Ano konkurenci
RRTV zasedala. Rekordní a neobvyklý rozsah třiceti stran měla tisková zpráva Rady pro rozhlasové a televizní vysílání ze zasedání 29.-31. srpna. I když dvě třetiny z 299 projednávaných bodů se týkaly monitoringu lokálních kabelových infokanálů, zbylá třetina obsahovala rozhodnutí dlouhodobějšího významu, která mohou přispět ke zvýšené konkurenci ve světě elektronických médií.
Rada kromě jiného schválila registraci satelitní digitální televize Digi TV, která chce od září konkurovat jediné české satelitní platformě UPC Direct. Digi TV nabízí zatím jen 34 programů, ale tato nabídka bude stát 260 Kč měsíčně, což je podstatně méně než 689 Kč za základní balíček UPC Direct „Rodina“ s více než stovkou satelitních kanálů. Vlastníkem Digi Czech Republic s.r.o. je rumunská firma, která své služby již rozšířila do Maďarska a na Slovensko. (Ekonom 29.6. Digi TV útočí).
Rada vyslovila souhlas s vlastnickými změnami ve společnosti Forcable s.r.o., provozovatele televizního vysílání v kabelových sítích Karneval, což potvrzuje další velkou změnu českého mediálního trhu: spojení dvou největších kabelových operátorů UPC a Karnevalu. Tato fúze má posílit pozici UPC před nadcházející bitvou kabelu a satelitu s IPTV, televizí šířenou po telefonních linkách, se kterou vytáhl do boje čerstvě přejmenovaný telekomunikační obr O2.
Kromě toho, že Rada schválila akciové společnosti Telefónica O2 Czech Republic rozšíření programové nabídky pro O2TV, registroval se u ní minulý týden další provozovatel, který chce IPTV nabízet: společnost Czech On Line ve vlastnictví Telekomu Austria provozující internetový server volny.cz.
Rada rovněž vyřešila problém s licencí BBC Radiocom s.r.o. Vysílání rozhlasového programu BBC může pokračovat v ČR v dosavadní podobě, ovšem s podmínkou, že Český rozhlas, který do britského vysílání vkládá programové bloky Rádia Česko, tuto stanici stáhne z digitálního vysílání a ponechá ji jen na internetu, aby byla pro BBC původním, nikoli převzatým vysíláním.
Deník pro Prahu
Vydavatelství Vltava-Labe-Press, které vloni v říjnu přeměnilo Večerník Praha na celostátní bulvár Šíp, se rozhodlo tradici metropolitního pražského deníku obnovit a brzy přijde na trh s novým titulem Pražský deník. Reklamní kampaň začala v Praze v těchto dnech. Šíp zpočátku mířil k sedmdesáti tisícům prodaných výtisků denně, ale příchod dalšího bulváru Aha! srazil průměr k padesáti tisícům. Součet prodaného nákladu Šípu se středočeskými regionálními deníky Bohemia dnes jen o málo převyšuje statistiky vykazované v době, kdy Šíp byl ještě Večerníkem.
Nova nechce bonus
Digitální licence. Přestože digitální novela vysílacího zákona zajistila televizím Nova a Prima nárok na umístění dalšího, tzv. bonusového programu v digitálních multiplexech, televize Nova – na rozdíl od Primy - své zákonné právo v daném termínu do 31. srpna nevyužila a o licenci nepožádala. Generální ředitel Novy Petr Dvořák to zdůvodnil nesouhlasem se současnou verzí technického plánu přechodu na digitální vysílání (TPP), který „nejasně definoval naše nároky a práva.“ Nova se tak distancovala od současného návrhu TPP a zřejmě si tím buduje výhodnou pozici pro další vyjednávání o tomto dokumentu.
Natascha jako trhák
V Rakousku se minulý pátek na novinových stáncích objevilo v půlmilionovém nákladu první vydání nového deníku Österreich, který se stane konkurencí bulváru KronenZeitung a masového deníku Kurier. Jeho vydavatel Wolfgang Fellner oznámil, že Österreich bude kombinací časopisu a novin pro mladší čtenáře. Nový deník měl začít vycházet 18. září, ale zájem veřejnosti o unesenou a znovu objevenou Nataschu Kampuschovou, jakož i snaha využít aktuální témata před blížícími se parlamentními volbami, vydávání nového deníku o dva týdny urychlily.
Internet táhne
Kabeloví operátoři. Jak vyplývá z hospodářských bilancí Liberty Global, která přes UPC Holding vlastní největšího českého kabelového a satelitního operátora UPC ČR, počet předplatitelů kabelové televize UPC v poslední době stagnuje. Průběžně a stále však roste počet domácností, které si u UPC objednávají vysokorychlostní Internet. Počet abonentů satelitní služby UPC Direct se rovněž dlouhodobě zvyšuje, letošní druhé čtvrtletí však zaznamenalo dočasný pokles.
Počet domácností – abonentů služeb UPC
|
31.12.2005 |
31.3.2006 |
30.6.2006 |
kabel TV |
298300 |
298300 |
297400 |
UPC Direct |
112500 |
119400 |
117300 |
Internet |
75600 |
83900 |
91000 |
telefon |
0 |
0 |
1600 |
zdroj: čtvrtletní zprávy Liberty Global