zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
6.2.2008 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
Prima – Zprávy – peoplemetry (sloupek pro ČT24)
Tento týden se odehrává další z řady přestrojení vysílacího schématu televize Prima. Hlavní zpravodajská relace „1. zprávy,“ která nahradila 17. září 2006 někdejší „Zpravodajský deník“, a která vloni v říjnu předsunula svůj vysílací čas z 19:00 na 18:55, se od pondělka 4. února jmenuje „Zprávy TV Prima“ a diváci ji uvidí každý den od 19:30 hodin.
Dosavadní komentáře se soustředily především na to, zda Prima má šanci se svými Zprávami uspět proti zavedené značce a nejsledovanějšímu pořadu českých televizí Televizním novinám, zda moderátorská dvojice Pavel Zuna a Mirka Čejková (jejíž smlouva za údajných 160 000 Kč měsíčně byla chutným soustem pro bulvár) bude schopna odlákat diváckou obec nováckému zpravodajství?
Podle mého názoru je zpravodajství pouze jedním – a nikoli nejdůležitějším – válčištěm “bitvy na ostro“ mezi Primou a Novou. Dokonce si myslím, že zpravodajství Primy bylo v rámci širší programové strategie obětováno na oltář boha zvaného peoplemetry. Vždyť posunutí 1. zpráv na 18:55 v rámci programovací techniky bridging (tj. překlenutí zavedené časové vysílací osy konkurence vlastním pořadem) od loňského října přineslo Primě nárůst diváků ve srovnání se začátkem roku, kdy se Česká televize s Událostmi přesunula z 19:15 na 19:00 hodin.
Proč se tedy Prima nespokojila s tímto málem? Možná proto, že to bylo stále málo. Bitva o diváky se totiž odehrává v delším časovém prostoru tzv. prime time, česky: v exponovaném či nejsledovanějším vysílacím čase, který je obvykle definován mezi 19. a 22. hodinou. A speciálně čas mezi sedmou a osmou hodinou večerní je pro reklamní sdělení velice příznivou dobou především v tom, že se reklamy tady mohou rozvrstvit do kratších a tím i stravitelnějších slotů mezi zpravodajskými pořady (zprávy, počasí, sport).
Každodenní počet televizních diváků v prime time je víceméně konstantní. Jde však o to, jak se o tuto diváckou obec jednotlivé televize podělí. Televize Prima se zřejmě rozhodla, že se pokusí „ukousnout“ nějaký ten drobek diváckého koláče nejen od nováckých TN (úvahy o tom, že by Zprávy TV Prima mohly tuto zavedenou značku nějak ohrozit, zatím patří do říše sci-fi), ale že nabídne divákovi unavenému zprávami o katastrofickém světě oddechovou alternativu – soutěžní pořad Milionář moderovaný Romanem Šmuclerem od sedmi hodin večer.
Právě tady by chtěla Prima nasbírat více diváků (v reklamní hantýrce více GRP), než kolik jich měla dosud. V čase po sedmé hodině večerní se však Prima musí utkat nejen s Událostmi ČT, ale také se závěrečnými minutami nekonečného nováckého seriálu Ulice, který začíná v 18:30 hodin. Prima to vyřešila docela zajímavým způsobem.
Proti Ulici a jejímu programovému “stripování“ (stripování = každý den ve stejném denním čase je uveden stejný pořad, jenž v týdenním schématu vytvoří strip - proužek) se rozhodla „stripovat“ reprízu Zoufalých manželek, a to už od šesti hodin v podvečer. Zoufalé manželky mají vytvořit předmostí v tzv. access prime time pro upoutání pozornosti, která by mohla vydržet až do toho nejsledovanějšího ze všech sledovaných vysílacích časů, tj. do osmé hodiny večerní.
Zda se to Primě podaří, se dozvíme v příštích týdnech. Znovu však opakuji: Zprávy TV Prima jsou pouze jedním z pěšáků rozehrané bitvy, která tento týden vstoupila do nové etapy. Někdejší tváře TV Nova Pavla Zuny s Mirkou Čejkovou jsou sice také zavedenou značkou, ale její sílu budeme moci zhodnotit až po delší době, až opadne zájem o obnovené účinkování této staronové moderátorské dvojice. Kromě toho řecký filosof Hérakleitos kdysi pravil: Dvakrát nevstoupíš do stejné řeky.