zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

4.1.2008 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky

Média a vliv (Záznam e-mailové konverzace Potůček - Šmíd - 18.12.2007)

Potůček: Dobré odpoledne, dávám dohromady článek o podnikatelích, co si zakládají nebo skupují média a předtím se téhle oblasti vůbec nevěnovali. Rád bych v něm měl vyjádření několika nezávislých odborníků. Mohl byste mi do zítřejšího večera odpovědět na následující otázky?
1) Co podle Vás vede podnikatele jako je Karel Komárek, Antonín Koláček, Miloš Červenka nebo Zdeněk Bakala, k investicím do médií? Je to prvoplánová snaha získat komunikační kanál pro svoje ostatní podnikatelské aktivity, zvýšit svůj vliv, pokus o ovlivňování veřejného mínění, snaha podpořit nějaký politický proud nebo se jim prostě zdá, že média jsou další příležitostí pro podnikání?

Šmíd: Někteří podnikají v médiích kvůli zisku, jiní kvůli vlivu. Z těch jmenovaných všichni kvůli vlivu. Vyjádřil to i pan Křetínský v rozhovoru pro HN 21.9.2007

  • "HN: Vaše skupina podniká i v oblasti médií, jste investory digitální zpravodajské televize Z1, patří vám i slovenská JoJ a TA3. Míříte i jinam?
  • Pečlivě budeme sledovat příležitosti v oblasti tištěných médií, to je pro nás přirozená oblast zájmu. A to ne pro touhu ovlivňovat jednotlivé kauzy, ale formovat prostředí a jeho kulturu. My jsme v jistém smyslu daleko více strategický investor než jiní zahraničí oboroví investoři, kteří vstupují na český trh s puncem »strategický«, a za dva roky odejdou jinam. Takový »strategický« investor nemá ve skutečnosti vazbu na toto prostředí. Nám na něm nesmírně záleží, je to náš život."
  • Podtrhuji: FORMOVAT PROSTŘEDÍ A JEHO KULTURU. Vlastními slovy: vytvářet podmínky příznivé pro vlastní podnikání v jiných oborech (Červenka byl klasický případ, sám to tvrdil)

    Potůček: 2) Jak hodnotíte konkrétní případy: bývalou pražskou metropolitní televizi TV 3, teleshoppingový kanál Top TV, parlamentní kanál 24cz, ekonomické týdeníky Profit a Czech Bussines Weekly a Respekt?

    Šmíd: Každý z těch případů má odlišnou historii

  • - TV3 byla neúspěšnou investicí zahraničního investora bez vedlejších úmyslů, tj. pro zisk a případný následný prodej
  • - TOP TV měla být vstupní branou pro Karla Komárka do elektronických médií - nepovedlo se kvůli tomu, že se TOP TV nedostala do digitálních multiplexů a kvůli zdržení digitalizace
  • - parlamentní kanál 24cz vznikal s vizí postupného vývoje do podoby plnohodnotné zpravodajské televize, s touto vizí to Chrenek (Fulín) kupoval, čáru přes rozpočet zde udělal Šámal s Lambertem, že spustili ČT24
  • - ekonomické týdeníky jsou jasné - je to nástroj "agenda setting", tj nastolování témat a toho, o čem by se mělo mluvit. Nemusí jít vždy o nějaké otevřené PR a propaganci některých firem. Naopak, aby bylo možno vložit do takového média ten správný spin, musí být ty týdeníky objektivní, důvěryhodné, seriózní, nezávislé. Pak teprve ten spin může fungovat. Když Stehlík udělal z deníku Práce svoji hlásnou troubu, nefugovalo to.
  • P.S. Respekt není ekonomickým týdeníkem a chybí Vám tam nejdůležitější byzynys médium, sloužící svým investorům - týdeník Euro ovládaný PPF.

    Potůček: 3) Zkuste definovat hlavní výhody a nevýhody vstupu nových podnikatelských skupin na český mediální trh.

    Šmíd: Výhody a nevýhody pro koho? Jestli pro čtenáře, pak výhodou je pestřejší nabídka na trhu. Nevýhod moc nevidím, kromě možnosti manipulace, ovšem té podléhají i média nezávislá na českých podnikatelských kruzích, takže jaký rozdíl, když podnikatel vloží spin do svého vlastního média, nebo jeho spindoktor zmanipuluje jiné médium. Myslíte, že byla náhoda, že se aféra Gross a akcie objevila v týdeníku Euro, aby se později přelila do MF Dnes a dalších médií? Zřejmě stál v pozadí nějaký obchodní spor a média posloužila k jeho ovlivnění.

    Potůček: 4) Dokáží podle Vás tato "nová média" (Public TV, 24cz, apod.) rozlišovat mezi redakčním obsahem a reklamou, resp. PR, nebo se jejich majitelé budou snažit o prolínání těchto obsahů a to je hlavní důvod, proč vstupují do médií?

    Šmíd: Jmenovaná nová média jsem nesledoval. Znovu opakuji - primitivní propagace a prvoplánové PR nefunguje. Média ovládaná podnikateli nepracují s PR. Pro ně je důležitější, aby v populárním a důvěryhodném médiu se čas od času napsalo něco, co potřebují, případně aby se čas od času o něčem nepsalo. Tj. dle zásady - voják je, aby byl, až něco bude.

  • K tomu dodávám vtip z ruského prostředí: v předrevolučních dobách, se spory řešily soubojem, tj. pokud se neomluvíte a neustoupíte, pošlu vám svého sekundanta. Když v Rusku propukl kapitalismus, podnikatelé si navzájem sdělovali: když neustupíte, pošlu na Vás své zabijáky. V Jelcinově době mediálních magnátů Berezovského a Gusinského prý platilo pravidlo: Když neustoupíte, pošlu na vás svoje reportéry.
  • Myslím, že kdyby se podrobněji analyzovala ekonomická rubrika časopisu Týden ve vlastnictví Sebastiana Pawlowského, možná že by se přišlo na to, proč se zde objevují některá témata a někteří podnikatelé, zatímco jiné zde prostor nedostávají.

    Potůček: Předem díky za odpověď! Jan Potůček

    Šmíd: Hezké Vánoce Milan Šmíd

    | nahoru |

    CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
    Copyright © Milan Šmíd