zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
4.1.2011 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
Druhých deset okamžiků z historie českých médií 2010 (Sloupek pro mediar.cz)
Když jsem před měsícem navrhl prvních deset okamžiků, které se v roce 2010 zapsaly do dějin českých médií, očekával jsem, že čtenářstvo přispěchá a pomůže mi vybrat tu zbývající desítku. Nestalo se tak zcela, a tak nabízím svůj výběr, který jsem z větší části posbíral v dalších médiích a odborných časopisech ve víře, že buď už měly, nebo budou mít vliv na proměnu české mediální scény.
Tu scénu vnímám komplexně, nejen z hlediska komunikovaných obsahů, ale také z hlediska celého systému, jenž v sobě zahrnuje ekonomické a technologické prvky fungování médií. Také proto jsem nevyřadil z předchozího výběru příchod iPadu na český trh, jak mně navrhoval jeden čtenář, a naopak k této „technologické“ „nemediální“ události přidávám další.
11 Propad reklamních příjmů, který svojí setrvačností přesáhl z roku 2009 i do loňské sezóny, a který Pavel Brabec, šéf Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace AČRA MK, odhadl na 40 až 50 %. Z jeho vyjádření v týdeníku Strategie dále cituji: „ Slevy se tak pro mnoho médií staly bohužel jedinou cestou, jak si udržet v těžké době klientelu. Návrat do pozic před rokem 2008 považuji víceméně za zbožné přání, nikoli za realitu… Pro přelom roku 2010-11 jsou výhledy opatrně optimistické. Internet stále v ofenzívě, tisková média v propadu. Podlinková komunikace má stále větší šanci.“
12 Povolený product placement. Umisťování produktu v televizní tvorbě se od června nepokládá za skrytou reklamu, což jest vedlejší pozitivní efekt nevítaného zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, který jsem zařadil do výběru první desítky. Ždímání tohoto nového zdroje příjmů by však nemělo překročit únosnou mez. Když se místo seriálu divákům nabízí teleshopping, někdy nevrle zareaguje i bulvár.
13 Zánik CDG. České radiokomunikace, které provozují dvě digitální vysílací sítě (multiplexy), v prosinci oznámily, že kupují operátora třetího multiplexu, společnost Czech Digital Group. Tím se narovnávají poněkud nestandardní poměry, které vznikly začátkem roku 2004, když ČTÚ vydal licence nejprve dvěma, později třem operátorům vysílacích sítí, aniž bylo jasno, kdo na těchto sítích bude vysílat a jakou podobu budou mít. Na tak malý trh bylo operátorů příliš. Teď však bude na ČTÚ, aby podniku s „významnou tržní silou“ vnutil rozumnou cenovou politiku, která nebude televizní stanice příliš dusit.
14 Pátý placený satelit. Od listopadu začala nabízet své služby českým televizním divákům už pátá placená satelitní televize T-Mobile, která spojila své síly s provozovatelem SkyLinku a stala se tak třetím telekomunikačním operátorem (vedle UPC a O2), jenž nabízí tzv. triple play – hlasové služby, internet a televizi. Zda se příchod televize T-Mobile stane událostí, ukáže budoucnost. Televizní diváci, kterým se vypíná analog, se zatím přelévají mezi existujícími satelitními službami (UPC Direct, DigiTV, CSLink, SkyLink, nyní také T-Mobile) a snaží se za co nejméně peněz dostat co nejvíce služeb. Nicméně nárůst satelitního příjmu v posledních letech je bezesporu mediální událostí, která však bohužel nemá pevné datum.
15 3D televizory. Na český trh spotřební elektroniky doputovaly první televizory schopné reprodukovat trojrozměrný stereoskopický obraz. Jejich majitelé však zatím nemají na co koukat, pokud si nepořídí vlastní blu-ray přehrávač nebo nezachytí nějaké testovací 3D vysílání ze satelitu. Nicméně po HDTV se také 3D stává realitou budoucího televizního vysílání.
16 Spojenectví pro východní Evropu Ringier/Axel Springer. V březnu dva evropští vydavatelé – švýcarský Ringier a německý Axel Springer Verlag – spojili své síly pro podnikání ve střední a východní Evropě v joint venture „Ringier Axel Springer Media AG“, což se projevilo i na českém trhu, na který od 1. listopadu vstoupila nová obchodní značka Ringier Axel Springer CZ. Také tady si na dopady fúze asi ještě počkáme, neboť jak z prezentace firmy vyplývá, spojení sil by se mělo projevit v mohutné expanzi do multimédií. Že bychom si už příští rok předpláceli bulvár do tabletů a čteček?
17 Aliance Google s Centrum Holdings. Mezi události roku zařazuji i zvýšenou aktivitu Googlu na českém trhu, která se projevila nejen reklamními spoty v televizích, na YouTube či na oblepených vagónech pražského metra, ale také uzavřením strategické aliance s firmou Centrum Holdings, která se tak stává „prvním Autorizovaným distributorem reklamní služby Google AdWords pro český trh“. Službu nabízí od října.
18 Nový šéfredaktor Hospodářských novin. Šéfredaktoru HN Petr Šimůnkovi se v prosinci stalo přesně to, co někdejšímu šéfredaktorovi MF Dnes Petru Šabatovi před deseti lety, když se vedení Mafry rozhodlo v listopadu roku 2000 oživit vedení redakce čerstvou krví v naději, že tento krok zastaví stagnaci a mírně klesající odbyt deníku. (Šabatu tehdy střídal Pavel Šafr, který pak vydržel v čele MF Dnes do února 2006, než ho zastoupil Robert Čásenský.) Šabata pak osm let šéfoval slovenský deník Pravda, aby se po návratu do Česka zapojil do neúspěšného projektu PPF Media a nyní se stává šéfredaktorem HN. I když si nemyslím, že bude schopen zcela zastavit pokles prodaného nákladu, což jest dlouhodobý objektivní trend, předpokládám, že jako zkušený rutinér vylepší zpravodajskou část Hospodářských novin, jejíž úroveň poněkud pokulhává za zdejšími komentáři.
19 Strategie – z týdeníku měsíčník. Fakt, že Strategie se z týdeníku změní na měsíčník, je z hlediska celkového mediálního trhu jen epizodou, kterých se za rok přihodí v českých vydavatelstvích na tucty. Protože však Strategie byla průkopníkem na poli odborného tisku v oblasti reklamy, marketingu a médií, který se jako první objevil v Česku už v roce 1993 (konkurenční týdeník Marketing & Media vznikl až v roce 2000), pokládám tuto událost hodnou za zaznamenání.
20 Dvacátou událost loňského roku zatím ponechávám volnou. Došel mně dech a s nápady jsem v koncích. Je tedy na Vás, abyste sem něco doplnili. Editor Médiáře Ondřej Aust vám zajisté vyjde vstříc.