zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

18.1.2007 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 18.1.2007

Politika v TV přenosu

Před čtvrt stoletím americký sloupkař Russel Baker upravil Descartův výrok ze sedmnáctého století „cogito, ergo sum“ do podoby století dvacátého: „televiso, ergo sum.“ Tuto parafrázi ve významu: „vysílá mě televize, tedy jsem“ později latiníci opravili do přesnější podoby „televisero, ergo sum.“

Minulý týden přinesl několik příkladů potvrzování existence prostřednictvím televizních kamer. Ve středu si sociální demokrati pozvali ČT24, aby byla přítomna jejich vyjednávání s trojkoaliční vládou Mirka Topolánka. Komentátoři tento přímý přenos označili za politickou reality show, která se seriózním vyjednáváním neměla nic společného. Jiří Paroubek se zde netajil s tím, že hlavní téma jednání – žádost vlády o toleranci – nemá naději na úspěch, a že šlo hlavně o to, aby se národ dozvěděl, proč ČSSD Topolánkovu vládu v parlamentu nepodpoří.

O dva dny později se konala tisková konference politické strany Politika 21. Protože za předsednickým stolem vedle Jany Bobošíkové a Mirky Čejkové zasedla manželka premiéra Pavla Topolánková, také tato tiskovka se dostala do přímého vysílání ČT24. Pavla Topolánková se tak vědomky či nevědomky stala nástrojem zviditelnění jednoho marginálního a nevýznamného politického uskupení.

V obou případech se ozvaly kritické hlasy na adresu České televize, že až příliš vychází vstříc politikům v jejich úsilí o nekomentovanou televizní prezentaci. ČT může namítnou, že tuto vstřícnost rozděluje rovnoměrně mezi všechny politické subjekty, což dokázala v pátek nesestříhaným záznamem tiskové konference nové ministryně kultury Heleny Třeštíkové z Národního divadla.

O tom, že v případě středeční Paroubkovy show si ČT nebyla zcela jista, zda nepochybila, svědčí i fakt, že záznam tohoto přenosu zpočátku odmítala umístit na internet. Teprve po bouřlivé reakci internetové obce se záznam na webové stránce ČT24 objevil.

Tato epizoda o čemsi svědčí. Například o tom, že komunikační potenciál internetu dohání televizi, a že parafráze Descartova výroku v příštích letech může znít: „Paginam domesticam habeo, ergo sum.“ V přeneseném významu: kdo není na internetu, neexistuje.

Prima zajistí návaznost

Konflikt mezi televizí Prima a šesti místními televizními stanicemi sdruženými v Regionální televizní agentuře RTA vstoupil do nové fáze, jejíž rámec tvoří rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) z 9.-10. ledna. RRTV na jedné straně přiznala regionům právo využít plný časový rozsah vstupů do celostátního vysílání Primy, na straně druhé však zahájila správní řízení se všemi účastníky sporu. Stanicím RTA přikázala, aby své vysílání „uvedly do souladu se základní programovou specifikací,“ čímž dala najevo, že retranslaci hudební stanice Óčko doplněnou textovou řádkou z místních zdrojů za plnohodnotný regionální program nepovažuje. Primě uložila RRTV strukturovat programové schéma tak, aby její pořady plynule navazovaly na vstupy regionů. V následném tiskovém prohlášení Prima slíbila, že od 3. února bude umisťovat začátky a konce pořadů na celou hodinu, čímž při odpojování regionů mezi čtvrtou a šestou odpoledne nedojde k tomu, že by diváci v lokalitách s vysíláním RTA o část pořadů přicházeli.

Český YouTube?

Před Štědrým dnem spustil zkušební betaverzi nový český server Stream.cz. Projekt Stream TV se inspiroval úspěchem amerického serveru YouTube, jehož popularita je založená na videoklipech, které sem umisťují samotní uživatelé internetu. Pro testovací provoz nechala firma Global Inspiration natočit řadu vlastních videoklipů, mezi nimi několikaminutovou parodii na televizní seriály s názvem Gynekologie 2 s hlavní rolí s Petrem Čtvrtníčkem. Jak uvedl internetový server Lupa, webové stránky stream.cz již dnes navštěvuje deset tisíc uživatelů denně. K ukončení testovacího provozu a k oficiálnímu spuštění stream.cz má dojít během několika týdnů. O jeho úspěchu rozhodne, zda se najde dostatek nadšenců, kteří svoje amatérská videa umístí raději na domácím serveru, než na YouTube nebo na Google Video.

Metro proti Metropolu

Polské vydavatelství Agora, které před rokem prohrálo souboj o segment bulvárního tisku se silnou konkurencí Springerova deníku Fakt (viz Ekonom 2.3.2006 – Bulvár proti bulváru), a jejíž vlajkové lodi Gazeta Wyborcza od dubna odčerpává čtenáře jiný Springerův deník Dziennik (Ekonom 20.4.2006 - Cenová válka), potvrdil své postavení jedničky na trhu bezplatných periodik. Agoře se podařilo uhájit značku Metro v Polsku proti nadnárodnímu vydavateli Metro International, jehož Metropol vyšel 5. ledna v Polsku naposledy. Čtenost Metropolu byla poloviční ve srovnání s Metrem, což se nepříznivě promítlo do příjmů z reklam, které bezplatný tisk financují. Odchodem z Polska se počet zemí, v nichž Metro International vydává bezplatné deníky, snížil na devatenáct, v loňském roce Metro přestalo vycházet také ve Finsku a Dánsku.
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd