TPP v mlhách
Sedmá Českokrumlovská mediální konference dala jen částečně nahlédnout do budoucnosti digitálního vysílání v ČR. Pro diváky v Praze a některých velkých městech se zřejmě ještě dlouho nic nezmění. Technický plán přechodu na zemské digitální TV vysílání (TPP) je sice hotov, ale jeho realizace je v mlhách.
Protože se soukromým televizím Nova a Prima do mlžných končin TPP příliš nechce, je to Česká televize, která se rozhodla s podporou Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) vydat na cestu postupných kroků, jež by digitální realitu přiblížily divákům, bez ohledu na to, zda Nova a Prima se připojí.
Ještě před realizací TPP dojde k událostem vynuceným mezinárodními dohodami, až se v Domažlicích a v Ústí nad Labem vypnou analogové vysílače a nahradí je digitální signál - v Domažlicích 30. června, v Ústí až po přechodném období, které začne někdy v létě.
Pak už bude záležet jen na tom, jak rychle se ČT rozhodne naplňovat TPP tím, že její vysílání bude postupně přecházet do „veřejnoprávního“ multiplexu , tj. do sítě číslo 1, vyhrazené pro veřejnou službu s nejlepším pokrytím území. Tento přechod chce ČT realizovat nejprve v regionech mimo Prahu, Brno a Ostravu, kde i nadále – v závislosti na průběhu realizace TPP - by mělo pokračovat vysílání multiplexu „A“ (podle TPP budoucí síť č. 2).
Podle vedoucího programu digitalizace ČT Pavla Hanuše by síť číslo 1 mohla do Vánoc vysílat v Plzni, Pardubicích a Jihlavě. Vzhledem k nedostatku disponibilních kmitočtů by to však v Plzni znamenalo vypnutí analogového vysílání ČT2. To znamená, že lidé, kteří budou chtít ČT2 sledovat, si budou muset nakoupit set-top boxy.
Vypínání analogových vysílačů s ČT2, bez jejichž kmitočtů nelze síť číslo 1 rozvinout, se stalo v médiích námětem diskusí v souvislosti s nadcházejícím olympijským rokem. Na jedné straně program OH v Pekingu vysílaný v rozšířené verzi na programu ČT4 Sport může zvýšit zájem o digitál a set-top boxy, na straně druhé hrozba výpadku analogového ČT2 se sportovním programem rozčiluje ty, kteří set-top boxy kupovat zatím nechtějí.
Dubnové převlékání
Hlavní české zpravodajské servery mění grafický design svých webových stránek. Sérii inovací zahájil 1. dubna server aktualne.cz, po němž se do nového kabátu převlékly webové stránky ihned.cz, a minulý týden přišel s novým vzhledem idnes.cz. Jak uvedl ředitel internetových projektů Mafry Jaroslav Kábele, idnes.cz chce zavést pro své uživatele freemail, vylepšit systém vyhledávání a perspektivně zřídit sekci blogů. Tím chce dostát svému označení zpravodajský portál, který na rozdíl o zpravodajského serveru nabízí kromě informací širokou škálu internetových služeb.
Česká kabelová erotika
Rada pro rozhlasové a televizním vysílání po několikaměsíčním zvažování (Viz „Televize pro dospělé“ Ekonom 10.8.2006) udělila licenci k vysílání programu TV LEO 1 prostřednictvím kabelových systémů. Držitel licence, akciová společnost PK 62 a.s., je vydavatelem stejnojmenného erotického měsíčníku Leo a tuctu dalších erotických až pornografických titulů prodávaných v ČR a v osmi dalších státech. V kategorii televizních programů „pro dospělé“ byly až dosud na českém trhu jen zahraniční značky (Hustler TV, XXX Xtreme).
Kampaň s internetem
Prezidentské volby ve Francii potvrdily, že internet se stává nerozlučnou součástí předvolebních kampaní. Všichni hlavní kandidáti si zřídili vlastní webové stránky. Ségolene Royalová si v lednu jako první otevřela volební stánek ve virtuálním světě kolektivní hry „Second Life“, krátce nato ji následovali Nicolas Sarkozy a Le Pen. Kromě toho webová stránka Royalové má zvláštní sekci „Segoland“ s adresami přibližně 1400 blogů, které socialistickou kandidátku podporují. Nicméně předvolební průzkum agentury IFOP ukázal, že hlavním zdrojem informací o kandidátech i nadále zůstává televize, následovaná celostátními deníky a rozhlasem.
Lze sponzorovat rubriku?
Deník The Philadelphia Inquirer s nákladem kolem 350 tisíc výtisků začal tento týden s experimentem, který by měl zlepšit finanční situaci listu. Nový pravidelný sloupek na první straně ekonomické sekce s názvem PhillyInc. bude sponzorovat místní Citizen Bank, která si zde vyhradila umístění svého loga. Sloupek tištěný zeleným písmem, připomínajícím bankovní inkoust, budou psát redaktoři a reportéři listu. Šéf inzerce Biran Tierney reportérce New York Times řekl, že redakční nezávislost autorů je zcela zajištěna, že jde pouze o „kreativní brand-building“ nabídnutý inzerentovi, při němž Citizen Bank nezískává v listu žádné privilegované postavení.