Digitální manévry
Televizní diváci v severních Čechách, kteří si nakoupili set-top-boxy pro příjem digitální televize z vysílače Buková Hora (Ekonom 4.7. – Ústí digitálně), na nich i nadále najdou pouze programy veřejnoprávní České televize (ČT1, ČT2, ČT24, ČT4 Sport). Jednání televize Nova s telekomunikačním operátorem Radiokomunikacemi o cenách služeb nebylo úspěšné. Termín 1. srpna, kdy se měla k digitálním programům ČT přidat také Nova, se posunul.
Proč k dohodě nedošlo, naznačuje tiskové prohlášení, v němž generální ředitel Novy Petr Dvořák uvádí: „Naším cílem je dohodnout se s provozovatelem vysílání na dlouhodobé smlouvě, aby podmínky vysílání na Ústecku byly součástí podmínek definovaných pro všechny oblasti České republiky.“ Nově jde tedy o to, aby nastavila cenovou hladinu telekomunikačních služeb nejen pro Ústecko, ale i pro celou republiku, a nejen pro Radiokomunikace, ale také pro další operátory, se kterými bude Nova spolupracovat.
Zatímco Česká televize jako dlouhodobý klient Radiokomunikací má cenové parametry zřejmě již nastaveny, Nova se snaží stlačit ceny na co možná nejnižší úroveň. Není náhodou, že v pololetní zprávě o hospodaření CME zveřejněné minulý týden patří Nova k nejziskovějším stanicím v poměru výnosů k nákladům.
O digitální budoucnosti se rozhoduje nejen v Ústí, ale také v Domažlicích, kde by mělo analogové vysílání České televize – a solidárně také Novy – skončit koncem tohoto měsíce. Minulý týden ČT informovala o rámcové dohodě, kterou uzavřela s Novou, a v níž se připojuje k požadavku Novy, aby se analogovém vysílání nevypínalo, dokud 55 procent domácností v dané oblasti nepřejde na digitální příjem.
V praxi to znamená, že Nova si otevřela cestu k tomu, aby se mohla vrátit k analogu i po 31. srpnu, kdyby jí digitální vysílání nezajistilo dostatečný počet diváků, a to nejen v Domažlicích. K jejímu požadavku 55tiprocentní penetrace set-top-boxů do domácností se nyní připojila také ČT, podle jejích vlastních slov „se snahou urychlit další rozvoj digitalizace a zajistit dokončení pilotního projektu v Domažlicích.“
Fotbal a televize
Licitace o přenos zápasu předkola Ligy mistrů Slavia-Žilina připomněla, že na obrazovkách se znovu rozjíždí fotbalová sezóna. Novinkou této sezóny bude pořad Regionální televizní agentury (RTA) Penalta, který si chce všímat zápasů druhé ligy. K vidění bude na kmitočtech, které stanice RTA sdílejí s Prima TV, a také na novém satelitním programu Public TV. Na druhé straně Prima v sobotu zahájí sérii přenosů z anglické Premier League, kterou nasadí právě v časech, kdy se stanice RTA od Primy odpojují. Otazníkem zůstává, jak Prima využije nakoupená vysílací práva na fotbalové ME 2008 v případě, že zdržení digitálního vysílání jí neumožní odstartovat další program.
Murdoch jako škorpion?
Rodina Bancroftů, která kontrolovala vydavatelství Dow Jones Co. a deník Wall Street Journal (WSJ), minulý týden přijala nabídku News Corp. a prodala Rupertu Murdochovi rozhodující balík akcií. Časopis Columbia Journalism Reviews zapochyboval o tom, že Murdoch zachová redakční nezávislost WSJ na příkladu bajky o žábě a škorpionovi. Škorpion od žáby chce, aby ho převezla přes řeku. Žába má strach, že jí škorpion uštkne. Ten namítá: „Proč bych to dělal, kdybych tě uštknul, utopili bychom se oba“. Žába vezme škorpiona na záda, ale uprostřed řeky ji škorpion bodne. Na otázku žáby, proč to udělal, škorpion odpovídá: „Nemohu za to, mám už takovou povahu.“
Rozdílné pohledy
K napětí v britsko-ruských vztazích přispěla svým podílem také ruská státní televize Rossija. Zpravodajská relace Vjesti digitálně upravila titulní stránku britského deníku Times a vložila do ní palcový titulek: „Berezovskij nás manipuluje.“ Materiál stejného znění sice Timesy zveřejnily, ale pouze jako názorový sloupek kdesi uvnitř listu. Zatímco britská média to nazvala falšováním skutečnosti, Rossija tento přístup označila za normální, neboť prý šlo pouze o vizuální přiblížení textu divákům.
Taťána boduje
Výroční zpráva CME z minulého týdne se mohla pochlubit rostoucími výnosy i zisky všech svých televizních stanic ve střední a východní Evropě, s výjimkou Ukrajiny. Její zdejší stanice Studio 1+1 se dostala do zostřené konkurence na reklamním trhu, ve sledovanosti jí převálcoval komerční program Inter s vazbami na ruský mediální byznys. Hlavní zbraní Interu jsou ruské seriály, z nichž ten nejpopulárnější je„Den Taťány“, který minulý víkend uvedl v Rusku své sté pokračování. Nekonečný příběh dvou žen soupeřících o lásku jednoho muže, je ruskou licencovanou verzí kolumbijské telenovely Válka růží (La Guerra de las Rosas), která před sedmi lety u diváků úspěšně soupeřila s Ošklivkou Bety.