Při dalším dotazu, jak to bude s jeho používáním, především v levém horním rohu obrazovky, jak to vyžaduje zákon, se rozvine diskuse, o níž existují dnes dvě verze – ta moje a Kraflova. Nechci a nebudu tu svoji prosazovat a proto se omezím jenom na to, na čem jsem se shodli.
Bylo mi sděleno, že tradiční logo se bude i nadále v levém horním rohu obrazovky objevovat a bude se prolínat s novými grafickými symboly. Byť jsem žádal o detaily (což Krafl popírá, prý jsem rozhovor sám rychle ukončil), přesnější informaci o prolínání jsem nedostal, a kdybych se pokusil rekonstruovat detaily dalšího rozhovoru, dostal bych se do neřešitelného sporu s Martinem Kraflem „tvrzení proti tvrzení“. Například si vzpomínám, že mi bylo řečeno, že logo se objeví vždy na začátku programu a pak se prolne do nového grafického symbolu.
Z rozhovoru a způsobu prolínání jsem nebyl příliš moudrý, nicméně při vědomí toho, že logo je terminus technicus i pro náš zákon – viz §2 odst. 1, písmeno n,
P.S. V "kratce" mam korekci mylne informace zverejnene v predchozim cisle (logo CT). Dosti jsem se rozzlobil, kdyz jsem vcera a dnes sledoval CT, nebot se nepotvrdilo, co mi sdeloval mluvci CT Martin Krafl. Specialne kvuli tomu logu jsem s nim telefonoval a on mi tvrdil doslova: "Logo zustava, meni se jenom grafika a oznaceni jednotlivych kanalu." Podle zakona musi byt programy v prubehu vysilani oznaceny logem (§31), takze jsem se specialne ptal na to, jak to bude vypadat v rohu obrazovky. On mi tvrdil, ze tam bude bezne logo, do ktereho se bude prolinat oznaceni kanalu. Proto jsem napsal, co jsem napsal. Mozna jsem to spatne pochopil, ale za tou vetou v uvozovkach si stojim. Podle meho nazoru Janecek i Krafl manevrovali tak, aby odrazili kritiku za to, ze se CT zbavuje tradicni osvedcene znacky.
Pokud si myslite, ze ta moje glosa tam nepatri, napisu neco jineho. MS
čtvrtek 6. září: Ekonom, stránka Média:
"Logo ČT se nemění… ale z obrazovky České televize od 1. září zcela zmizelo. Nepotvrdila se tím informace, kterou sdělil před dvěma týdny týdeníku Ekonom tiskový mluvčí ČT Martin Krafl, a podle níž tradiční logo bude s novým vizuálním stylem ČT na obrazovce ještě nějakou dobu koexistovat. Za mylnou informaci (viz Ekonom 30.8.) a za neochotu ČT předem veřejně přiznat, že její tradiční logo zmizí v propadlišti dějin, se omlouváme." (podtrhl mš)
6. září odpoledne – telefonický rozhovor Martin Krafl – Milan Šmíd
Martin Krafl mi sděluje, že píše dopis šéfredaktorce Ekonoma, bude si na mě stěžovat a bude žádat ode mě a od listu omluvu za výše uvedenou glosu, neboť jsem napsal zjevnou nepravdu. V následujícím vzrušené diskusi jsem se dozvěděl, že tradiční logo ČT se v levém horním rohu obrazovky i nadále objevuje – a to v 15. minutě pořadu a poté v dalších přesně stanovených intervalech. Pokud jsem si toho nevšiml, nesvědčí to o mé dobré novinářské práci.
Závěrem
Vážení přátelé a vážení televizní diváci, kdo z Vás si všiml tradičního ČT loga v levém horním rohu obrazovky. Mohli byste mi sdělit, v jak dlouhém časovém intervalu, tj. jak dlouho se zde objevuje. Pak Krafl mi to nebyl schopen sdělit – prý něco do minuty. A jak je to s pořady kratšími 15 minut?
Ano, pochybil jsem, měl jsem si lépe všímat a možná také pana Krafla požádat o vysvětlení dříve, než jsem tu druhou glosu napsal (jenže já odevzdávám v pondělí ráno, nechtěl jsem pana Krafla v neděli obtěžovat, nehledě na to, že od soboty už tiskovým mluvčím ČT údajně není).
Přesto přese všechno si však stále myslím, že kdybych neuvedl v první větě slovíčko „zcela“, nemusel bych se omlouvat a glosa by plně odpovídala pravdě, protože tradiční logo je ve vysílání téměř neviditelné a propadliště dějin ho nemine.
P.S. Martin Krafl má svůj blog na blog.aktualne.centrum.cz/blogy/martin-krafl.php.
P.S. P.S. Jak mě pan Krafl upozornil v e-mailu, funkci tiskového mluvčího ČT vykonává až do 15. září.
Epilog 8. září - umístěný na stránku dodatečně
Moje výzva, aby mi někdo vysvětlil to, co jsem se od pana Krafla dozvídal pouze nejasně a zkresleně, tj. kdy a jak se objevuje staré logo v levém horním rohu obrazovky, přinesla ovoce. Maily, které jsem dostal, byly informativní a také kritické k vedení ČT a panu Kraflovi. Za všechny vybírám:
Kdyby se Vám zdálo, že tiskový mluvka Krafl a vedení ČT dělá z lidí blbce, tak je to pravda. Tradiční logo se rozhodli zahodit a pouze se zalekli bouřlivých reakcí zaměstnanců a veřejnosti. Proto zvolili "salámovou taktiku". (Důvod těchto změn snad ani nechci domýšlet - jakýkoli výrok by byl asi žalovatelný). Nedivím se, že jste si nevšiml krátkého okamžiku, kdy se tradiční logo na obrazovce objevuje. Panem Kraflem zmíněná "koexistence" tradičního loga s tím novým paskvilem vypadá následovně: Tradiční logo se objeví poprvé v 30. minutě vysílaného pořadu a dále v každé 15. minutě vždy na dobu 5 sekund. (aby nikdo nemohl říct, že zahodili logo rovnou).
Nezávisle na reakcích čtenářů Louče jsem ještě tentýž den, kdy si Martin Krafl na mě stěžoval, tj. ve čtvrtek 6. září, sedl večer k televizi a pozorně sledoval levý horní roh ČT1. Ač jsem se díval přes tři hodiny, staré logo jsem nespatřil. Druhý den, tj. pátek 7. září, jsem si na video nahrál čtyři hodiny programu ČT2 od 12:00 do 16:00 a po návratu z práce jsem si dal tu práci, že jsem záznam prohlédl. Opět nic.
Užuž jsem chtěl napsat, že by to měl být pan Krafl, který by se měl omluvit, ale v sobotu večer jsem při sledování Noci s Andělem viděl, že staré logo se skutečně čas od času na obrazovku prolne. Dokonce nikoli na pět, ale na patnáct až dvacet vteřin. Jenom nechápu, jak se někdo k této kulišárně může tak hrdě hlásit a navíc kolem ní rozviřovat aféru, aby si jí co nejvíce lidí všimlo.
Dodatek 12. září
Lidové noviny 12.9.2007: "Země se točí od začátku září opačně, alespoň na televizních obrazovkách v českých domácnostech. V nových znělkách zpravodajských pořadů, které zavedla Česká televize, totiž rotuje stylizovaná zeměkoule z východu na západ. Generálního ředitele televize Jiřího Janečka na to v otevřeném dopise upozornil ředitel Výzkumného ústavu geodetického, topografického a kartografického František Beneš...." Více viz lidovky.cz.
Dodatek 13. září
Ekonom 13.9.2007, rubrika dopisy: "Mediální odborník Milan Šmíd asi nebude takovým odborníkem, za kterého jsem ho vždy pokládal, neboť se čtenářům Ekonomu nesmyslně omlouvá za něco, co platí, a odvolá se na mé "mylné" tvrzení, které bylo zcela korektní. Sám totiž čtenáře informoval o tom, že z obrazovky České televize od 1. září zcela zmizelo její původní logo. Zřejmě si bohužel televizor ani nezapnul a vysílání České televize nesleduje. Jinak by totiž - tak jako jistě každý čtenář, který má o toto téma zájem - jednoduše zjistil, že jsem měl pravdu, když jsem tvrdil, že o tradiční značku ČT diváci nepřišli. Je stále platná a stále používaná. V současné době se aktuální nové označování kanálů prolíná s původní tradiční značkou ČT i na obrazovce, a to u kanálů ČT1 a ČT2 v nastaveném časovém intervalu 15 až 30 minut. A mimochodem, v korporátní komunikaci a v prezentaci ČT samotné - v tiskových materiálech, na označení budov, vizitkách, v inzerátech, při mediálních partnerstvích a filmových koprodukcích - je tradiční logo České televize také používáno."
Martin Krafl, Tiskový mluvčí ČT