Východ stále láká
„Televizní trhy střední a východní Evropy dnes připomínají USA šedesátých a sedmdesátých let. Tempo růstu televizní reklamy převyšuje růst celkových výdajů na reklamu, přičemž reklama roste rychleji než ekonomika země.“ Tak vysvětluje Mark Riely, šéf newyorského fondu Media Group Investors LP, zájem zahraničních investorů o východoevropské trhy.
Přestože ve většině těchto zemí již došlo k rozdělení trhu, noví investoři se sem snaží proniknout přes nákupy malých televizních stanic a menšinových podílů. Podle deníku Wall Street Journal společnost News Corp. letos investovala do nákupu stanic a licencí v Srbsku, Polsku, Gruzii a Turecku kolem 150 milionů US dolarů. Snaží se tím navázat na úspěch v Bulharsku, kde je její BTV nejsledovanější televizí v zemi.
Murdochova News Corp. byla rovněž mezi zájemci o 25procentní podíl v polské televizi Polsat, kterou většinově vlastní podnikatel Zygmunt Solorz. O nákup má zájem také RTL Group, ovšem podle informací polského tisku největší šanci na vstup do Polsatu má Axel Springer Verlag (ASV). To proto, že nejen souhlasí s požadovanou cenou 250-300 milionů euro, ale především nemá tak velké nároky na kontrolu provozu jako RTL.
Kdysi byl Polsat jedničkou mezi polskými soukromými televizemi. V poslední době však prohrává souboj s TVN. Zatímco majitel TVN, akciová společnost ITI, získává prostředky pro expanzi na kapitálových trzích, Solorzův Polsat se vydal cestou hledání strategického partnera, kterého nutně potřebuje k tomu, aby mohl rozvíjet satelitní televizi Polsat Cyfrowy.
Springer v Polsku vydává bulvár Fakt, seriózní noviny Dziennik a zpravodajský týdeník Newsweek Polska. Pokud se ASV stane spolumajitelem Polsatu, mohlo by podle deníku Handelsblatt dojít „k zajímavé synergii mezi tištěnými a vysílacími médii.“
Tuto synergii bude ASV potřebovat vzhledem k ostré konkurenci na polském trhu. Například Verlagsgruppe Passau, která také v Polsku ovládá regionální tisk, hodlá sjednotit místní deníky do celostátního regionalizovaného periodika podle vzoru českého Deníku.
Satelit nabízí
Minulý týden začalo testování nabídky nové satelitní platformy (CS) (Link), která vznikla v rámci česko-slovenské spolupráce rozšířením CzechLinku o další transpondéry na družicích Astra. Kromě českých programů, pro jejichž příjem stačí jednorázový poplatek za dekódovací kartu (např. ČT1, ČT2, ČT24, ČT4 Sport, TV Prima, Óčko), CS Link rozšiřuje placenou nabídku (CS Film, Galaxie Sport) o další kanály, mezi nimiž bude například HBO, Nonstop Kino a Hustler TV. Divák si tyto kanály bude moci předplatit jednotlivě a dlouhodobě, přičemž podle serveru parabola.cz roční předplatné HBO bude stát 2000 Kč.
Rozhodnou operátoři
Slovenská vláda předala parlamentu návrh zákona, který vytvoří právní rámec přechodu na televizní digitální vysílání. Na rozdíl od České republiky, zákon neobsahuje plán veřejnoprávního multiplexu. Současným veřejnoprávním (STV1, STV2) i soukromým (Markíza, TV Joj) programům zákon garantuje umístění v prvním multiplexu s největším pokrytím, jenž by měl začít vysílat v roce 2008. O obsahu ostatních multiplexů rozhodnou telekomunikační operátoři, kteří se budou ucházet o provozování sítí ve výběrovém řízení Telekomunikačního úřadu SR. Ti pak uzavřou dohody se společnostmi, jimž udělí povolení slovenský regulátor Rada pro vysílání a retransmisi.
Francie vypne 2011
Francouzský Senát schválil zákon, kterým stanovil datum konečného vypnutí analogového televizního signálu na 30. listopad roku 2011. K vypínání, které začne 31 března 2008, bude docházet postupně po regionech. Vzhledem k tomu, že se digitálním signálem nepodaří pokrýt celé území Francie, a že zhruba pět procent obyvatel přijde o terestrickou televizi, budou se programy veřejnoprávní televize od příštího roku vysílat volně přístupným satelitem. Tři dosavadní komerční analogové programy TF1, Canal+ a M6 dostanou po přechodu na digitál každý jednu „bonusovou“ licenci navíc.
Kodex SRN v novém
Německá Tisková rada, založená vydavatelskými asociacemi a žurnalistickými svazy, oslavuje v těchto dnech 50 let trvání. Při této příležitosti Rada připravila novou verzi Tiskového kodexu, kterou minulý týden slavnostně předala spolkovému prezidentu Horst Köhlerovi. Köhler ocenil činnost Rady a označil ji za advokáta společnosti napravující přehmaty svobodného tisku. Nový kodex rozšířil směrnice zabraňující pronikání skryté reklamy do novin a časopisů. Dále zpřesnil zásady informování o šetření trestných činů, podle nichž například „tisk smí označit osobu za pachatele pouze v případě, že se k činu přiznal, že proti němu existují důkazy, nebo když trestný čin spáchal před očima veřejnosti.“