zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
4.6.2018 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
Facebook na europranýři (Týdeník rozhlas 22/2018)
„Jak chcete, aby na vás lidi vzpomínali? Jako na jednoho ze tří internetových gigantů spolu s Bill Gatesem a Steve Jobsem, kteří obohatili náš svět? Nebo jako na génia, který vytvořil digitální monstrum ničící naši demokracii? To je otázka, kterou byste si měl položit.“
S touto otázkou se na Marka Zuckerberga obrátil europoslanec Guy Verhofstadt jako jeden z pozvaných lídrů parlamentních frakcí, kteří 22. května v Bruselu se šéfem Facebooku diskutovali o problémech jeho podniku a o ochraně osobních dat. Slyšení v Evropském parlamentu se konalo ve stejném týdnu, v němž v Evropě vstoupilo v platnost nařízení na ochranu dat známé pod zkratkou GDPR – General Data Protection Regulation.
Zájem evropských zákonodárců o Zuckerberga vyvolala aféra společnosti Cambridge Analytica, o níž se letos v březnu svět dozvěděl, že v roce 2016 využívala data o padesáti milionech lidí získaných poloilegálně od uživatelů Facebooku pro politický marketing, jehož cílená manipulace možná ovlivnila zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem.
Zuckerberg po zkušenostech s nepříjemnými otázkami, kterým byl vystaven měsíc před tím v obou komorách amerického Kongresu, původně nechtěl do Evropy přijet, nabízel jen telekonferenci, později však souhlasil.
V úvodním projevu se Zuckerberg nejen omluvil za chyby, které se staly v minulosti, ale také se pochlubil úspěchy v boji s falešnými profily a při ochraně získávaných dat. Poté, co výzkumník Cambridgské univerzity prostřednictvím zábavné aplikace stáhl z Facebooku miliony osobních dat, Facebook nyní prověřuje tisíce aplikací, které těžily z informací umístěných na Facebooku. Aplikace se dnes přísně prověřují a mají přístup jen k základním údajům (jméno, profilový obrázek, úvodní fotka, pohlaví, uživatelské jméno, ID uživatele).
Zuckerberg zdůraznil úspěšný boj Facebooku s terorem, při němž se daří likvidovat 98 procent profilů a komunikací spojených s teroristickými útoky a jejich přípravou. To vše s pomocí umělé inteligence počítačových algoritmů, jejichž zjištění prověřují dvě stovky zaměstnanců Facebooku. Přenosy a videa násilných činů či oznámených sebevražd jsou prý schopni zlikvidovat během několika hodin. Zuckerberg přiznal, že jeho lidé byli trochu pomalí při odhalení cílených akcí snažících se ovlivnit prezidentské volby v USA 2016. Na druhé straně tyto zkušenosti pomohly zjistit a zablokovat 30 tisíc falešných profilů zaměřených na francouzské prezidentské volby o rok později.
Tím ale příliv pozitivních informací skončil. Ty negativní začaly na Zuckerberga pršet z dotazů přítomných europoslanců, na něž šéf Facebooku odpovídal vyhýbavě, s neurčitými sliby do budoucnosti. Velkou část tvořily otázky týkající se osobních dat a jejich zpracování pro marketingové a reklamní účely. Zuckerberg se hájil tím, že vytváření spotřebitelských profilů patří k základům jeho služby, která se snaží vyjít vstříc uživatelům nabídkou komunikace s přáteli, s lidmi a se službami, o něž se zajímají. Proto se každý klik, každý lajk, a všechny aktivity vyhodnocují. Vyhnul se odpovědi na existenci tzv. stínových profilů, které si Facebook vytváří i pro neuživatele služby na základě informací, jež se od uživatelů dozví.
Řada otázek zůstala z časových důvodů bez odpovědi; proto nespokojení europoslanci získali slib, že jim Zuckerberg odpoví písemně. Jednou z takových otázek bylo, zda skončí propojování dat z dalších služeb a sítí, které Facebook vlastní, tj. Messenger, WhatsApp a Instagram. Podle názoru poslanců takové propojení ohrožuje soukromí uživatelů a vytváří nebezpečný monopol. Jak se dalo očekávat, písemná odpověď byla negativní. Propojení je prý v zájmu spotřebitele. Reklamní a marketingové zájmy tedy opět zvítězily.
Zda se Facebook stane digitálním monstrem ničícím demokracii, bude záležet nejen na tom, zda a jak ho zkrotí regulace, ale také na tom, jak se ho naučíme používat. Protože k manipulacím jsou třeba dva: ten, kdo manipuluje, a ten, kdo se nechá zneužít a manipulovat. Kvůli GDPR Facebook dnes nabízí více možností, jak si uživatel může ochránit své soukromí. Bohužel ne každý si ho zatím ještě dokáže uhlídat.
Odevzdáno 26.5.2018
P.S. pouze pro Louč: Každému doporučuji, aby na svém Facebooku si všiml té krajní šipky na horní modré liště, vyhledal z ní "Nastavení" a potom v levém menu klikl na Aplikace a weby. Když jsem to udělal, byl jsem překvapen, kolik dalších aplikací a služeb čerpá údaje o mé osobě z Facebooku. Provedl jsem rasatní úklid.