetové adrese www.belradio.fm k dispozici rozhlasové vysílání pro Bělorusko, kde se 19. března konají prezidentské volby. Webová stránka je součástí širšího projektu podpory nezávislého rozhlasového a televizního vysílání, který Evropská unie dotuje částkou dva miliony euro. Peníze získalo konsorcium tvořené polskými, litevskými, běloruskými a ruskými partnery pod vedením německé Media Consulta. Rozhlasové pořady vysílané středovlnnou stanicí Baltické vlny jsou dostupné na internetu a satelitu. Televizní pořady pro Bělorusko nabízí přes satelit a internet ruská stanice RTVi s adresou tv.rtvi.ru. Část finančních prostředků EU získala pro svůj běloruský servis také Deutsche Welle. Díky podpoře polské vlády 22. února Radio Racja obnovilo po třech letech své běloruské vysílání z Bialystoku.

FIFA chrání sponzory

Novináři protestují. Světová asociace vydavatelů denního tisku WAN (World Association of Newspapers) protestuje proti limitům, které fotbalová federace FIFA stanovila pro zpravodajství z letošního MS ve fotbale. FIFA chce zakázat umisťování obrazových reportáží na internet v době konání zápasu. Kromě toho žádá, aby deníky omezily počet fotografií z jednotlivých zápasů. FIFA se hájí tím, že krácením obrazového zpravodajství na internetu a v tisku hájí zájmy sponzorů televizního vysílání. WAN naproti tomu tvrdí, že limity FIFA jsou jasným porušením četných mezinárodních konvencí a omezením práva veřejnosti na informace.

ZOH versus VyVolení

Start druhé série „kontejnerové“ reality show VyVolení na televizi Prima narazil na neočekávanou překážku: přenosy ze zimních Olympijských her v italském Torinu. Výběr soutěžících, který při první sérii VyVolených byl základem následné popularity pořadu, proběhl tentokráte bez většího zájmu diváků. Kvůli sobotnímu přenosu hokejového utkání Česko-Rusko přeložila Prima uvádění soutěžících do vily až na neděli. Vedení Primy však věří, že VyVolení se opět zařadí mezi nejsledovanější pořady Primy. Tím spíše, že Nova se rozhodla pokračování Big Brothera odložit.
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2001 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd