zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

11.5.2006 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 11.5.2006

CME bilancovala

Zisky i ztráty. Výsledky hospodaření společnosti CME, která vlastní televize v šesti zemích střední a východní Evropy, nepřinesly žádné překvapení. Impozantní nárůst tržeb a čistých výnosů, který uvádí tisková zpráva CME, je výsledkem porovnání dvou prvních čtvrtletí, z nichž v tom loňském chyběla česká televize Nova, které se do účetnictví dostala až vloni v květnu.

Z tohoto pohledu je třeba posuzovat meziroční nárůst konsolidovaných čistých výnosů o 148 procent na 119, 8 milionů USD. Meziroční srovnání vykazuje nejen růst čistých výnosů, ale také růst čistých ztrát o 130 procent na 18,264 milionů USD.

CME pokračuje ve stabilizaci svého podnikání na Východě, což na jedné straně stojí dost peněz, ale na druhé straně slibuje perspektivu růstu. Rumunsko a Ukrajina mohou být příkladem.

V průběhu prvního kvartálu CME získala většinový podílu v kyjevské televizi Gravis a v dalších místních stanicích na Ukrajině. V lednu dokončila převzetí Markízy nákupem obchodních podílů od spoluvlastníků této jedničky slovenského televizního trhu (Ekonom 10.11.2005). V únoru CME zvýšila podíl na rumunských operacích na 90 procent.

Březen přinesl pro CME dobré zprávy – slovenské Markíze prodloužili licenci do roku 2019 a na Ukrajině vstoupila v platnost novela mediálního zákona, která by mohla přispět k ukončení soudních sporů CME s partnery stanice Studio 1+1. V prvním čtvrtletí proběhla také emise akcií, která vynesla přibližně 168,6 milionů US dolarů.

Jako základ dalšího růstu nebylo první čtvrtletí 2006 pro CME špatné. Teď však bude záležet na tom, zda se podaří udržet, případně zvýšit, cash flow natolik, aby se CME dostala opět do plusu, a aby byla schopna průběžně hradit své krátkodobé i dlouhodobé závazky, v souhrnu přesahující půl miliardy US dolarů.

Mediaresearch pokračuje

Více peoplemetrů. Asociace televizních organizací ATO uzavřela minulý týden se společností Mediaresearch dohodu, podle níž bude tato firma pokračovat v měření sledovanosti českých televizí až do konce roku 2012. Mediaresearch, které původní smlouva vyprší v příštím roce, vloni znovu uspěla v poptávkovém řízení ATO, tentokráte v konkurenci s agenturami GfK Praha a TNS SK. Mediaresearch slíbila zvýšit počet TV metrů ze současných 1333 domácností na 1833 domácností, a to od ledna 2008, kdy začne nový pětiletý projekt, v němž budou postupně aplikovány peoplemetry nové generace. S měřením digitální vysílání by se mělo začít už letos.

Maryja pod kontrolou

Po kritice Vatikánu. Polská biskupská konference rozhodla, že Radio Maryja, které svým antisemitským vysíláním vyvolalo kritiku samotného papeže Bedenedikta XVI., bude mít osmičlennou programovou radu, v níž paritně zasednou mniši řádu redemptoristů, kterým Radio Maryja patří, a zástupci episkopátu. Šéf toruňské stanice Tadeusz Rydzyk však zůstává ve funkci. Rada má dohlédnout na kontroverzní pořad „Nedokončené rozhovory“ a rozhodovat o jeho moderátorech. Podle vlastních údajů má Radio Maryja tři až pět milionů posluchačů.

Hledání jména

Francouzská CNN. Pro „globální frankofonní kanál schopný soutěžit s BBC a CNN,“ jak se o něm vyjádřil francouzský prezident Jacques Chirac, se hledá nové jméno, protože dosavadní název CFII, Chaîne française d'information internationale, je pro cizince prý příliš složitý. Nový název by se měl najít do léta. S vysíláním CFII se má začít nejpozději do prosince. Aby uspěl na světovém trhu, bude mít tento frankofonní kanál také anglickou verzi, ke které by se do konce roku 2007 měla přidat též verze arabská a španělská. CFII je společným projektem veřejnoprávní France Télévisions a komerční TF1, do něhož francouzská vláda přispěla dotací 30 milionů euro.

Evropská úroda

Projekt MEDIA. Do výběru letošního 59. ročníku filmového festivalu v Cannes, který začne 17. května, se dostalo sedmnáct evropských dlouhometrážních filmů, jež vznikly s podporou projektu EU MEDIA. Mezi dvaceti tituly hlavní soutěže bude takových filmů devět. V jejich titulcích se objevují jména jako například Richard Linklater, Pedro Almodovar, Aki Kaurismäki. Evropská komisařka pro informační společnost a média Viviane Redingová to označila za „dobrou úrodu projektu MEDIA“, jehož prostřednictvím investovala EU v letech 2001-2006 do podpory evropské audiovizální tvorby 513 milionů euro.
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2001 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd