zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

9.3.2006 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 16.3.2006

Média a reklama

Hledání nových cest. Britská komerční televize ITV nedávno oznámila, že její příjmy vzrostly o šest procent na 2,17 miliardy liber šterlinků a zisk před odečtením daní se zvýšil dokonce o 36 procent na 452 milionů liber šterlinků. Na tom by nebylo nic překvapivého, kdyby se tak nestalo v situaci, ve které sledovanost hlavního programu ITV1 v loňském roce klesala.

Tento příklad názorně dokládá, že přímá úměra mezi velikostí odbytu mediálního produktu a jeho výdělečností nemusí být pravidlem, což se týká i tiskových médií, o kterých psal Ekonom před týdnem. Vydavatelé oprávněně kritizovali tvrzení článku Noviny ztrácejí, že „pokles prodeje sebou zákonitě přináší i pokles reklamních zisků“.

Unie vydavatelů denního tisku (ÚVDT) minulý pátek publikovala výsledky průzkumu příjmů z tiskové reklamy v ČR, který společnost PricewaterhouseCoopers (PWC) prováděla letos již po třetí. Vyplývá z ní, že čisté příjmy ve srovnání s loňským roce vzrostly o sedm procent na 7,635 miliardy korun, což představuje nárůst půl miliardy korun. Inzertní údaje poskytlo čtrnáct vydavatelských domů, mezi nimi sedm z deseti největších vydavatelů.

I když se data PWC liší od odhadů ArboMedia ve velikosti částky, která do tiskových médií doputovala, není pochyb o tom, že výdaje do tiskové reklamy rok od roku stoupají. Na druhé straně růstová křivka reklamních příjmů televize, největšího konkurenta tisku, byla až dosud vždy strmější, nemluvě o růstové křivce internetové reklamy. Otázkou je, zda tomu bude tak i v budoucnu.

Objevují se signály, podle nichž televizní reklama ztrácí účinnost. Chování zadavatelů reklamy mohou ovlivnit nové obchodní podmínky českých komerčních televizí, které se snaží maximalizovat cenu prodávaného vysílacího času.

Není vyloučeno, že postupující fragmentace médií donutí zadavatele reklamy hledat nové marketingové strategie, jež rozdělí reklamní rozpočty efektivněji a cíleněji než dosud. Profitovat z toho budou nejen expandující nová média, jakým je internet, ale i tradiční tisková média, zvláště ta, která mohou nabídnout reklamním klientům vyhraněné cílové skupiny.

Vyvážené ceny TýTý

Diváci hlasovali. Anketa Týdeníku televize rozdělila tradiční zrcadélka pro divácky neoblíbenější televizní pořady a osobnosti mezi ČT a televizi Nova v poměru čtyři ku čtyřem. Televize Prima, která sobotní vyhlašování cen TýTý bojkotovala, byla nejblíže úspěchu v kategorii Pořad roku. Její reality show VyVolení se umístila na druhém místě za vítězným pořadem ČT Uvolněte se prosím. Moderátor této divácky úspěšné talkshow Jan Kraus vyhrál ještě kategorii Osobnost zábavných pořadů, čímž získal dvě zrcadélka, podobně jako Aneta Langerová, která kromě prvního místa v kategorii Zpěvačka se stala absolutním vítězem ankety TýTý.

Četka mluví i slovensky

Nová služba ČTK. Od března začala Česká tisková kancelář část svého servisu pro slovenské zákazníky dodávat ve slovenštině. Až dosud museli editoři slovenských médií zpravodajství ČTK překládat z češtiny, nyní si některé články mohou do svých počítačů jednoduše zkopírovat. ČTK vydává ve slovenském znění patnáct až dvacet příspěvků denně. Zcela první zprávou ve slovenštině v sobotu 4. března byla informace o úrazu slovenského premiéra Mikuláše Dzurindy, který si při lyžování zlomil nohu.

Springer míří do Francie?

Na tiskové konferenci o výsledcích loňského roku šéf Springerova koncernu Mathias Döpfner oznámil, ze Axel Springer Verlag (ASV) zvažuje vstup na francouzský novinový trh. Podle Döpfnera zde existuje volný prostor, který by ASV mohl zaplnit celostátním deníkem podobným německému bulváru Bild. Springer by se chtěl pokusit o reprízu úspěšné expanze do zahraničí, která se mu podařila v roce 2003, když začal v Polsku vydávat bulvární deník Fakt, který se stal jedničkou na polském trhu. Springerův německý Bild je se třemi a půl miliony prodaných výtisků a dvanácti miliony čtenářů největším západoevropským deníkem.

Tisk a miliardář

Bulvár zajímají boháči. Zpráva o tom, že americký časopis Forbes zařadil mezi nejbohatší lidi světa prvního Čecha, vyvolala okamžitý zájem bulvárních médií o Petra Kellnera, majitele finanční skupiny PPF, který se umístil na 224. místě v seznamu dolarových miliardářů. Oba soutěžící bulváry Blesk a Aha! přinesly na prvních stranách Kellnerovu fotografii s palcovými titulky „Jak to dokázal?“ (Blesk), „Koupil si ostrov“ (Aha!). Přestože se oba listy snažily vynést na světlo nějaké pikantérie z Kellnerova života, nepřinesly čtenářům nic nového, pouze nepotvrzený dohad o jeho pražském bydlišti. Petr Kellner si své soukromí dokázal ochránit. Poslední rozhovor českým médiím, deníku MF Dnes, poskytl v červnu 2004.
P.S. pro Louč: Zatímco článek o Kellnerovi v Aha! lze na internetu dohledat, článek Blesku "Jak to dokázal?" a "Tady bydlí Kellner!" na internetu zmizel. Že by se reportéři Blesku s adresou Kellnera strefili??

Španělé žádají odklad

Digitální televize. Provozovatelé televizního vysílání ve Španělsku chtějí požádat vládu, aby odložila termín vypnutí analogového vysílání, stanovený na duben 2010. Vede je k tomu neuspokojivé tempo rozšiřování digitálního příjmu. Když Španělsko po neúspěšném prvním startu vloni v listopadu obnovilo digitální vysílání, během několika předvánočních týdnů se prodalo přes půl milionu set-top-boxů. Po Novém roce však prodej prudce poklesl a počáteční optimismus vystřídaly pesimistické prognózy. Vysílatelé pochybují nejen o tom, zda bude možné vypnout analog v roce 2010, ale také o tom, zda se podaří dodržet termín roku 2012, který jako cílové datum přechodu na digitální vysílání stanovila Evropská komise.
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2001 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd