zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

5.4.2007 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 5.4.2007

Telefony s šancí

Obrazovka ukazuje grafiku plotu, na prknech jsou písmena P-Á-R-O-Ž a P-E-L-O-P. Dvojice moderátorů vyplňuje čas humornou konverzací o ohních a pohádkových bytostech se třemi oříšky. Tříminutové odpočítávání končí a po chvíli zaplněné dalšími žertíky se ozve telefon.

Šťastný vylosovaný hlas vyřkne slova: POŽÁR, POPEL, a může vybírat z obálek na stole. Obálka číslo deset, pro kterou se rozhodl, obsahuje deset tisíc korun. Krátce nato moderátorka oznámí, že televize Prima rozdělila na výhrách kontaktních televizních pořadů (vysílá je od roku 2004) dvacet milionů korun. Rozjíždí se další časomíra, na obrazovce se objevuje další velice jednoduchý rébus.

Tak vypadá pořad Nekonečná šance, který Prima vysílá v ranním bloku od sedmi do devíti hodin. Za naději, že si počítač vybere právě vás, zaplatíte 50 Kč za minutu. Záruku, že se hraje férově, drží v rukou provozovatel soutěže Media Games s licencí od Ministerstva financí.

Také Nova má svůj kontaktní pořad Snadná výhra, jejíž herní řád je téměř totožný s tím rozdílem, že Nova ho vysílá po půlnoci, cena telefonu je 60 Kč a držitelem licence je novácká firma Erika.

Kolik lidí do takových pořadů telefonuje, je tajemstvím. Stále jednodušší hádanky však naznačují, že interaktivní pořady se snaží lovit ve stále širších a intelektuálně jednodušších vodách.

Ve Velké Británii v těchto dnech regulátor Ofcom prošetřuje skandály spojené s prémiově placenými telefony. Šetří se případy, při nichž se účtovaly chybné tarify, inkasovalo se i po ukončeném losování, nebo se vyhlásil fiktivní vítěz, který měl přilákat další soutěžící. Omluvila se i BBC, která v dětské soutěži vybrala ve studiu náhradního vítěze, protože kvůli technické poruše ztratila spojení s účastníky na telefonu.

U nás je zatím klid po pěšině. Dosavadní stížnosti směrované na Radu pro R a TV vysílání vyšuměly do prázdna, nepočítáme-li kontrolu Finančního úřadu směřující k předchůdci Nekonečné šance, pořadu Rychlá výhra.

Věřme, že ke stížnostem není důvod. Konec konců záleží jenom na nás, zda zavoláme do nočního pořadu Primy Zeptej se osudu a necháme si vykládat karty za 70 korun za minutu.

Aktuálně v novém

Od pondělka se zpravodajský server Aktuálně.cz představil v novém šatě a také s novou rubriku blogů. Na rozdíl od blogových sekcí na webových stránkách Respektu (od loňského září) nebo Týdne (od letošního února), do kterých může přispívat kdokoli, blogy Aktuálně.cz budou vyhrazeny jen známým a váženým osobnostem. Již jednou to Aktuálně.cz s celebritami zkoušel. To když při svém startu na podzim 2005 sliboval, že do názorových stránek bude přispívat Aneta Langerová nebo bývalý pražský primátor Jan Kasl. V archivu po nich zůstal jeden jediný sloupek.

Český digimonitor…

Telekomunikační a kabelové firmy Czech Digital Group, Telefónica O2, UPC a Rohde & Schwarz založili minulý týden spolu s Českou televizí, TV Nova a Prima TV sdružení Digimonitor, jehož účelem bude „systematický a dlouhodobý výzkumný program přechodu na digitální vysílání.“ Pod záštitou Českého telekomunikačního úřadu chce sdružení monitorovat vybavenost domácností set-top boxy a sledovat chování spotřebitelů v ČR se zaměřením na oblasti, ve kterých se bude přecházet na digitální vysílání podle Technického plánu přechodu (T PP). Získaná data by se měla stát „jednotnou měnou“ a podkladem pro průběžné rozhodování účastníků procesu digitalizace zemského televizního vysílání.

…Slovenský digizákon

Podobně jako Česká republika, také Slovensko se rozhodlo pro veřejnoprávní multiplex, tj. vyhrazenou síť frekvencí zemského digitálního vysílání, ve které bude mít veřejnoprávní Slovenská televize prostor pro své programy, a v níž bude kontrolovat i datový tok. S novým zákonem o digitálním vysílání, který začne platit od 31. května, souhlasily v Národní radě SR také opoziční strany. Proti byli jen poslanci křesťanskodemokratické KDH, kterým se nelíbilo, že do pozměňovacích návrhů se komerčním televizím podařilo prosadit některé požadavky (možnost tematických kanálů, spojení s operátory multiplexů), a že výsledná verze prý ztěžuje vstup nových televizních stanic na digitální trh.

Ruský byznys do Evropy

Ruský čtyřiadvacetihodinový zpravodajský kanál RBC TV zaměřený na ekonomické zpravodajství, který se od svého vzniku v roce 2004 zaměřoval především na Rusko a státy bývalého Sovětského svazu, expanduje do Evropy. Podle smlouvy s Eutelsatem se signál RBC TV bude nekódovaně vysílat ze satelitu Hot Bird 6 (130 East). RBC TV chce být ruskou verzí byznys kanálu CNBC, se kterým mediální firma RBC úzce spolupracuje. Dalšími partnery RBC TV jsou ekonomické sekce zpravodajských stanic a agentur CNN, Bloomberg, APTN a Reuters.
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd