zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

8.2.2007 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 8.2.2007

Bulvár a sebevražda

Každý den v průměru tři občané České republiky odejdou ze světa dobrovolně, spáchají sebevraždu. V médiích po těchto sebevraždách, lidově řečeno, neštěkne pes, s výjimkou případů, kdy a) osoba je pro publikum daného masového média důležitá, b) událost je mu blízká i místně, c) čin, jakkoli sám o sobě dramatický, je součástí nějakého většího dramatu a d) médiím se podařilo o tomto činu získat informace.

Všechny tyto podmínky naplnila smrt hudebního skladatele Karla Svobody, která je již druhý týden frekventovaným tématem nejen bulvárních, ale i těch serióznějších novin, a jež zasáhla i do změn ve vysílaném programu celostátních televizí.

Samostatnou kapitolou v tomto případě je chování tří celostátních bulvárních deníků Blesk, Aha! a Šíp. Snaží se přitáhnout pozornost čtenářů za každou cenu, tedy i za cenu divokých spekulací v palcových titulcích: "Karlovi přátelé: Byla to vražda", "Návrat do domu hrůzy" "Tajné jednání o penězích Karla", "Nevěra!" "Proboha! Čekala dítě."

Stejně jako dvě soupeřící televizní reality show, které se předloni trumfovaly v prezentaci vulgárního jazyka, konzumace alkoholu a erotiky, dokud je neumravnily vysoké pokuty regulátora, stejně tak se dnes soutěžící bulváry překonávají ve fabulování nepodložených příběhů a v dolování intimit týkajících se Svobodova manželství.

I Blesk, který se ve věcech soukromí zpočátku držel zpátky, neboť měl svůj vlastní příběh nezákonně zveřejněných fotografií, nakonec přistoupil na hru, kterou od začátku hrály se čtenáři deníky Aha! a Šíp, servírující jim každý den nějakou spikleneckou teorii či osobní konflikt a skandál.

Ostrá konkurence tří bulvárních titulů na trhu činí českou mediální scénu drsnější. Historie zaniklého deníku Super (2001-2) je však důkazem, že překračování morálních a etických hranic (ňadra Petry Buzkové, pomluva herečky Šafránkové, sex Karla Gotta) nemusí vždy přinášet obchodní úspěch.

O tom, který z deníků to v kauze sebevraždy Karla Svobody u čtenářů vyhrál, se dozvíme až za několik týdnů po zveřejnění auditovaných dat o prodaných nákladech. Zatím je známe jen do loňského listopadu.

Průměrné prodané náklady bulvárních deníků v roce 2006

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad
Blesk 502667 504808 491667 483040 478494 483325 486457 478782 464346 464347 448326
Aha! 0 0 80459 77580 76414 78486 85295 98537 101069 96803 105427
Šíp 65232 62315 57560 53818 53368 53083 54483 60292 71602 63486 63010

Populistické gesto

Spíše plácnutím do vody než seriózním návrhem byla akce poslance ČSSD Petra Rafaje, který k novele zákona o bankovnictví dodal "přílepek", podle něhož by se měla vrátit reklama do ČT ve výši jednoho procenta vysílacího času. V letošním roce se podíl reklamy v ČT snížil na půl procenta a od příštího roku má klesnout na nulu. Třicet procent z obnovených reklamních příjmů by podle Rafaje mělo putovat do státního fondu na podporu kinematografie, zbytek na digitalizaci vysílání a archivů ČT. Rafaj svůj návrh nekonzultoval s poslaneckým klubem ČSSD a naděje na jeho přijetí je minimální.

Rozhlas s televizí společně?

Vítězslav Jandák, někdejší ministr kultury, dnes opoziční poslanec za ČSSD, se rozhodl podporovat spojení veřejnoprávního rozhlasu a televize. Argumenty, které přednesl v pořadu Otázky Václava Moravce, na první poslech zněly přesvědčivě, ovšem ne všechny při podrobnějším zkoumání obstojí. Patří mezi ně například návrh na spojení zpravodajství a publicistiky, nebo na fúzi dvou festivalů - televizní Zlaté Prahy a rozhlasové Prix Bohemie. Nelze přehlédnout, že i pod společnou střechou BBC, ARD či RAI tvoří rozhlas a televize relativně samostatné útvary.

Televizní přestupy

Český televizní divák si zvyká na to, že tváře Novy se stávají tvářemi Primy, a tváře České televize se přesouvají na Novu. Někdejší novácká hvězda Pavel Zuna uvede tuto neděli programový trumf televize Prima: soutěž Ber nebo neber. Světlana Zárubová již od října vyměnila Události ČT za 1. zprávy Primy a od letošního února se reportér ČT Jiří Hynek přesouvá na Novu. Měl by tady zaplnit místo po Janu Tunovi, který vloni po neshodách s vedením Novu opustil a nyní pracuje pro Primu. Ve stínu těchto přestupů poněkud zapadla zpráva, že analytik ČT Nikolaj Savický, jehož zkušeností využívalo několik generálních ředitelů ČT, se přesunul do Bratislavy, kde bude mít na starost strategické plány rozvoje zdejší veřejnoprávní televize STV.

Divácká kategorie 2+

Michael Carlton, profesor psychologie z Freiburgu, polemizuje s názorem, že děti smějí sledovat televizi až od tří let, a to jen pořady typu Teletubbies. Jak uvedla agentura DDP, Carlton tvrdí, že ani dvouletým dětem televize neškodí; ve srovnání s obrázkovou knížkou jim prý přináší více zážitků. Podmínkou však je, aby televizní program vybírali a sledovali s dětmi také rodiče. Carlton citoval výsledky studie, podle níž děti vyrůstající bez televize vývojově zaostávaly za svými současníky. Carltonovi oponenti však tvrdí, že televize nemůže dětem nahradit svět smyslových zážitků z věcí, které se hýbou, kterých se lze dotýkat.
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd