Digitální problémy
Jak se dalo očekávat, cesta ke schválení dokumentu „Technický plán přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání“ (TPP), nebude ani jednoduchá, ani krátká. Mnohé naznačil workshop uspořádaný Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) minulý čtvrtek. Vyhodnocovaly se na něm připomínky k návrhu TPP zveřejněném 1. srpna (viz Ekonom 10.8. – Konec analogu?).
Na webové stránce ČTÚ se sešlo celkem čtrnáct dokumentů, jejichž autoři předložili – podle slov ČTÚ – „zásadní , často velmi rozporné a protikladné připomínky.“ Důvod je zřejmý: nikdo se při přechodu na digitální vysílání nechce dostat do pozice, která by ho nějakým způsobem znevýhodňovala. Naopak, každý z držitelů starých i nových licencí se snaží o to, aby TPP respektoval především jeho zájmy, bez ohledu na racionalitu řešení a technické možnosti.
Například komerční stanice Nova a Prima žádají, aby získaly teritoriální pokrytí digitálním signálem na úrovni současného analogového vysílání, což je u Novy téměř nemožné. Hlasitě se ozvala také Regionální televizní agentura (RTA), která získala licenci na multiplexu B, a která sdružuje osm stanic vysílajících v rámci televize Prima.
RTA vadí, že síť vyhrazená pouze pro regionální digitální vysílání by podle TPP měla vzniknout až po roce 2010. Do té doby bude RTA závislá na dohodě s operátorem své vysílací sítě Czech Digital Group (CDG), jenž má blízko k televizi Prima, která by se regionů ráda zbavila. RTA tvrdí, že tento stav nedává „dostatečné právní jistoty regionálním vysílatelům,“ aniž by své obavy podrobněji specifikovala.
Ještě na počátku léta šéf ČTÚ Pavel Dvořák sliboval vyhlášení definitivní verze TPP někdy na podzim, nyní hovoří o potřebě dodatečných konzultací, přičemž posunul konečný termín na 31. prosinec letošního roku.
Je možné, že za touto termínovou změnou stojí nejen protesty komerčních televizí, ale také vědomí, že nová vláda, která by se měla ke konečné verzi TPP vyjádřit, se k tomu jen tak brzy nedostane.
Nebezpečný experiment
Reality TV. Zatímco český divák se se svojí první „trosečnickou“ reality TV show setká až letos, příští sobotu na Primě, americká televize CBS natáčí již třináctou sérii podobného formátu Survivor (Ten, který přežije). Letos poprvé CBS sestavila družstva z lidí stejné rasy. S příslušníky bělošské komunity budou na opuštěném ostrově soutěžit černoši, Hispánci a Asiati. CBS si od této série slibuje zastavení poklesu sledovanosti pořadu. Kritici se však obávají, že soutěžení jednotlivých „kmenů“ a průběh hlasování, jímž se soutěžící vyřazují ze hry, zvýší rasové napětí mezi 17 miliony diváků, kteří tuto reality show sledují.
Trojnásobný růst
Product placement. Tím, jak nové technologie umožňují přeskakovat vysílání televizních reklam, roste význam umisťování produktů přímo do televizních pořadů. Agentura Reuters cituje výzkum firmy PQ Media, podle níž současná hodnota product placement, odhadovaná celosvětově na 2,21 miliardy USD, by se do roku 2010 měla ztrojnásobit na 7,6 miliard USD. Největší část peněz putuje do filmů a televizních pořadů, cílem jsou však také videohry, texty písní, knihy i noviny. Americký trh se na světovém obratu 2,21 miliardy USD podílí částkou 1,5 miliardy USD. Dalšími velkými trhy umisťování produktů jsou Brazilie a Austrálie díky velkorysosti zdejších zákonů, které product placement nepokládají na skrytou reklamu.
Bezplatný Murdoch
Tiskový trh. Již příští pondělí by se měl v ulicích Londýna objevit nový bezplatný deník London Paper, který bude vydávat společnost News International australsko-amerického mediálního magnáta Ruperta Murdocha. London Paper měl začít vycházet v pondělí 18. září, ale Murdochovo vydavatelství start o dva týdny urychlilo, když konkurenční vydavatel Associated Newspapers začal připravovat odpolední bezplatné noviny London Life. Oba deníky chtějí začít s nákladem 400 tisíc výtisků.
Zakázané tablatury
Autorská práva. V těchto dnech se na internetových stránkách olga.net, GuitarTabs.cc a MyGuitarTabs.com objevila omluva, která návštěvníkům oznamuje, že vzhledem k probíhajícímu právnímu sporu nenajdou to, co hledají: návody, jak si zahrát na kytaru oblíbenou skladbu. Hudební vydavatelé Sony/ATV a EMI uspěli ve snaze zabránit bezplatnému šíření něčeho, co pokládají za předmět ochrany autorského práva. Přitom uvedené servery nenabízely notové zápisy, ale tablatury s jednoduchou ASCI grafikou a písmeny. Argumenty, podle nichž na zmíněných webových stránkách probíhá pouze výměna informací mezi hráči na kytaru, která hudebnímu průmyslu spíše prospívá, než škodí, u soudu neuspěly.