Quo vadis, média?
Minulý týden zveřejnil britský regulační úřad Ofcom už počtvrté svoji analýzu komunikačního trhu. Přestože britský trh má svá specifika, některá data mohou být poučná i pro nás. Naznačují, jakými cestami se budou ubírat média a jejich uživatelé v digitální budoucnosti.
Ofcom zjišťoval, kolik minut denně věnuje průměrný britský občan pěti komunikačním službám – rozhlasu, televizi, internetu, pevné lince a mobilnímu telefonování. Zjistil, že klesá sledovanost televize a rozhlasu, na druhé straně roste konzumace médií prostřednictvím internetu a mobilů (viz graf).
Užívání internetu se rozšiřuje jak kvantitativně, tak kvalitativně. Více než 50 % britských domácností má vysokorychlostní připojení na internet, což má vliv na rostoucí konvergenci médií. Internetové surfování už není doménou mladých technicky vzdělaných mužů, ale rozšířilo se na lidi starší padesáti let, a na ženy. Ženy ve věku 25-34 let dokonce tráví na internetu u 20 % času více, než jejich mužské protějšky.
I když sledovanost pěti hlavních televizních sítí (BBC1, BBC2, ITV, C4, C5) postupně klesá, jejich provozovatelé si ztrátu částečně kompenzují vznikem dalších programů pro digitální distribuci (DTT, satelit, kabel).
První čtvrtletí 2007 zaznamenalo významný mezník, když počet uživatelů zemského digitálního vysílání Freeview (8,4 miliony domácností) překonal počet předplatitelů satelitní služby Sky Digital (8 milionů). Digitálně přijímá televizi již 80 % britských domácností.
Změny se projevují i ve financování vysílání, neboť reklamy poprvé vydělaly televizím méně, než předplatné a placené služby. Tradiční model financování televize ohrožuje přesun reklamy do online služeb a tematických kanálů.
Zpráva Ofcomu si všímá také tištěných médií. Čtyřletý graf prodeje britských deníků ukazuje klesající křivky u všech titulů. Na rozdíl od Česka však prodej klesá více u bulvárních než u tradičních seriózních deníků, mezi nimiž si stále vedoucí místo udržuje konzervativní Daily Telegraph.
Logo ČT se nemění...
...ale označení kanálů od září ano, a to v souvislosti se zaváděním nového vizuální stylu České televize. Programy ČT1, ČT2, ČT24 a ČT4 Sport dostaly nové grafické symboly, při vysílání se však i nadále bude v levém horním rohu objevovat tradiční logo ČT. Nový vizuální styl se zatím bude prosazovat hlavně ve znělkách a infografice, které pořady uvádějí. V rozhovoru pro Rádio Impuls generální ředitel ČT Jiří Janeček řekl, že klasické logo se bude používat až do doby, kdy „vstoupí digitalizace do závěrečné fáze.“
Licence do zásoby?
Realitní magnát Miloš Červenka, který na jaře přes firmu Espanta koupil parlamentní kanál 24.cz, letos získal licence na tři další družicové televizní programy: 24 Plus, TV ONA, a naposledy v srpnu TV R1. Zpravodajský a publicistický 24 Plus by měl nahradit 24.cz s „parlamentní“ minulostí. TV ONA má být lifestylový program pro ženy a TV R1 uvádí, že se bude věnovat „tematice spojené s pozemky a nemovitostmi“. V médiích se objevily spekulace o tom, zda konflikt, který vznikl mezi Červenkou a jeho investičním spojencem PPF Investment, neovlivní budoucnost těchto licencí.
PO UZÁVĚRCE: Stanice 24.cz v pondělí 27.8. zastavila vysílání a oznámila Radě, že od září na měsíc vysílání přerušuje. Došly peníze, Červenkovy prostředky jsou prý obstaveny exekucí.
STV chce dotace…
Veřejnoprávní slovenská televize požádá o dotaci 350 milionů slovenských korun, kterou chce pokrýt přepokládanou ztrátu letošního hospodaření výrobu původní dramatické tvorby a Večerníčků v příštím roce. Radu STV o tom minulý týden informoval zástupce generálního ředitele Nikolaj Savický, který, dříve než si ho přivedl do svého týmu nový ředitel STV Radim Hreha, vykonával funkci ředitele pro strategický rozvoj v České televizi.
…a hledá nové redaktory
Mezeru, kterou vyvolal odchod skupiny redaktorů zpravodajství STV po nástupu nového vedení, se STV rozhodlo vyplnit vyhlášením konkurzu na nové redaktory. Přihlásilo se jich přes pět set. Na jejich výběr dohlíží Stanislava Benická, absolventka kurzů na amerických univerzitách, která pracovala také v BBC, a kdysi vedla zpravodajství komerční televize Markíza.
Bezplatné smetí
Vydavatelé bezplatných deníků thelondonpaper a London Lite se dostali do sporu s westminsterským magistrátem, který pohrozil, že zakáže jejich distribuci v centrálním Londýně, jestliže nepřispějí na úklid a odvoz odpadků. Oba deníky začaly vycházet před rokem (viz Ekonom 31.8.2006 – Bezplatný Murdoch) a od té doby vyprodukovaly stovky tun papíru, který končí v londýnských odpadkových koších. Spor ukončila dohoda, podle níž každý z vydavatelů, Murdochův News International a Associated Newspapers, zřídí 32 kontejnerů na tříděný odpad a zaplatí jejich odvoz i recyklaci sebraného papíru.