Ringier šetří
Když švýcarský vydavatel Ringier v roce 1991 vstupoval na český trh, uvedl se ekonomickým týdeníkem Profit, který kopíroval domácí titul Cash. Právě v těchto dnech dostávají abonenti týdeníku Cash ve Švýcarsku dopis, v němž se oznamuje, že 28. června si přečtou svůj list v papírové podobě naposledy, protože značka Cash se stěhuje na internet. I nadále však bude existovat jeho verze Cash daily, která vychází od loňského podzimu jako deník zdarma.
Z hlediska nákladu si nevede Cash špatně, se šedesáti tisíci výtisky je švýcarskou jedničkou mezi ekonomickými týdeníky, před Handelszeitung a Bilanz, jejichž odbyt se pohybuje pod hranicí čtyřiceti tisíc výtisků. Nicméně od roku 2001 je Cash ve ztrátě a na domácím trhu dnes Ringier počítá s každým frankem. Nehledě na to, že reklamní trh se rozšiřuje do digitálních a bezplatných médií.
Když Ringier vloni v létě přišel na trh s vlastním bezplatným deníkem Heute, nepodařilo se mu narušit dominanci jiného bezplatného deníku 20 Minuten, který vychází už od roku 2004, a jehož náklad 420 tisíc výtisků je dnes větší, než u vlajkové lidi Ringieru, bulvárního deníku Blick, podle něhož se modeloval náš Blesk.
Kromě toho nyní dochází k přesunům na švýcarském mediálním trhu, neboť hlavní konkurent Ringieru, curyšská mediální skupina Tamedia (Tages-Anzeiger, 20 Minuten) se nyní spojuje s bernskou Espace Media (Berner Zeitung), čímž se stane po Ringieru druhým největším vydavatelským domem ve Švýcarsku, který předstihne dosavadní dvojku Edipresse, působící ve francouzsky mluvící části Švýcarska.
Obrazně řečeno: Das Boot ist voll. Loď je plná, švýcarský trh má jen omezené možnosti růstu a vývoje. Dochází jen k přelévání kapitálu, který chce být dostatečně silný, aby mohl reagovat na změny diktované technologickým vývojem a proměnou chování spotřebitelů médií.
Také proto Ringier svoji expanzi směřuje na východní trhy, které mají potenciál růstu. Proslýchá se, že pro tuto expanzi chce Ringier získat 100 milionů euro prodejem svých programových časopisů německému vydavatelství Axel Springer Verlag.
95tiprocentní Voldánová
Laboratoř počítačového zpracování řeči, která je pracovištěm Technické univerzity Liberec spolupracuje s firmou Newton IT na plně automatickém přepisu rozhlasových a televizních pořadů do textové podoby. Až dosud Newton IT, který monitoruje česká média od roku 1996 (rozhlas a televizi od roku 1997), zajišťoval přepis zvukového zpravodajství písařkami, na základě odposlechu analogových záznamů. Technologie ATT (Automatic Transmission Toolkit) převede digitální záznam zvuku na text v počítači bez zásahu člověka. Ten pak výsledný přepis pouze dodatečně kontroluje a upravuje.
ATT umí eliminovat zvuky, které do záznamu nepatří, a je schopna rozpoznávat i jednotlivé mluvčí na základě předem připraveného modulu. Konečný výsledek záleží na profesionálním výkonu mluvčího. Také proto je přepis nejlepší u školených hlasatelů. Text načtený Jolanou Voldánovou je prý počítač schopen převést s 95tiprocentní přesností. Rozhlasové a televizní debaty, při nichž si politici skáčí do řeči, je prý lepší před zpracováním přediktovat, jinak by z nich počítač nebyl moudrý.
Magnát a média
Zpráva o tom, že Prof-Media koupila dva hudební televizní kanály MTV Rossija a VH1 Rossija, dokládá, že tato společnost ve vlastnictví průmyslového magnáta Vladimíra Potanina je v Rusku největším a také nejrychleji expandujícím soukromým mediálním podnikem. V loňském roce Prof-Media získala stoprocentní vlastnictví celostátně šířeného televizního programu TV3-Rossija. Letos k němu přikoupila kanál s animovanou tvorbou a nyní získala dvě hudební televize. Přes Oneximbank se Vladimír Potanin podílí na vlastnictví loajálních celostátních deníků Izvěstija a Komsomolskaja Pravda. Jeho firma Prof-Media vloni převzala jeden z nejnavštěvovanějších ruských portálů a vyhledávačů Rambler.ru.
Výpověď za inzerát
Tři redaktoři populárního večerníku v hlavním městě S’-čchuanské provincie Čchen-tu dostali výpověď, protože přehlédli, že jejich list otiskl na čtrnácté straně zastrčený inzerát se slovy: „Vzdáváme hold statečným matkám obětí 4. června.“ Jak uvádí agentura Reuters, inzerát přijímala mladá dívka, která vůbec nevěděla, že před osmnácti lety došlo na pekinském náměstí Tiananmen k nějakému krveprolití. Vzdáleně to připomíná okolnosti zveřejnění inzertního blahopřání „Ferdinandu Vaňkovi z Malého Hrádku“ s fotografií Václava Havla, které zadali disidenti do Rudého práva. Nic netušící stranický deník inzerát otiskl 7.října 1989, dva měsíce před pádem režimu a tři měsíce před tím, než se stal Václav Havel prezidentem.