zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
4.1.2008 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
Média a vliv (Záznam e-mailové konverzace Potůček - Šmíd - 18.12.2007)
Potůček: Dobré odpoledne, dávám dohromady článek o podnikatelích, co si zakládají nebo skupují média a předtím se téhle oblasti vůbec nevěnovali. Rád bych v něm měl vyjádření několika nezávislých odborníků. Mohl byste mi do zítřejšího večera odpovědět na následující otázky?
1) Co podle Vás vede podnikatele jako je Karel Komárek, Antonín Koláček, Miloš Červenka nebo Zdeněk Bakala, k investicím do médií? Je to prvoplánová snaha získat komunikační kanál pro svoje ostatní podnikatelské aktivity, zvýšit svůj vliv, pokus o ovlivňování veřejného mínění, snaha podpořit nějaký politický proud nebo se jim prostě zdá, že média jsou další příležitostí pro podnikání?
Šmíd: Někteří podnikají v médiích kvůli zisku, jiní kvůli vlivu. Z těch jmenovaných všichni kvůli vlivu. Vyjádřil to i pan Křetínský v rozhovoru pro HN 21.9.2007
Potůček: 2) Jak hodnotíte konkrétní případy: bývalou pražskou metropolitní televizi TV 3, teleshoppingový kanál Top TV, parlamentní kanál 24cz, ekonomické týdeníky Profit a Czech Bussines Weekly a Respekt?
Šmíd: Každý z těch případů má odlišnou historii
Potůček: 3) Zkuste definovat hlavní výhody a nevýhody vstupu nových podnikatelských skupin na český mediální trh.
Šmíd: Výhody a nevýhody pro koho? Jestli pro čtenáře, pak výhodou je pestřejší nabídka na trhu. Nevýhod moc nevidím, kromě možnosti manipulace, ovšem té podléhají i média nezávislá na českých podnikatelských kruzích, takže jaký rozdíl, když podnikatel vloží spin do svého vlastního média, nebo jeho spindoktor zmanipuluje jiné médium. Myslíte, že byla náhoda, že se aféra Gross a akcie objevila v týdeníku Euro, aby se později přelila do MF Dnes a dalších médií? Zřejmě stál v pozadí nějaký obchodní spor a média posloužila k jeho ovlivnění.
Potůček: 4) Dokáží podle Vás tato "nová média" (Public TV, 24cz, apod.) rozlišovat mezi redakčním obsahem a reklamou, resp. PR, nebo se jejich majitelé budou snažit o prolínání těchto obsahů a to je hlavní důvod, proč vstupují do médií?
Šmíd: Jmenovaná nová média jsem nesledoval. Znovu opakuji - primitivní propagace a prvoplánové PR nefunguje. Média ovládaná podnikateli nepracují s PR. Pro ně je důležitější, aby v populárním a důvěryhodném médiu se čas od času napsalo něco, co potřebují, případně aby se čas od času o něčem nepsalo. Tj. dle zásady - voják je, aby byl, až něco bude.
Potůček: Předem díky za odpověď! Jan Potůček
Šmíd: Hezké Vánoce Milan Šmíd