zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

18.2.2019 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky

Půlkulaté výročí Novy (Týdeník Rozhlas 9/2019)

Jsou výročí velká a výročí malá, výročí kulatá a půlkulatá. Poté co jsme vloni vzpomínali na sto let od vzniku republiky a letos si budeme připomínat listopadový pád starého režimu, neměla by naší pozornosti uniknout některá výročí malá a půlkulatá.

Patří mezi ně výročí televize Nova, která začala vysílat před pětadvaceti lety v únoru 1994. Kdo bude chtít vyprávět příběh české společnosti, vydávající se po listopadu 1989 na cestu budování demokracie, svobody projevu a tržního hospodářství, nebude moci opomenout vliv, jaký na tehdejší společenské klima mělo vysílání první celoplošné komerční televize.

Vstup Novy na českou mediální scénu rezonoval s dynamickou a tehdy ještě optimistickou náladou veřejnosti poté, co vítězové voleb roku 1992 potvrdili odhodlání vybudovat prosperující společnost na základě svobodného trhu. Kdo chtěl jít s dobou a odhodit zátěž minulosti, kdo se chtěl stát členem velké rodiny mladých, silných a úspěšných, kterým patří budoucnost, ten sledoval Novu.

Videopůjčovnám klesly výpůjčky amerických akčních filmů. Mládež se zajímala o problémy svých současníků z Beverly Hills a chtěla být jako čágo belo šílenci z hitparády ESO. Starší generace roztáčela odpoledne Kolotoč a večer před spaním se bavila seriálem M.A.S.H. Filmy začala přerušovat reklama. Veřejnost unavená politikou uvítala zpravodajství Novy, které místo schůzí dávalo prostor skandálům a katastrofám a snažilo se přistihnout veřejné činitele v nedbalkách.

Během několika měsíců Nova ve sledovanosti překonala oba programy České televize a strhla na sebe šedesátiprocentní podíl na televizním trhu. Když v roce 1997 začalo přesnější měření peoplemetry, ukázalo se, že podíl Novy není zase tak veliký, ale stále se pohyboval kolem padesáti procent. Hlad po programech a pořadech, které byly dlouhá léta mimo dosah českých diváků, byl velký. Satelitní televize byla ještě v plenkách. Americké seriály zajišťovaly Nově špičkovou sledovanost téměř po celá devadesátá léta.

K historii Novy však patří také kauza, na které se česká společnost dodnes štěpí: měl Vladimír Železný s televizí, již pomáhal vybudovat, právo opustit investora Ronalda Laudera, nebo to bylo tak, že když s licencí odešel od servisní společnosti ČNTS, investora okradl, protože znehodnotil jeho investici, za což český stát zaplatil deset miliard korun?

Připomeňme si další vývoj. Finančník Jiří Šmejc, který v srpnu 1999 poskytl peníze na přestěhování Novy na Barrandov, se v roce 2002 dostal pod tlak Kellnerovy PPF. Původně nepřátelské převzetí vyústilo v dohodu Kellner-Šmejc, podle níž se Nova stala majetkem PPF se Šmejcovým menšinovým podílem. PPF disponující většími prostředky než Šmejc zaplatila Železného arbitrážní dluh, Novu očistila od soudních sporů, zbavila se Železného a nakonec Novu v roce 2005 se ziskem prodala zpátky Lauderově CME. Říká se, že Lauder kupoval Novu od PPF za peníze, které vysoudil na českém státu. To je pravda jenom částečná. Za vyhranou arbitráž inkasovala CME 358,6 milionu dolarů, Novu kupovala zpět za 900 milionů dolarů.

V roce 2006 začal ústup z byznysové slávy majitele Novy, společnosti CME provozující televize v řadě zemí východní Evropy. Nákupem Novy se CME těžce zadlužila, za dva roky přišla krize a výnosy pokulhávaly za očekáváním. Od problémů s neschopností platit dluhy zachránil CME vstup mediálního giganta Time Warner. Pro dnešního většinového vlastníka CME však televize ve východní Evropě stojí na okraji zájmu. Čas od času proniknou do médií zprávy o ochotě Warner Media stanice CME rozprodávat.

Zatím se to podařilo jen v Chorvatsku. Prodeje slovinských a bulharských stanic narážejí na odpor regulátorů. Kupujícími jsou totiž většinou oligarchové, kteří by mohli ohrozit hospodářskou soutěž. Čas od času proniknou do médií zprávy o tom, že také česká Nova je na prodej. Kdo by měl zájem o českou Novu, o tom se zatím jen spekuluje.

Nova však už není tím, co bývala. Výsledky měření za rok 2018 ukázaly, že v souhrnné kategorii diváků starších patnácti let je Česká televize co se týče sledovanosti svých pěti programů s podílem na publiku ve výši 30,13 procenta na tom lépe než Nova, která rovněž provozuje pět volných programů, a dosáhla jen na 29,05 procenta. V zájmu spravedlnosti je však třeba říci, že k vítězství České televize přispívají hlavně senioři a že z obchodního hlediska má Nova stále perspektivnější publikum.

Odevzdáno 11.1.2019


titulní strana knihy titulní strana knihy "Pojďme si říct, jak je to doopravdy" titulní strana knihy titulní strana knihy
(Komentáře a glosy na téma
Média a společnost
v Týdeníku Rozhlas 2012-2018),

informace o knize a jejím prodeji je zde

| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV | TEMATICKÝ ARCHIV (do roku 2004): INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd