zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
14.1.2009 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
Letem televizním světem - leden 2009 (Sloupek pro ČT 24)
Ve francouzském veřejnoprávním vysílání se od pondělka 5. ledna přestaly vysílat reklamy v době od osmi večer do šesti hodin ráno. Je to první krok k naplnění záměru prezidenta Sarkozyho odstranit z vysílání France Télévision reklamní spoty, který by se měl dokončit v roce 2011. Do té doby musí vládní ekonomové vymyslet, jak nahradit francouzské televizi veřejné služby výpadek reklamních příjmů, který se odhaduje na 450 milionů eur či 700 milionů USD (12-14 miliard Kč).
Jak si všiml odborný týdeník Advertising Age, hned první večer bez reklam přinesl stanicím France Télévision více diváků. Dva největší programy FR2 a FR3 zaznamenaly rekordní čísla sledovanosti, která v součtu všech stanic, včetně FR4, vzrostla o deset procent, z 27 na 30 milionů diváků. Nadprůměrná sledovanost se zatím vysvětluje mimořádně mrazivým počasím. Zda se na ní podílela také přitažlivost televizního programu bez reklam, ukáže budoucnost..
x x x
Štáb nového amerického prezidenta Obamy žádá Kongres, aby posunul zákonem stanovené datum vypnutí analogové televize, ke kterému má dojít 17. února (viz odpočítávání na webové stránce www.dtv.gov). Nová vláda se obává, že miliony amerických občanů přijímajících zemské analogové vysílání zůstanou koncem příštího měsíce bez televizních programů.
Přestože vláda o konci analogového vysílání informuje už řadu měsíců v letácích, inzerátech, na billboardech, na nálepkách televizorů, stále je tu ještě 7,8 milionů amerických domácností (necelých 7 procent), které na přechod na digitální vysílání prý nejsou připraveny. Dosluhující Bushova administrativa oznámila, že fond ve výši 1,5 miliardy USD na podporu digitalizace vysílání, ze kterého se platily kupony dotující nákup nových přijímačů, je v současné době bez peněz. Žadatelů o kupony v hodnotě 40 USD je tolik, že vyřízení jejich žádostí nelze do vypnutí analogu zvládnout.
x x x
Protože zemské digitální vysílání nepokryje území daného státu tak důkladně jako vysílání analogové, evropské státy s vysíláním veřejné služby řeší tento výpadek satelitní distribucí. Logika je jednoduchá: jestliže se všichni podílíme na financování veřejnoprávního vysílání (poplatek, daně), pak bychom také my všichni měli mít možnost toto vysílání sledovat.
Ne, že by už dříve veřejnoprávní programy na digitálních satelitech nebyly k mání. Jenomže se za ně muselo platit. Proto vznikají „volné“ satelitní platformy s veřejnoprávními programy, jejichž příjem je zdarma, platí se pouze jednorázové poplatky za instalaci, případně za dekódovací kartu.
Například v sousedním Rakousku již řadu let existuje satelitní distribuce veřejnoprávních programů ORF Digital. Ve Francii od roku 2007 vysílá platforma TNT SAT s 18 volnými programy zdarma, která má už jeden milion uživatelů. Ve Velké Británii vloni v květnu veřejná BBC spolu se soukromou ITV spustily satelitní platformu “freesat“, na které je 70 TV volných kanálů – kromě dvaceti programů BBC a ITV jsou v nabídce další volné lifestylové, hudební a teleshoppingové stanice. Podobně jako ve Francii, také v Británii se tato varianta satelitního příjmu rychle rozšířila. V průběhu osmi měsíců získal „freesat“ 200 tisíc uživatelů, také díky tomu, že nabízí programy s vysokým rozlišením zdarma - jeden HD program připravuje BBC, druhý ITV.
Zájem o HD vysílání je pochopitelný, když si uvědomíme, kolik lidí dnes už sleduje televizi na velkoplošné plazmové nebo LCD obrazovce. V Německu je to kolem osmdesáti procent domácností. Tady se veřejnoprávní stanice ARD a ZDF chystají nabídnout pravidelné HD vysílání ze satelitu až v roce 2010. Naproti tomu francouzská TNT SAT přijde se čtyřmi volnými HD programy (veřejné France2, Arte a soukromé TF1, M6) už letos v únoru.
P.S. V ČR volný příjem veřejnoprávních programů přes satelit zajišťuje soubor základní nabídky Gitalu (CS Link), detaily na stránkách ČT. K HD vysílání se však český divák dostane jen přes placené platformy – buď UPC nebo Skylink.