zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

9.3.2006 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 9.3.2006

Noviny ztrácejí

Internet vydělává. Nedávno zveřejněná statistika Americké asociace vydavatelů denního tisku (www.naa.org) potvrdila trend klesajícího zájmu o noviny, které v roce 2005 pravidelně četlo 51,6 procent dospělé populace USA. V roce 1998 to bylo ještě 58,6 procent, nemluvě o šedesátých letech, kdy noviny četly tři čtvrtiny dospělých Američanů.

Britský deník Guardian si minulý týden všiml, že statistika loňského roku vykázala pokles odbytu všech britských místních novin s výjimkou jediného titulu v severním Irsku.

Podobné zprávy přicházejí ze všech koutů světa. Odhlédneme-li od bulváru, také české deníky vykazují mírný, ale dlouhodobě trvalý pokles prodaných nákladů. Deník Právo klesl z průměrných 195 tisíc prodaných výtisků v roce 2003 na 171 tisíc výtisků v roce 2005.

MF Dnes zatím drží svůj průměr kolem 300 tisíců prodaných exemplářů, ale Lidové noviny za dva roky poklesly ze 79 086 na průměr 69 884 prodaných výtisků v loňském roce. Dlouhodobě klesající odbyt zaznamenaly i Hospodářské noviny, které vloni prodávaly v průměru 63 476 výtisků denně.

Pokles prodeje sebou zákonitě přináší i pokles reklamních zisků, které dennímu tisku odčerpává internet a bezplatné deníky. Novinový byznys se proto začal řídit pravidlem: nemůžeš-li nad konkurencí zvítězit, získej ji na svou stranu.

Příkladem může být mediální magnát Rupert Murdoch, který zpočátku internetu nedůvěřoval, a o inzerci v tisku tvrdil, že je nevyčerpatelnou zlatou řekou. Dnes však ta řeka teče také jinými koryty. Proto Murdoch vloni koupil za 580 milionů dolarů internetový MySpace. Tento komunitní portál hostí množství blogů, diskusních skupin, a nejrůznějších služeb. Nabízí prostor pro hudební amatéry a funguje také jako česká Annonce.

Od loňského roku se adresa myspace.com propracovala mezi nejnavštěvovanější internetové adresy v USA. Ten, kdo na ni zavítá, ihned pozná, kudy dnes teče zlatá řeka inzerce.

Další odklad

Digitální televize. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) minulý týden znovu odložila udělování licencí pro multiplexy „B“ a „C“. Provozovatelé multiplexů mají telekomunikační licenci už od léta 2004, ale stále čekají na to, jaké programy jim RRTV do jejich multiplexů přidělí. Rada svůj odklad tentokráte zdůvodnila nejen odkazem na nehotovou novelu vysílacího zákona, kterou musí schválit ještě Senát, ale také nezbytností prověřit bonitu žadatelů o programové licence. Rada tím vyšla vstříc telekomunikačním operátorům multiplexů, kteří se obávají, že rentabilitu jejich provozu by mohl ohrozit držitel licence, který by po krátké době zbankrotoval a přestal vysílat.

CME bilancovala

Výroční zpráva. Výsledky hospodaření majitele TV Nova zveřejněné minulý pátek vyvolaly uznalé komentáře v médiích a pozitivní reakci pražské burzy. Loňské příjmy CME se, hlavně díky nákupu TV Nova, zvýšily na 401 milionů US dolarů ve srovnání se 182 miliony v roce 2004. Rovněž zisk vzrostl více než dvakrát, na 42,5 milionů US dolarů. Na jedné straně výsledky CME dokazují, že východní televizní trhy, například Rumunsko nebo Ukrajina, mají stále ještě růstový potenciál. Na straně druhé nákup TV Nova a konzolidace dceřiných společností zatěžuje CME vysokou dluhovou službou plynoucí z přijatých úvěrů (jenom u České spořitelny 1,2 miliardy Kč) a z vydaných dluhopisů v hodnotě 370 milionů euro.

Sázky a média

Vsaď a vyhraj. To je český překlad názvu internetové sázkové kanceláře BETandWIN, o jejímž působení na území České republiky se vedou spory. Ministerstvu financí vadí, že BETandWIN a další zahraniční firmy internetového sázení nabízejí služby v českých médiích a v češtině. V souladu s tímto názorem RRTV udělila vloni v listopadu miliónovou pokutu České televizi za to, že „propagovala... službu, pro níž subjekt, který ji nabízí, nemá potřebné povolení.“ ČT pokutu nezaplatila, odvolala se k soudu a sázkový tiket betandwin.com se i nadále objevuje na webové stránce zpravodajského kanálu ČT24.

Video pro internet

Informační agentura Associated Press (AP) nabízí od 1. března novou službu Online Video Network (OVN). Původně tisková agentura AP, která v rámci APTN prodává obrazový servis televizním stanicím, se rozhodla rozšířit svou nabídku i pro internetová média. Jejich provozovatelé mohou pro své webové stránky získat od AP pravidelnou dodávku aktuálních zpravodajských šotů a obrazový přehled událostí „News in a minute“ (Zprávy za minutu). Novou službu provozuje AP ve spolupráci s MSN (viz: www.ap.org/ovn).
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2001 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd