zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
1.7.2008 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
Od memexu ke Googlu – k ráji, který má své stíny (sloupek pro ČT24)
Časopis The Atlantic Monthly vychází již 150 let. Původně to byl literárně kulturní měsíčník, který se dnes zaměřuje hlavně na domácí a zahraniční politiku. Ve své stopadesátileté historii se může pochlubit příspěvky, které se dodnes citují, přestože od jejich zveřejnění uplynula desetiletí.
Patří mezi ně také esej Vannevara Bushe z července 1945 As We May Think (Jak můžeme myslet), kterou dnes neopomene zmínit žádná příručka o historii internetu. Připomíná se především novátorská Bushova myšlenka vytvoření „memexu“, která předjímala vznik dnešního hypertextového webu.
Vzhledem k jeho roli při organizování americké vědy by si jméno Vannevara Bushe u českých žurnalistů zasloužilo trochu více pozornosti, než nedávnou stručnou zmínku o „jistém Vannevaru Bushovi“, který „vymyslel zařízení zvané memex“. On ten „jistý Bush“ například za války šéfoval vládnímu Úřadu pro vědecký výzkum a vývoj (OSRD) a po válce přesvědčoval politiky, aby ze státní kasy podporovali vědu a výzkum i v dobách mírových. Nebýt National Science Foundation, organizace, která vznikla na půdorysu Bushova memoranda „Věda – nekončící hranice“, a která v 80. letech financovala páteřní síť NSFNET, kdo ví, zda by internet do našeho života nevstoupil o nějaký ten rok či desetiletí později.
Na Bushovu esej jsem si vzpomněl právě v těchto dnech, kdy obálka posledního The Atlantic Monthly upozorňuje na článek „Is Google Making Us Stupid?" (Dělá z nás Google hlupáky?). Napsal ho novinář zabývající se informačními technologiemi Nicolas G. Carr.
x x x
Kdyby Vannevar Bush byl ještě dnes naživu, nestačil by se divit, jak skutečnost předběhla jeho vize. Bushův „memex“ mělo být zařízení, které shromažďovalo a navzájem propojovalo informace všeho druhu v jednom pracovním stole s klávesnicí a projekční plochou. Hlavními stavebními kameny tohoto zařízení měly být mikrofiše a jejich kódování, které by se snímalo fotobuňkami. Není proto divu, že hlavní přednost „memexu“, totiž asociativní vyhledávání a propojování informací, nebylo možné v rámci tehdejších technických možností do praxe zavést.
To, co se zdálo být v roce 1945 utopií, je dnes samozřejmostí. Počítače v našich domovech a kancelářích uchovávají nesmírné množství informací a dat. Kromě toho se můžeme prostřednictvím internetu napojit na globální „distribuovaný, heterogenní, interně spolupracující multimediální informační systém,“ jak definoval web jeho tvůrce Tim Berners-Lee. Abychom se v něm dobře orientovali, byly vymyšleny vyhledávače, které nás ve zlomku vteřiny přibližují k cílům našeho pátrání.
Ráj, o kterém snil Vannevar Bush, se stal skutečností. Nejen privilegovaný vědec v laboratoři, ale kdokoli z nás si může pořídit svůj vlastní „memex“, dle Bushových slov „rozšířený dokonalý doplněk naší paměti“ (enlarged intimate supplement to our memory). Přesto však nejsme o mnoho šťastnější. Naopak se ptáme slovy Nicolase Carra, zda namísto toho, abychom byli díky webu chytřejší, zda namísto toho nehloupneme, tedy zda z nás Google nedělá hlupáky.
x x x
Myšlenky Carrova eseje se dají shrnout do několika bodů:
Nicholas Carr na svém blogu registruje ohlasy, které jeho esej v The Atlantic Monthly vyvolala. Za všechny cituji ze sloupku v kanadském deníku Globe and Mail: „Díky Googlu se všichni proměňujeme v konzumenty mentálních hamburgerů... „ (Thanks to Google, we're all turning into mental fast-food junkies.)