zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

23.11.2006 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 23.11.2006

Deset dobrých rad

Budoucnost televize. Minulý týden se v Londýně sešli šéfové největších mediálních koncernů v Evropě, aby diskutovali o budoucnosti svého průmyslu. V úvodním referátu ředitel jedné z nejúspěšnějších evropských komerčních televizí RTL Gerhard Zeiler si položil otázku „Mohou tradiční vysílatelé obstát v digitálním světě?“

Odpověděl na ni kladně a pro svůj optimismus shromáždil desatero argumentů:

  • 1. Nebojte se fragmentace televizního trhu. Každý vysílatel bude potřebovat svoji rodinu programů a pouze ti velcí jsou schopni ji vytvořit.
  • 2. Nemějte strach z nových technologií. Základem vysílání je obsah, naším úkolem je pouze ohlídat si všechny další způsoby jeho distribuce.
  • 3. Nespoléhejte pouze na jeden zdroj příjmů, reklama nestačí. Například RTL počítá s tím, že reklama mu v budoucnu zajistí jen 50 procent příjmů.
  • 4. Využívejte potenciál svých pořadů. Na oblíbené seriály se lidé rádi podívají podruhé i po třetí.
  • 5. Čím silnější a větší je vaše přítomnost v analogovém světě, tím lépe se vám povede ve světě digitálním.
  • 6. Budoucnost má hlavně takový byznys, který má mezinárodní základ.
  • 7. Není pravda, že více peněz do výroby pořadů automaticky zvýší sledovanost. Vysílatel nesmí ztratit kontrolu nad náklady na programovou tvorbu..
  • 8. Vysílatelé musejí lobbovat za to, aby se s přechodem rozhlasu a televize do digitálního světa liberalizovala regulace obsahu a reklamy.
  • 9. Vše záleží na obsahu a protože kreativita je obtížné řemeslo, každý nápad musí projít procesem zkoumání, prověřování a dalšího rozvíjení.
  • 10. Na trhu kraluje značka (brand). Je důležité vědět, v čem je její síla a jedinečnost a podle toho jednat.

    V následné diskusi šéf britské komerční televize ITV Simon Shaps vyslovil přesvědčení, že i v prostředí nabízejícím stovky digitálních programů mají tradiční televize budoucnost. Na rozdíl od publika digitálních kanálů, roztříštěného do mnoha malých skupin, nekódované volné plnoformátové programy neztrácejí schopnost získávat pozornost velkého počtu diváků a vycházet tím vstříc potřebám reklamních agentur.

    Bude ČTK privátní?

    Při projednávání výroční zprávy ČTK kulturní a vzdělávací výbor Sněmovny doporučil Ministerstvu kultury, aby připravilo zákon, který by zprivatizoval Českou tiskovou kancelář. Pokusy odstátnit ČTK, která se již deset let obejde bez státních dotací, zatím ztroskotávaly na nechuti poslanců vzdát se její kontroly prostřednictvím sedmičlenné Rady ČTK. V zahraničí bývají národní tiskové agentury obvykle společným vlastnictvím těch, kteří jejich služeb využívají, tj. vydavatelských podniků. Pokud by návrh poslance ODS Petra Plevy získal podporu ČSSD, nový zákon by mohl spatřit světlo světa v roce 2007.

    Televize na telefony

    Na Slovensku vznikl nový televizní program Ring, který si na sebe chce vydělávat příjmy z diváckých telefonátů při vysílání interaktivních pořadů. Zatímco tyto soutěžní pořady, které české publikum zná pod názvem Rychlý prachy, Nekonečná šance nebo Snadná výhra, jsou na Primě a na Nově jen nočním doplňkem běžného programu, ve slovenském Ringu budou tvořit hlavní náplň vysílání po vzoru německé kabelové a satelitní stanice 9Live, jejíž provoz je hrazen převážně z poplatků za telefony, a jen menšinově reklamou.

    Zelená Směrnici EU

    Jedním z bodů prosincové schůze Evropského parlamentu je projednání novely Směrnice EU Televize bez hranic. V návrhu novely je televizní vysílání jen jednou z více „audiovizuálních mediálních služeb“, a to službou lineární. Směrnice zmiňuje také nelineární služby, které se ke spotřebiteli dostávají na vyžádání. Listopadové ministerské jednání Rady EU vyšlo vstříc kritikům evropské regulace nelineárních služeb (viz Ekonom 9.11.), když tyto služby nyní definuje tak, že by se neměly týkat svobodné výměny videoklipů na internetu nebo neziskových aktivit, které nesoutěží s televizním vysíláním. Novelizovaná Směrnice umožní v televizní tvorbě product placement, jenž se dosud stále pokládá za skrytou reklamu.

    ProSiebenSat1 na prodej

    Americko-izraelský podnikatel Chaim Saban znovu uvažuje o prodeji společnosti vlastnící televize SAT1, ProSieben, Kabel1, zpravodajský N24 a další německé tematické kanály. Loňský prodej kontrolního balíku akcií firmě Axel Springer Verlag ztroskotal na rozhodnutí kartelového úřadu, podle něhož by Springer s deníky Bild a Welt získal dominantní postavení „ohrožující názorovou rozmanitost“. O ProSiebenSat1 Media AG se zajímá několik investorských skupin (Permira, KKR, Apax, Goldman Sachs, britský fond CVC). Ze hry vypadl Berlusconiho Mediaset, pro něhož byla cena příliš vysoká, ale objevil se jiný zájemce – největší turecký mediální koncern Dogan.
    | nahoru |

    CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
    Copyright © Milan Šmíd