zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
6.12.2016 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
Rodokmen jedné zprávy č.2 aneb Víme, co čteme a diskutujeme?
Tento víkend 4. prosince vydala ČTK zprávu o tom, že ve francouzské obci Publier u hranic s Itálii a Švýcarskem, musí obec odstranit z veřejného pozemku sochu Panny Marie na základě rozhodnutí tribunálu správního soudu v Grenoblu. Důvod? Podle ČTK „celostátní zákaz vystavování náboženských symbolů na veřejných prostranstvích. Informoval o tom zpravodajský server BBC News s odvoláním na starostu města.“ Zpráva končí konstatováním, že „Francie má přísné zákony oddělující církev od státu. V roce 2010 se Francie stala první evropskou zemí, která na veřejných místech zakázala nošení muslimských šátků zahalujících obličej.“
Tato zpráva se u nás doma dočkala více interpretací v titulcích i v upravených textech (originály textů jsou uvedeny pod čarou). Deník a server iDnes víceméně neutrálně citovaly zprávu ČTK, Lidové noviny zprávu ignorovaly, Právo ji zkrátilo pod titulkem "Ve Francii musejí odstranit sochu Panny Marie". Nový zpravodajský server info.cz význam zprávy posunul titulkem: "Zakázaný náboženský symbol. Sochu Panny Marie musí ve Francii odstranit," jakoby Panna Marie jako taková byla nějakým zakázaným náboženským symbolem. Ovšem Novinky.cz a jejich autor(ka) skrývající se pod značkou „Novinky“ šly ještě dále. Úvod se předělal takto: „Odstranění sochy Panny Marie ve městě Publier – to je aktuální důsledek zákazu vystavování náboženských symbolů na veřejných prostranstvích, který platí ve Francii.“ A do textu se přidala zavádějící informace, když citát ze screenshotu jednoho protestního tweetu o "nové tyranii" z originálu BBC se vložil do úst starosty Publieru, přestože nic takového neřekl. Přidáním slov „aktuální důsledek zákazu“ v úvodu zprávy se u čtenáře mohl posílit dojem, že jde asi o nějaké nové opatření, které bylo přijato kvůli muslimům v rámci reciprocity, když se jim teď ve Francii zakazuje nošení hidžábu a burky.
Že tomuto dojmu podlehli editoři v dalších médiích, svědčí například webové zpravodajství Novy, které si přidalo ke zprávě úvodní větu: „Dvojsečnost zákonů o zákazu náboženských symbolů dokládá čerstvý případ z Francie. Obyvatelé města Publier teď se zděšením zjišťují, že zákony namířené původně spíše proti cizím náboženským vlivům, dopadají i na jejich křesťanskou víru a praxi.“ Což jest naprostý nesmysl, neboť zákon, podle kterého soud v Grenoblu rozhodoval, nebyl "původně namířen proti cizím náboženským vlivům", ale byl to více než sto let starý zákon o odluce církve od státu (Loi du 9 décembre 1905 concernant la séparation des Eglises et de l'Etat, v angličtině zde).
Deník Blesk si zprávu vyložil takto: „Příliš náboženská: Socha Panny Marie musí z parku pryč, rozhodl francouzský soud.“ Ale ani redaktoři Svobodného fóra příliš nepochopili situaci, když do úvodu zprávy napsali „Ve francouzském Publier musí kvůli politické korektnosti odstranit sochu Panny Marie.“ Což jest další nesmysl, o žádnou politickou korektnost tady nešlo, neboť celá událost se odvinula od sporu některých nespokojených občanů s vedením obce Publier, a tento spor, který doputoval až k soudu, byl veden na zcela jiné úrovni; o politickou korektnost tu vůbec nešlo.
Dáme-li si práci s vyhledáváním primárních zdrojů, pak se dozvíme tento příběh: V roce 2011 se rozhodla obec Publier v parku u studánky na vršku s krásnou vyhlídkou na Ženevské jezero vztyčit sochu panny Marie, „Notre dame du Léman“ (zpráva s hrdostí uvedena v místním plátku v září 2011). Tento čin však okamžitě napadli někteří sousedé, dogmatičtí zastánci laického charakteru francouzského státu, příslušníci volnomyšlenkářské “Fédération nationale de la libre pensée“, kterým vadilo, že se na pomník musí dívat, že na něj přispěla obec svými prostředky, což odporuje zákonu z roku 1905, a kromě toho se rozhodnutí o umístění sochy neprojednalo v obecní radě.
Pro svůj protest proti pomníku využili zmíněný zákon z roku 1905, speciálně článek 28 zakazující „vztyčovat či umisťovat náboženská znamení nebo symboly na veřejné pomníky nebo na jakékoli veřejné místo s výjimkou budov určených k bohoslužbám, místa hřbitovů, hřbitovních pomníků, jakož i muzeí a výstav“. Už jednou, v lednu 2014 soud žalobě vyhověl a rozhodl o odstranění pomníku z tohoto veřejného prostoru. Protože se však starosta neměl k činu, přišel další soud, který letos 24. listopadu přitvrdil a nařídil starostovi, že pomník musí do tří měsíců odstranit, jinak mu hrozí pokuta, což volnomyšlenkáři ihned komentovali ve zvláštním tiskovém prohlášení na svém webu. Tedy žádní muslimové, žádná politická korektnost, prostě starý platný zákon a místní, téměř sousedský spor.
Což ovšem nebránilo serveru Bleskově.cz, aby své čtenáře upoutal tímto textem: "Francouzi se zbláznili, a asi definitivně! Socha Panny Marie musí pryč! Nejprve si nedokáží dostatečně ochránit zemi před teroristy a teď vymýšlejí jednu hloupost za druhou...“ (autor nely/bleskove.cz). Také Parlamentní listy daly zprávu do souvislosti s problematikou muslimů: „Z Francie: Nejdříve zákaz burek, nyní musí pryč socha panny Marie.“
Ovšem vrcholem dezinformace serveru, kterému „nikdo nediktuje, o čem smíme psát“ bylo publikování příspěvku vysloužilého republikána Miroslava Sládka, který se rozohnil nad tím, že “veškeré zákazy, které byly v uplynulých letech přijaty, byly vynuceny agresivním chováním přivandrovalců, byly tedy odpovědí na největší současný problém Evropy. Proč by se ze zákazu zahalování tváří měl stát zákaz vystavování křesťanských náboženských symbolů?“ Další nesmysly z jeho vystoupení si každý může přečíst sám.
Jak se mohlo stát, že zpráva ze zdroje, který je pokládán za seriózní, tedy BBC, poskytla tak širokou příležitost výkladu a interpretací, přestože věcně zde fakta víceméně "sedí"? Podívejme se blíže, jak se do BBC dostala, a z čeho vycházela. Poté, co soud v Grenoblu 24. listopadu vynesl rozhodnutí o odstranění sochy, byl několik dnů klid. Vše rozvířila zpráva publikovaná v prestižním deníku Le Monde v sobotu 3. prosince. Le Monde uvádí, že čerpal z agenturního servisu tiskové agentury Agence France Presse AFP. Ten zřejmě získal informace z lokálního tisku, na který se v textu Le Monde odkazuje. Proč si Le Monde tu zprávu vybral? Podle mne především proto, že měla náboj kuriozity, takové soudy se běžně nekonají. Možná sehrálo roli, že ji zveřejnil o víkendu, v sobotu, tedy v době, kdy je obvykle o události – kromě těch sportovních – nouze. Dalším důvodem mohla být také snaha sdělit veřejnosti, že stát a soudy měří všem – muslimům i křesťanům - stejně, tedy že zákon z roku 1905 platí pro každého. Kromě toho aféra se sochou v Publier se v celostátním tisku již dříve, například v roce 2014, v celostátních médiích probírala. Publikování takové zprávy ve Francii tudíž mělo jistý smysl. Souvislosti se ještě neztrácely.
Problém však vznikl tam, kde zprávu přebrali, tj. v BBC. Proč si ji BBC vybrala a jak se o ní dozvěděla? Velice pravděpodobně prostřednictvím nějakého regionálního specialisty sledujícího Le Monde nebo twitterový účet @lemondefr, kde se informace o článku objevila. Zpráva, kterou BBC o den později z francouzských zdrojů vyrobila, byla sice možná věcně přesná, ale už zcela bez souvislostí, ořezaná o detaily, navíc ilustrovaná rozhořčeným tweetem francouzského nacionalisty. Zjistit důvody, proč se objevila na webu BBC v této podobě, to by chtělo proniknout za fasádu jedné z těch anonymních tváří, které se v četných newsroomech po celém světě sklánějí nad klávesnicí počítače a formátují nám svět. Vysvětluji si to tím, že byla neděle, že bylo třeba naplnit web příslušným kvantem zpráv, že šlo svým způsobem o kuriozitu, která mohla vzbudit zájem, nebo že redaktor BBC viděl informační hodnotu ve sdělení, že „France has long had strict rules ordering the separation of church and state,“ což by se mohlo hodit i pro Británii.
Jak vidno, honba za kvantitou a atraktivitou vydávaných zpráv a za množstvím kliků se zkrátka nevyhýbá dnes nikomu, ani serveru BBC, tím spíše ČTK, která už dávno není tím unikátním zdrojem s četnými zahraničními zpravodaji, jako kdysi. Dnes si ČTK musí vystačit s Bruselem, Berlínem a Bratislavou, a proto musí tolik opisovat ze zahraničních zdrojů. Jenomže tohle opisování má charakter tiché pošty, při níž každá další předávka nese sebou nebezpečí vzniku informačního šumu, nemluvě o špatných překladech a - nedejbůh - záměrných zkreslení. Na příkladu zprávy BBC se dá dokumentovat, jak ani sebevětší přesnost překladu, věcnost a správnost jednotlivých vět nestačí, jestliže chybí kontext a souvislosti a zdůrazní se pouze jeden fakt. V tom vidím jeden z hlavních problémů současné žurnalistiky, která tak snadno získává informace z celého světa, ale není schopna je vyhodnotit a dát je do souvislostí. Protože úkolem novináře není jenom zprostředkovávat fakta, ale také zjišťovat pravdu o těchto faktech.
Protože se ale věci mají tak, jak se mají, a na média a novináře se už nelze plně spolehnout, zůstává tedy na nás, zda zapojíme svůj kritický úsudek a prověříme si i ty zprávy, které lahodí našemu uchu a našemu vidění světa, jestli nejsou cinknuté. Nebo zda se zařadíme do nemyslícího stáda, skládajícího se z lidí, kteří věří všemu, co se na webu vyskytne, a co se jim hodí do krámu, a kteří - aniž si dali práci s prověřováním získaných informací, okamžitě vyrukují se silným názorem, který má obvykle jednu menší vadu: komentuje něco, co není pravda. Koho mám na mysli? Většinu z téměř devíti stovek diskutujících pod článkem na Novinkách nebo ze šesti stovek příspěvků pod článkem na idnes.cz. Ale také některé blogery, a co hůře, i naše reprezentanty v Parlamentu (Radim Fiala, dříve ODS, později Úsvit, dnes SPD).
P.S. Jak to vypadá, příběh z Publier asi skončí tak, jak to řekl novinářům pan starosta: ze sebraných peněz koupí se nedaleký soukromý pozemek, kam se socha přestěhuje a tato pseudokauza se odebere do mediálního zapomnění.
Haute-Savoie : la justice ordonne le déplacement d’une statue de la Vierge d’un parc communal
Financée grâce au budget communal et érigée sans débat préalable devant le conseil municipal, cette statue est dans le viseur de plusieurs habitants de Publier.
La Vierge est toujours au bord du lac Léman. Pourtant, pour la deuxième fois, la justice a ordonné à la commune de Publier, en Haute-Savoie, de déplacer une statue de la Vierge installée depuis 2011 dans un parc communal, a fait savoir le maire, Gaston Lacroix, samedi 3 décembre.
Au nom du principe de laïcité, en janvier 2015, le tribunal administratif de Grenoble avait enjoint pour la première fois à la municipalité riveraine du lac Léman de retirer la statue du parc. La Vierge n’a pas bougé. Dans un jugement rendu le 24 novembre dernier, le tribunal a une nouvelle fois enjoint au maire sans étiquette de Publier de « retirer du domaine public communal la statue de la Vierge portant l’inscription “Notre Dame du Léman veille sur tes enfants” ».
La commune a désormais trois mois pour exécuter le jugement, sous peine de devoir s’affranchir d’une « astreinte de 100 euros par jour », ajoute le tribunal, confirmant une information du Dauphiné libéré.
« Je ne suis pas sourd aux décisions du tribunal administratif. Depuis cinq ans, je n’ai simplement jamais reçu aucune injonction des services de l’Etat », se défend Gaston Lacroix. « Je suis un élu républicain, garant de la laïcité. On va trouver un terrain privé », ajoute l’élu.
Le débat de la libre-pensée
Installée en août 2011 sans débat préalable devant le conseil municipal, cette statue financée grâce au budget communal avait provoqué un tollé chez les habitants. Cette décision, jugée « contraire aux principes de laïcité », avait poussé l’un d’eux, puis une association de militants prônant la libre-pensée, à porter l’affaire en justice. Face à la controverse, le maire de Publier avait décidé de retirer sa délibération et de vendre la statue, érigée pour 24 000 euros, à une association culturelle religieuse, qui l’a acquise après à un appel à dons.
Dans un second temps, Gaston Lacroix avait pris une délibération pour céder à cette association la parcelle de terrain de 36 m² où est installée la statue, afin qu’elle ne se situe plus sur le domaine public. Mais cette décision avait été retoquée par le tribunal administratif de Grenoble.
x x x
French town told park's Virgin Mary statue must go
A French town has been told it must take down its statue of the Virgin Mary to comply with a national ban on religious symbols in public spaces, the town's mayor said on Saturday.
A court has given the town of Publier, in eastern France, three months to remove the work.
If it fails to do so, it will be fined €100 (£80; $105) a day.
Mayor Gaston Lacroix said he will try to relocate the marble statue on private land.
The image of the mother of Jesus has been standing on the shores of Lake Geneva since 2011.
It has been the subject of local controversy for some years after it was paid for with municipal funds.
The decision to remove the statue has been criticised on social media, with some wondering whether freedom of expression had been curbed.
France has long had strict rules ordering the separation of church and state. In 2010, it became the first country in Europe to prohibit the wearing of face-covering Muslim veils in public spaces.
x x x
Soud nařídil francouzskému městu Publier odstranit sochu Panny Marie
Paříž - Město Publier na východě Francie dostalo od soudu nařízeno, aby odstranilo z parku sochu Panny Marie. Důvodem je celostátní zákaz vystavování náboženských symbolů na veřejných prostranstvích. Informoval o tom zpravodajský server BBC News s odvoláním na starostu města.
Podle BBC dal soud městu Publier tři měsíce na to, aby sochu z parku odklidilo. Pokud město neposlechne, bude platit pokutu 100 eur denně. Starosta města Gaston Lacroix uvedl, že se pokusí dílo přemístit na soukromý pozemek.
Socha Ježíšovy matky stojí u břehu Ženevského jezera od roku 2011. Dílo je předmětem místních sporů vzhledem k tomu, že bylo hrazeno z veřejných fondů.
Řada lidí nicméně kritizovala nařízení odstranit sochu na sociálních sítích, přičemž někteří kladli otázky, zda to neomezuje svobodu projevu.
Francie má přísné zákony oddělující církev od státu. V roce 2010 se Francie stala první evropskou zemí, která na veřejných místech zakázala nošení muslimských šátků zahalujících obličej.
x x x
Ve Francii musí odstranit sochu Panny Marie, je to náboženský symbol
Odstranění sochy Panny Marie ve městě Publier – to je aktuální důsledek zákazu vystavování náboženských symbolů na veřejných prostranstvích, který platí ve Francii.
BBC uvádí, že na odklizení sochy, která stojí u Ženevského jezera už od roku 2011, dostalo město tři měsíce, pak mohou následovat pokuty 100 eur denně.
„Věřím, že jsem dostatečně otevřený, ale tuhle novou tyranii nemůžu podporovat,“ uvedl starosta města Gaston Lacroix na svém twitterovém účtu. Podle BBC Lacroix dále uvedl, že se pokusí nechat sochu přemístit na soukromý pozemek.
Nejdříve zakázali šátky
Socha Panny Marie se stala předmětem sváru místních obyvatel, protože byla financována z veřejných peněz. Příkaz k jejímu odstranění má na sociálních sítích řadu kritiků, kteří se pozastavují nad tím, zda v tomto případě nedochází k porušení svobody projevu.
BBC připomíná, že tato událost je důsledkem francouzských zákonů přísně oddělujících církve od státu. Už před šesti lety se Francie stala první zemí, která na veřejných místech zakázala nošení šátků přes obličej.
autor: Novinky
x x x
Francouzi se zbláznili, a asi definitivně! Socha Panny Marie musí pryč!
Nejprve si nedokáží dostatečně ochránit zemi před teroristy a teď vymýšlejí jednu hloupost za druhou. Takový je pohled mnohých zahraničních turistů na kroky, které se v zemi šneků a Eiffelovy věže dějí. Jako například odstranění sochy Panny Marie! Socha Panny Marie ve městě Publier musí pryč! Důvodem je zákaz vystavování náboženských symbolů na veřejných prostranstvích, který platí ve Francii. Na odklizení sochy, která stojí u Ženevského jezera už od roku 2011, dostalo město tři měsíce, pak mohou následovat pokuty 100 eur denně.
„Věřím, že jsem dostatečně otevřený, ale tuhle novou tyranii nemůžu podporovat. Pokusíme se sochu nechat přemístit na soukromý pozemek,” uvedl starosta města Gaston Lacroix na svém twitterovém účtu.
Podobizna Panny Marie se stala předmětem sváru místních obyvatel, protože byla financována z veřejných peněz. Příkaz k jejímu odstranění má na sociálních sítích řadu kritiků, kteří se pozastavují nad tím, zda v tomto případě nedochází k porušení svobody projevu.
Socha Panny Marie v Publier musí pryč z veřejného prostranství. Lidé protestují! Podle televize BBC je tato událost důsledkem francouzských zákonů přísně oddělujících církve od státu. Už před šesti lety se Francie stala první zemí, která na veřejných místech zakázala nošení šátků přes obličej.
Pokud by podobný zákaz platil například u nás, musely by pryč všechny takzvané morové sloupy z náměstí měst, svatí z mostů a například Karlův most nebo písecký Kamenný most by přišel o své symboly. Naštěstí v ČR se podobný nesmysl neplánuje.
autor: nely/bleskove.cz