zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

7.6.2007 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 7.6.2007

Kdy bude šéf(ka)?

Ačkoli výběrové řízení na místo programového ředitele České televize skončilo už před dvěma týdny, oficiálního oznámení výsledku jsme se do uzávěrky vydání nedočkali. Do médií mezitím prosákla informace, že na místo po Františku Lambertovi (Ekonom 1.3. – Lambert v nové funkci) má nastoupit ředitelka televizní stanice Top TV Kateřina Fričová.

Fričová není v televizním světě neznámým pojmem. Jako šéfka výroby stála za úspěšným rozjezdem Novy v roce 1994, kam ji ze zpravodajství ČT zlanařil Vladimír Železný. Po roce 1997 se osvědčila jako krizová manažerka v Prima TV, kterou během několika let vytáhla ze ztrátového provozu. Po krátkém rozhlasovém intermezzu vybudovala pro podnikatele Karla Komárka teleshoppingovou stanici Top TV.

Dnes už se téměř zapomíná na to, že v roce 2000 se mohla stát ředitelkou ČT, kdyby původní záměr radních nepřekazil lobbying ze dvou stran. Jednak ze strany Vladimíra Železného, který se obával schopného konkurenta, a dále ze strany těch zaměstnanců ČT, kteří se obávali, že jim Fričová bude vidět do karet, a sáhne na jejich ustálená zvyková práva.

Zatímco komentátor médií Jan Potůček v Reflexu možný návrat Fričové do ČT uvítal titulkem „Dobrá zpráva“, anonymní fejetonista Mistr Vratka v Lidových novinách označil výsledek za Janečkovu taktiku vybrat si někoho schopného „ale ne zas příliš schopného,“ kdo ho nemůže ohrozit.

Jako důkaz neschopnosti Fričové Mistr Vratka uvádí zadluženost Top TV. Mistr Vratka zřejmě netuší, že Fričová pro Komárka nebudovala Top TV jako pouhou „portfoliovou investici“, ale jako zárodek zábavně publicistického nabídkového kanálu, s možností ovlivňovat mediální agendu, což něco stojí. Že ji teď Komárek prodává, za to mohou průtahy se zaváděním digitální televize, které splnění původního záměru odsouvají na neurčito.

Proslýchá se, že oznámení nového programového ředitele ČT se pozdrželo kvůli vyjednávání o podmínkách, za kterých je ochotna Fričová do ČT nastoupit. Pokud by ze jmenování sešlo, byla by to pro diváky ČT špatná zpráva.

Problémy s poplatkem

Zatímco na Slovensku nový zákon o koncesionářských poplatcích již projednává parlament (Ekonom 10.5. - Slováci sloučí poplatek), v Polsku se teprve rozbíhá diskuse o tom, jak zlepšit výběr poplatku, který podle deníku Gazeta Wyborcza platí jen 44 procent polských domácností. Návrh nového zákona uvádí, že poplatek za přijímače by měly i nadále vybírat pošty, ovšem sankce, vedoucí až k exekucím, by prováděly finanční úřady.

Televize pro Evropu

Rada pro R a TV vysílání udělila firmě Television for Europe s.r.o. licenci k vysílání satelitního televizního programu stejného jména. Čeští euroskeptici mohou být v klidu, neboť kódovaný program v němčině nebude propagací EU. Přes den má vysílat lacinou zábavu, v noci pak erotiku. Licence německého podnikatele Knuta Zietscheho, který si v Plzni zřídil eseróčko, je svědectvím fungujícího volného pohybu zboží a služeb v rámci EU, a také důkazem, že licence jsou u nás levné. Ne náhodou si HBO vyřídila licence pro celou východní Evropu právě v Praze.

Murdoch se nevzdává

Rozhovory o nákupu Dow Jones & Co., vydavatele deníku Wall Street Journal, o kterého má zájem News Corp. Ruperta Murdocha, budou pokračovat. Rodina Bancroftů, jež kontroluje 64 % hlasovacích práv Dow Jones, odmítla svůj podíl prodat. Je však pod tlakem menšinových akcionářů, kteří by rádi využili nabídku na odkup akcií za cenu vyšší, než jaká je na kapitálovém trhu. Murdoch již dříve nabídl rodině Bancroftů garance redakční nezávislosti Wall Street Journal, nyní přichází s nabídkou míst v kontrolních orgánech News Corp.

Zmenšené deníky

Německý deník Frankfurter Rundschau se rozhodl řešit pokles odbytu (150 000 výtisků) zmenšením formátu. Na rozdíl od deníku Die Welt, který vychází v širokém i kompaktním formátu, Frankfurter Rundschau jako první v Německu nabízí jen pohodlnější tabloidní variantu. Podle zkušeností z Británie zmenšení formátu zvyšuje prodej, ale na druhé straně snižuje reklamní příjmy, neboť zadavatelé reklamy za menší tiskovou plochu platí nižší ceny.

Konkurence satelitu

Mediaset Premium, která nabízí v italském zemském digitálním vysílání šest placených TV programů systémem pay-per-view, oznámila, že se letos dostane z červených čísel. Od zahájení služby se prodalo 2,93 milionů dobíjecích karet do set-top-boxů a ve srovnání s loňským rokem se příjmy zdvojnásobily. Mediaset Premium konkuruje nabídce satelitní televize Sky Italia, zvláště u fotbalových přenosů, tím, že diváci zaplatí jenom za ta utkání, která si vyberou, což je přijde levněji, než měsíční předplatné sportovního kanálu.
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd