Tisk stále táhne
Prodej inzerce. Přestože náklady novin a časopisů ve vyspělých průmyslových zemích klesají, hospodářské výsledky vydavatelství jsou v plusu a zisky z tiskové reklamy stoupají.
Tento jev, pozorovaný u velkých vydavatelských domů Evropy (např. Axel Springer Verlag), potvrdil v českých poměrech nedávný průzkum společnosti PricewatehouseCoopers (PwC), který se ve spolupráci s Unií vydavatelů zaměřil na inzertní příjmy českých tištěných médií. Podle jeho výsledků meziroční nárůst inzertních příjmů u českých deníků a časopisů činil 10,8 %, což podle PwC znamená, že tempo růstu investic do tiskové reklamy bylo vyšší než nárůst veškerých reklamních výdajů v ČR.
Průzkum, který probíhal v březnu 2007, zjišťoval čisté příjmy z placené i barterové inzerce za rok 2006. Průzkumu se zúčastnilo 14 vydavatelství s 56tiprocentním podílem na trhu, zastoupení zde mělo osm z deseti největších vydavatelů. S výjimkou Mafry byli mezi nimi všichni vydavatelé velkých deníků Ringier, Vltava-Labe-Press, Economia, Borgis.
Ze zjištěných příjmů uvedeného vzorku společností za rok 2006 (4,698 miliardy Kč) PwC extrapolovala data na zbytek trhu, takže získala odhad celého trhu v roce 2006 (8,457 miliardy Kč), který ve srovnání s rokem 2005 (7,635 miliardy Kč) narostl o více než 800 milionů Kč.
Jak uvádí PwC, zjištěné trendy podpořil svými výsledky monitoring inzerce firmy TNS Media Intelligence. TNS monitoruje hrubé inzertní výkony, jejichž hodnota vzniká na základě ceníkových cen, jež nezohledňují slevy, bartery, bonusy apod. Na jedné straně tedy jejich čísla nelze vnímat jako absolutní hodnoty, na straně druhé jsou však užitečným ukazatelem trendů i poměrů na trhu.
Jestliže trendy čistých příjmů a monitoringu inzertních výkonů u tiskové reklamy vykazují stoupající tendenci, lze to vykládat jako potvrzení schopnosti tištěných médií nabídnout zadavatelům reklamy něco, co jiná média nemají – více racionálních informací o produktu a značce, na které se může adresát sdělení déle a lépe soustředit.
Trestaná neobjektivita
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) udělila pokutu 1,25 milionu Kč za reportáž TV Nova v pořadu Občanské judo „Právníkova stvrzenka.“. Je to zatím druhá nejvyšší pokuta za porušení paragrafu 31 vyžadujícího poskytovat „objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné utváření názorů.“ Před šesti lety dostala Česká televize pokutu 2 miliony Kč za „za neposkytnutí objektivní a vyvážené informace“ v době televizní krize 2000/1. ČT se však odvolala k soudu a nic neplatila. Vyšší pokuty udělovala RRTV jen za reality show Big Brother na Na Nově a VyVolení na Primě. Tam se však trestalo podle paragrafu 32 chránícího fyzický, psychický a mravní vývoj mládeže.
Prezidentův ředitel
Nedávné jmenování ředitele polské veřejnoprávní televize TVP Andrzeje Urbańského je modelovým příkladem toho, jak se současná polská vláda snaží získat kontrolu nad médii. Urbański (53) je bývalým šéfem sekretariátu prezidenta Lecha Kaczyńského. Vládnoucí koalice ho díky novým zákonům (Viz „V Polsku přituhlo“, Ekonom 12.1.2006) vloni protlačila do Dozorčí rady TVP, která jmenuje a odvolává ředitele. Když pak tato Dozorčí rada letos v únoru odvolala ředitele TVP Bronislawa Wildsteina, který jako původně koaliční kandidát ve funkci vydržel jen deset měsíců, vedení TVP převzal Urbański nejprve jako zastupující ředitel, od dubna již jako ředitel řádný.
Bezplatní soutěží
Soutěž dvou nových bezplatných deníků v Londýně, odstartovaná vloni na podzim (viz Ekonom 31.8.2006 – Bezplatný Murdoch), zatím vypadá lépe pro London Paper, jehož vydavatelem je News International mediálního magnáta Ruperta Murdocha. Podle březnového auditu se ho rozdá denně přes půl milionu, zatímco konkurenční titul London Lite vydavatelského impéria Associated Newspapers (Daily Mail, Evening Standard) se pohybuje na hranici 400 tisíc výtisků.
ČT2 – německý favorit
Není obvyklé, aby němečtí diváci sledovali české programy. To spíše naopak. Minulý týden byl však v Bavorsku a Sasku velký zájem o přeshraniční příjem ČT2. Důvodem byl přímý přenos zápasu Ligy mistrů Bayern Mnichov-AC Milán, který se ve středu vysílal v Německu jen na placeném kanálu satelitní televize Premiere, zatímco na ČT2 byl volně k dispozici. Kromě toho o den dříve ČT2 nabídla fanouškům německého reprezentanta Michaela Balacka hrajícího za Chelsea v přenosu z Valencie, který na německých obrazovkách živě chyběl, protože sportovní kanál DSF dal přednost zápasu Manchester United – AS Roma.