Cenová válka
Springer vs. Agora. „Chceme čtenářům umožnit, aby se rozhodovali na základě kvality a nikoli na základě ceny.“ Tak zdůvodnilo vydavatelství Agora rozhodnutí snížit od minulého pátku cenu deníku Gazeta Wyborcza z maximálních 2,80 zlotých (regionální vydání mají různé ceny) na 1,50 zlotý. V české měně to znamená pokles z 20 Kč na 11 Kč.
Agora tak reagovala na nový deník Dziennik s podtitulem „Polska Europa Świat“, který od úterka 18.dubna za 1,50 zlotý nabízí dceřiná společnost německého vydavatele Axel Springer Verlag (ASV). Novým deníkem chce Springer zopakovat svůj úspěch z roku 2003, kdy jeho bulvár Fakt se stal nejprodávanějším periodikem na polském trhu.
Dziennik rozšiřuje Springerovo polské portofolio, jehož pilířem je bulvární deník Fakt, týdeník Newsweek Polska a dvanáct dalších časopisů. Dziennik v rozsahu 48 stran by měl v Polsku plnit podobnou funkci, jakou má na domácím německém trhu Die Welt, který na rozdíl od bulvárního Bildu je určen vzdělanějším čtenářům.
Zatímco Fakt odlákal čtenáře hlavně polskému bulváru SuperExpres, Dziennik nyní útočí na čtenářskou obec etablovaných seriózních polských deníků Gazeta Wyborcza a Rzeczpospolita. Bude zajímavé sledovat, zda Springerův pokus proniknout do již obsazeného teritoria seriózního tisku neskončí podobně jako nedávný neúspěšný pokus Agory proniknout na trh bulváru (Bulvár proti bulváru – Ekonom 2.3.2006).
Cenový dumping při zavádění nového periodika na trh je ve světě běžnou záležitostí a zkouškou finanční síly konkurujících firem. ASV tvrdí, že investice do startu Dzienniku je podobná jako byla u Faktu před třemi lety, tj. kolem sto milionů zlotých. Do tří let by měl být Dziennik ziskový s průměrným prodaným nákladem kolem 150 tisíc prodaných výtisků.
Vydavatelství Agora, jehož Gazetu Wyborczu si kupuje v průměru 450 tisíc čtenářů denně, bude muset kvůli plošnému snížení ceny počítat s nižším obratem i s nižšími zisky. Analytici sice nepředpokládají, že by se Agora jako celek dostala do ztráty, nicméně její cenová válka se Springerem ji prý bude stát kolem 50 milionů zlotých.
Moravec lepší fotbalu
Politika přitahuje? Seriál pořadů „Otázky Václava Moravce speciál,“ ve kterých se postupně představují volební lídři politických stran v krajích, vstupuje do druhé poloviny. Když přihlédneme k vysílacímu času na ČT2 v 21 hodin a ke konkurenci zábavných pořadů na dalších kanálech, pak jeho sledovanost je překvapivě vysoká. Ve 14. týdnu středočeská diskuse přitáhla k obrazovkám šest procent auditoria, což představuje téměř půl milionu dospělých diváků. Moravcův pořad tím předstihl nejen odpolední play-off hokejové etxraligy Slavia-Sparta, ale i večerní přenosy fotbalové Ligy mistrů s účastí špičkových klubů Juventus Turín, Inter Milán, Villareal či Arsenal. Všechny tyto sportovní přenosy měly sledovanost jen kolem pěti procent.
Příměří po bitvě
TV Nova vs. Seznam. Předminulý víkend rozčeřila hladinu českého mediálního rybníka debata o reportážích televize Nova, podle nichž „portál seznam.cz napadl neznámý hacker.“ Společnost Seznam.cz a její majitelé okamžitě na internetu obvinili Novu ze lži, protože napadena byla pouze špatně zabezpečená síť na jedné škole, nikoli celý portál, a jednalo se jen o několik málo prozrazených hesel. Zatímco tiskové prohlášení akciové společnosti Seznam.cz ještě minulé úterý tvrdilo, že se připravují právní kroky proti televizi Nova, o dva dny později došlo ke smíru, který demonstrovalo společné prohlášení obou firem s titulkem „Seznam.cz žádný počítačový pirát nenapadl“.
Nový Čas v čele
Slovenské statistiky. Jak uvedl slovenský týdeník Stratégie, stabilně nejprodávanějším deníkem na Slovensku je bulvární Nový Čas vydávaný společností Ringier, který v únoru dosáhl průměru 187 768 prodaných výtisků. Na druhém místě se v únoru umístila Pravda (80 453 výtisků), před deníkem Sme (72 418 výtisků), když před rokem v tuto dobu bylo jejich postavení opačné: Sme byla druhá a Pravda třetí. Čtvrtým nejprodávanějším deníkem na Slovensku je regionální Korzár (31 097 výtisků), následovaný maďarským Új Szö (25 002 výtisků) a slovenskou verzí Hospodářských novin (16 873 prodaných výtisků).
CNN nechce n-tv
Německý duopol. Spolkový kartelový úřad schválil převzetí zpravodajské televize n-tv skupinou RTL, přestože se objevily námitky, že se tím zvyšuje koncentrace vlastnictví na německém televizním trhu. RTL Television GmbH byla až dosud padesátiprocentním vlastníkem n-tv, druhou polovinu kontroloval zahraniční investor CNN/Time Warner. Ten se však odmítá podílet na ztrátách, které provoz n-tv přináší, a svůj podíl prodává. Kartelový úřad došel k závěru, že posílení pozice RTL v n-tv nebude mít výrazný vliv na reklamní trh, ani neovlivní současný duopol komerčních televizí v Německu, který tvoří RTL Group a ProSiebenSat1.