zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

15.3.2007 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 15.3.2007

V Brně bez tabáku

Součástí programu třinácté schůze Poslanecké sněmovny, která začala tento týden, je projednání novely zákonů o reklamě a rozhlasovém a televizním vysílání. Vláda žádá parlament o její urychlené schválení již v prvním čtení. Má k tomu dobrý důvod, protože České republice hrozí předvolání před Evropský soudní dvůr a následná pokuta.

Důvodem je nedodržení Směrnice EU z roku 2003 o zákazu sponzoringu a reklamy na tabákové výrobky. Její pravidla se měla promítnout do národních legislativ nejpozději do července 2005. Česká republika to provedla s platností od ledna loňského roku, nicméně s některými nedostatky, na něž Komise EU reagovala vloni v říjnu tzv. zdůvodněným stanoviskem, které je posledním varováním před soudní akcí.

Komise nám vytýká, že náš zákon umožnil tříleté přechodné období pro smlouvy uzavřené před přijetím zákona, takže stará pravidla by platila až do ledna 2009. Komise jmenovitě uvedla stížnost na loňskou motocyklovou Velkou cenu Brna „Gauloises Grand Prix“ propagující značku francouzských cigaret. Další výhradou bylo nepřesné formulování výjimky pro reklamu určenou profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky.

Pokud parlament vládní novelu schválí, letošní Grand Prix v Brně se bude muset obejít bez tabákových sponzorů. Evropský komisař pro ochranu zdraví a spotřebitele Markos Kyprianou trvá na nulové toleranci při uplatňování směrnice, ať už se to týká Formule 1 či jiných událostí.

Když Německo odmítlo transpozici směrnice o zákazu reklamy a sponzoringu tabákových výrobků provést, Komise předala případ Evropskému soudnímu dvoru. Podobný osud čeká Itálii, která si vyhradila výjimku pro domácí soutěže, jejichž televizní přenosy se však přes satelit šíří do celé Evropy.

Česká republika je jedním ze tří členských států EU, které čelí zatím jen vážnému varování. Dalšími dvěma zeměmi jsou Španělsko, které si rovněž zavedlo tříleté přechodné období, a Maďarsko, jehož zákon umožnil sponzorování tabákovou reklamou událostí „mimořádného významu pro národní hospodářství.“

DODATEK: Zákon byl přijat 13. března v prvním čtení.

Kabáti do Eurovize

Minulý víkend televizní a internetoví diváci rozhodli, že českou populární hudbu v soutěži Eurovision Song Contest bude reprezentovat rocková kapela Kabát. Česká televize se do této mezinárodní písňové soutěže s padesátiletou tradicí zapojila jako jeden z posledních aktivních členů Evropské vysílací unie EBU. Většina východoevropských televizí tak učinila v roce 1994, bezprostředně po svém vstupu do EBU. Již v sobotu večer se informace o účasti Kabátů v Helsinkách objevila na oficiální webové stránce www.eurovision.tv. O vítězi rozhodne koncert 12. května s dvaceti čtyřmi finalisty. Zda mezi nimi budou také čeští rockeři, rozhodne semifinále ve čtvrtek 10. května.

Multimediální Springer

Po neúspěšném pokusu o získání komerčních televizí ProSiebenSat1 se chce vydavatelský koncern Axel Springer Verlag (ASV) soustředit na multimediální projekty. Šéf ASV Mathias Döpfner v této souvislosti prohlásil: „IPTV je televizí budoucnosti.“ O výrobu a distribuci pohyblivých obrázků na internetu se nyní stará dceřiná firma Axel Springer Digital TV. Do konceptu digitální expanze zapadá i nedávná informace z českého trhu, kde ASV získal 74,9 procent společnosti Anima publisher provozující internetové portály Auto.cz, Roadlook.sk a Roadlook.pl. Jak uvedl šéf pražské pobočky ASV Ivan Ševčík: „Internetové a IPTV projekty společnosti Anima Publishers ideálně doplňují naše automobilové tituly.“

Skandál s telefony

V pondělí 5. března britská komerční televize ITV stáhla z digitální nabídky kvízový kanál ITV Play a pozastavila všechny placené interaktivní služby u dalších pořadů do doby, než firma Deloitte dokončí nezávislý audit těchto služeb. Později se k ITV připojily stanice Channel 4 a C5. Komerční televize tak chtějí získat zpět důvěru diváků, kterou otřásla zjištění, že se při interaktivních soutěžích podvádělo. Při reality show Big Brother, ale také u dalších pořadů, si producenti vymýšleli fiktivní vítěze telefonických kvízů, aby na ně nalákali co nejvíce soutěžících. Případem se zabývali poslanci a není vyloučeno, že se do vyšetřování vloží i policie.

Ohlášky s videem

Americký deník New York Times rozšířil službu nedělní inzertní rubriky ohlašující sňatky a životní výročí. Kromě objednávky tištěného oznámení mohou snoubenci umístit na webovou stránku NYTimes.com/weddings také vlastní video s námětem „Jak jsme se seznámili.“ Video nesmí být delší než tři minuty, nesmí obsahovat sprostá slova, a musí se zaměřit výhradně na snoubenecký vztah. Redakce ho umístí na web v den zveřejnění tištěného inzerátu.
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd