Blogy na prodej
Internetová média. Nedávno vzbudila pozornost zpráva New York Times, že Nick Denton, autor a majitel firmy Gawker Media, hodlá prodat dva ze svých patnácti blogů, které mu vydělávají peníze. Kolik? To do dneška tají. Odborníci se však shodují v tom, že Dentonovy blogy nejsou, na rozdíl od milionů jiných, ztrátové.
Weblogy, zkráceně blogy, se před pěti lety proslavily jako osobní deníčky, které si může na webu pořídit každý díky jednoduchému publikačnímu systému a díky serverům, jež poskytují pro ně prostor zdarma výměnou za reklamu providera. Na to, aby si jednotlivé blogy na sebe vydělaly, nemají obvykle dost čtenářů, kteří by se dali prodávat reklamním agenturám.
Přesto však blogy Nicka Dentona na trhu uspěly. Recept? Vlajkovou lodí se před třemi lety stal blog Gawker.com, jehož název odkazuje k čumilům a podomním prodavačům, a který komentuje společenský život v New Yorku s příslušnými odkazy na zdejší zajímavé akce a události. Později vznikly podobné blogy s tematikou Washingtonu (Wonkette), San Francisca (Valleywag), Hollywoodu (Defamer), erotiky (Fleshbot), spotřební elektroniky (Gizmodo) či cestování (Gridskipper).
Lidé je navštěvují nikoli kvůli informacím, které lze získat i jinde na internetu, ale kvůli výběru těchto informací a kvůli názorům na ně. Denton o nich prohlašuje: jsme pohotoví, nejsme objektivní, ale zaujatí, osobní a nekonvenční.
Každý blog připravuje několik málo editorů. Za poslední rok se souhrnná návštěvnost Dentonových blogů zdvojnásobila na 4,2 miliony pageview měsíčně, což je pro reklamní agentury již zajímavé číslo. Otázkou však zůstává, zda Dentonovy vydělávající produkty, které mu vyrábějí námezdní novináři, jsou ještě blogem v původním slova smyslu, tj. subjektivně orientovanou publikační platformou ve formě deníčkových zápisů..
Podle některých názorů je Dentonův výprodej dalším důkazem toho, že popularita blogů, která vrcholila před dvěma lety, je na ústupu. Pokud mají blogy vydělávat peníze, dostávají podobu tradičních online médií provozovaných velkými vydavatelskými podniky.
Ředitel až na podzim
Slovenská televízia. Po odchodu Richarda Rybníčka do českého digitálního projektu Febio TV (Ekonom 29.6.) řídí od 11. července slovenskou veřejnoprávní televizi STV dva statutární zástupci: Branislav Zahradník (program) a Lubor Košút (ekonomika, technika). Uzávěrka přihlášek do výběrového řízení na nového ředitele STV je 14. září. Volba proběhne zřejmě až poté, co nově zvolený slovenský parlament doplní v patnáctičlenné Radě STV chybějících pět členů, kterým vypršel mandát letos 31. března. Nový ministr kultury SR Marek Maďarič nevyloučil, že by se rozhodování o řediteli mohlo znovu vrátit na půdu parlamentu, odkud jej do pravomoci Rady STV předala novela zákona o STV z ledna 2004.
Dziennik zahýbal trhem
Polská média. Podle květnového auditu nový deník Dziennik, který firma Axel Springer Polska (ASP) uvedla na trh letos o Velikonocích (Ekonom 20.4.), kupuje v průměru 250 tisíc čtenářů. Nástup Dzienniku zřejmě stojí za poklesem odbytu všech celostátních deníků, včetně nejprodávanějšího bulvárního Faktu (528,9 tisíc prodaných výtisků) ze Springerovy stáje. Zatímco Fakt ztratil ve srovnání s květnem loňského roku 2,9 % čtenářů, odbyt druhého nejprodávanějšího deníku Gazeta Wyborcza (474,1 tisíc prodaných výtisků) klesl o 9,4 %, přestože se Gazeta přizpůsobila Dzienniku a snížila prodejní cenu na 1,50 zlotý. Ztráty zaznamenaly i Super Express (- 7,1 %) a Rzeczpospolita (- 5 %).
Politici na internetu
Merkelová zabodovala…Německá kancléřka Angela Merkelová od letošního června komunikuje s veřejností jednou týdně prostřednictvím videoklipů ke stažení na internetu. Tento videopodcast vyvolal mezi internetovou komunitou nejprve ironické komentáře, nicméně Merkelová si uznání blogosféry získala tím, že minulý týden poskytla rozhovor o tom, jak podcast připravuje, populárnímu videoblogu Xolo.tv.
…Špidla stagnuje
Vloni v listopadu si téměř všechna česká média všimla, že evropský komisař Vladimír Špidla následoval příkladu svých bruselských kolegů a založil si vlastní blog. Do dnešního dne se však na něm objevilo jen šest příspěvků. Ten poslední s datem 27. února se týkal zimních Olympijských her. (OPRAVA 20.7. - Příspěvků je sedm, ten poslední z března jsem přehlédl. Omlouvám se M.Š.)
Dozvuky fotbalu
Sport a politika. Ještě týden po skončení MS v kopané v Německu bylo jméno francouzského fotbalisty Zidana nejžádanějším slovem na internetovém vyhledávači Google. Rovněž server Technorati, který monitoruje téměř padesát milionů blogů po celém světě, zjistil, že slovo Zidane se stále drží na špičce nejfrekventovanějších slov v blogových záznamech a diskusích, čímž předstihuje i globální politické téma, jakým je dnes Libanon.