YouTubení
Poté, co odezněla éra blogů, se dnes na výsluní internetové popularity vyhřívá video on-line. Bez pohyblivých obrázků se neobejde žádný portál. Některá videa jsou zdarma, jiné za mírný poplatek, jejich velká část však pochází od samotných uživatelů internetu, kterým servery jako YouTube nabídly prostor pro sdílení jejich videoklipů.
Tento víkend otevřela Evropská komise na YouTube vlastní kanál. Místopředsedkyně Komise Margot Wallströmová, odpovědná za komunikační strategii EU, která se proslavila jako první bloggerka mezi evropskými komisaři, chce využít adresu www.youtube.com/EUtube k účinnější distribuci materiálů o EU směrem k veřejnosti.
Zpravodajské šoty s četnými propagačními videy zůstávaly až dosud nepovšimnuty na internetových stránkách EU. Po umístění na YouTube je během několik dnů zhlédly stovky diváků.
Fenomenální úspěch YouTube láká k následování. Ve světě vznikají jako houby po dešti další servery, které nabízejí videoamatérům prostor k publikování jejich tvorby, a zároveň se snaží přilákat pozornost internetových uživatelů i vlastní tvorbou.
Patří mezi ně od března také český server stream.cz, který podle tiskové zprávy nabízí kolem osmi tisíc klipů, z toho je polovina uživatelských videí, a který registruje denně přes deset tisíc návštěvníků. Dalším čekatelem na roli českého YouTube je například N-joy.cz, který se před měsícem zviditelnil podporou konference Internet Video Forum.
Otázkou zůstává, zda český trh je dostatečně velký, aby umožnil existenci národního výhradně klipového serveru v globálním prostředí internetu. Video on-line služby zatím přežívají buď jako internetové odnože zpravodajských médií nebo jako zájmové internetové televize, které z éry broadcastingu (široké šíření), přes narrowcasting (tematicky vymezené šíření) směřují k egocastingu, tj. k individuální a výběrové konzumaci audiovize.
A tady globální internet českým hráčům silně konkuruje. Zpravodajský šot o nedávném průniku hackerů ztohoven.com do vysílání ČT si na YouTube během týdne prohlédlo více návštěvníků, než kolik jich měl stream.cz za tři měsíce.
Ústí digitálně
Od této neděle vysílač Radiokomunikací na Bukové Hoře u Ústí nad Labem vysílá digitálně. Po Praze, Brně, Ostravě a Domažlicích je Ústí nad Labem dalším místem, kde je možné přijímat v multiplexu „A“ pět digitálních televizních programů (ČT1, ČT2, ČT24, ČT4 Sport, TV Nova). Zatímco v Domažlicích by analogové vysílání mělo skončit 31. srpna, datum vypnutí analogu v Ústí bude záviset na tom, jak rychle se tady rozšíří vybavení diváků set-top-boxy. Přechod na digitál se zřejmě urychlí v okamžiku, kdy analogový signál četných vykrývačů začne od července rušit digitální televize ze sousedního Německa, a kdy německý digitální rozhlas bude zasahovat do analogového signálu TV Novy.
Public TV na kabel...
Rada pro R a TV vysílání minulý týden schválila kabelovým operátorům UPC a F.C.A. rozšíření nabídky o nový český televizní program Public TV, který od června vysílal jen na satelitní platformě CS Link. Program Public TV je kombinací zpravodajských a publicistických pořadů Regionální Televizní agentury (RTA) s archivními českými filmy, které vysílá placený kanál CS Film. Majitelem licence pro Public TV je firma Totalpress, spadající do mediální odnože skupiny Strojexportu. Střechovou společností této odnože je PublicCom, která nedávno odkoupila placený kanál CS Film od jeho developerů a majitelů Jana Jurky a Leoše Pohla.
...který čeká fúze?
Při schvalování změn v programové nabídce kabelové společnosti F.C.A. došlo k tomu, že kromě Public TV se na F.C.A stěhují také některé další programy, jako např. TV Paprika nebo Sport1, které jsou majetkově i programově provázány se skupinou UPC. Je možné, že tento krok je předehrou k další fúzi na poli české kabelové komunikace. Pokud UPC převezme F.C.A., pak mimo dosah UPC zůstanou jen drobní komunální operátoři. F.C.A. byla třetí největší kabelovkou po UPC a Karnevalu, které se vloni se souhlasem Českého úřadu pro hospodářskou soutěž spojily. F.C.A má asi 40 tisíc abonentů především na Moravě a ve Slezsku (Bohumín, Olomouc, Jihlava), ale také v menších českých městech, jejím majitelem je firma německého kabelového operátora H. T. Stritzela.
Počasím proti konkurenci
Televize Prima se rozhodla od července vysílat hlavní předpověď počasí již v 18 hodin po krátkých zprávách. Tím získává jistý časový náskok přes svými konkurenty ČT a TV Nova s nadějí, že další zábavný program udrží diváky u Prima TV až do sedmé hodiny, kdy zde začíná hlavní zpravodajská relace 1.zprávy. Programové vedení Primy chce zřejmě využít skutečnosti, že Nova o prázdninách nebude vysílat nekonečný seriál Ulice, čímž se zvyšuje šance na to, že by si diváci mohli vytvořit návyk na sledování Primy v podvečerních časech.