Voda a média
Internetové soutěžení. Když v roce 1997 postihly Moravu povodně, vznikl problém komunikace a nedostatku informací. Starostové si museli půjčovat mobily od podnikatelů, na druhé straně však překvapivě dobře zareagovala privátní rádia se zprávami, které celostátním stanicím chyběly.
Velká voda minulého týdne na rozdíl od minulosti nezastihla lidi a média nepřipravené. Jednak tu byla zkušenost z předešlých povodní a také média odvedla dobrou práci. Kromě tisku, rozhlasu a televize přinášel aktuální informace internet.
Prestižní souboj internetových serverů o nejlepší povodňové zpravodajství odstartoval aktualne.cz, který již v úterý ráno nabídl čtenářům on-line reportáž sledující vývoj událostí minutu po minutě. Ve středu se s podobnou reportáží přidalo zpravodajství idnes.cz a povodňové speciály se postupem času staly součástí všech hlavních zpravodajských stránek.
Server aktualne.cz hned od začátku nabídl četné odkazy na další informační zdroje, například na vodohospodářský informační portál, nebo na hydrometeorologický ústav. Nedostatek redaktorů v regionech se snažil nahradit akcí Noční hlídka, ve které nabídl čtenářům honoráře za zprávu (300 Kč) nebo fotografii (800 Kč) z kritické noci ze čtvrtka na pátek.
I když aktualne.cz měl zpočátku nad svými soupeři navrch, u uživatelů to nakonec asi vyhrála přehlednost zpravodajství idnes.cz, které má s on-line speciály větší zkušenosti. Cesta k informacím na aktualne.cz totiž vedla přes několik obrazovek, za což zřejmě může politika domovského portálu centrum.cz, který potřebuje vykázat co nejvíce pageview. Nehledě na to, že reklamy, které nedovolí načíst stránku, dokud neskončí jejich animovaná akce, k uživatelskému komfortu rovněž nepřispívají.
Poněkud ve stínu zpravodajských serverů zůstala aktivita webů místní samosprávy, které svým občanům na místě sloužily nejlépe, jak uměly. Správci místních webových stránek se tento týden již po deváté sešli na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě, v Hradci Králové. Ti nejlepší si odtud odnesli cenu Zlatý erb.
Monitoring v novém
Newton inovuje. K 31. březnu ukončila společnost Newton IT provoz své původní internetové databanky, která obsahovala archiv publikovaných textů v českých novinách a časopisech, jakož i přepisy zpravodajských relací rozhlasu a televize, od roku 1996. Výsledky monitoringu českých médií, přístupné na internetu, bez nichž si novináři svoji práci už neumějí představit, jsou dnes k dispozici na nové adrese a v novém provedení. Nová verze internetového přístupu nabízí mnohem širší výběr monitorovaných periodik, včetně těch, které jsou pouze on-line. Kromě toho více výběrových filtrů umožňuje podrobnější a cílenější vyhledávání.
Ringier bezplatně
Také ve Švýcarsku. Vedení vydavatelské společnosti Ringier oznámilo, že do léta přijde na švýcarský německy mluvící trh s bezplatným deníkem Heute. Nový deník s počátečním nákladem 200 000 výtisků bude připravovat patnáct redaktorů. Tímto krokem se Ringier snaží získat zpátky reklamní prostor, který jeho bulvárnímu titulu Blick (275 000 výtisků) odčerpává jiný bezplatný deník 20 Minuten. Ringier si tedy ve Švýcarsku zopakuje to, co si vyzkoušel v Praze, když vloni 28. listopadu k Blesku přidal bezplatný deník 24 hodin.
Bertelsmann bez BMG?
Hudba na prodej. Mediální koncern Bertlesmann uvažuje o tom, že se vzdá svých obchodních aktivit v hudebním průmyslu. Německé vydání Financial Times uvedlo, že Bertelsmann chce prodat vydavatelství BMG Music Publishing a padesátiprocentní podíl v Sony BMG. Podle oficiálního stanoviska by výnos z prodeje měl sloužit k transakci, která vykoupením čtvrtinového podílu volného akcionáře Groupe Bruxelles Lambert posílí kontrolu nad holdingem. Objevily se však i spekulace, podle nichž by se Bertelsmann rád zbavil odvětví, které se nachází v odbytových potížích kvůli rostoucímu kopírování CD nosičů a stahování hudby z internetu.
Proti stereotypům
Seriál pro integraci. Německá veřejnoprávní televize ARD začala vysílat seriál s názvem Turecky pro začátečníky. Jeho děj vychází ze situace, v níž se německá psychoterapeutka a turecký policista do sebe zamilují, a rozhodnou se, k nelibosti svých dospívajících dětí, žít ve společné domácnosti. Podle recenzentů se seriál nesnaží o politickou korektnost, přičemž boří televizní stereotypy, v nichž Turci vystupují většinou jen jako prodavači kebabu a koberců. Seriál by měl také zvýšit sledovanost německé televize mezi tureckými přistěhovalci, kteří i v Německu dávají přednost tureckým satelitním programům.