zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

4.11.2019 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky

PPF a Nova - dvakrát do stejné řeky (Týdeník Rozhlas 46/2019)

Zpráva z 27. října o tom, že skupina PPF miliardáře Petra Kellnera uzavřela smlouvu o převzetí společnosti Central European Media Enterprises, která vlastní televizi Nova, nebyla pro zasvěcené velkým překvapením. O tom, že majitelé CME chtějí svoji firmu prodat jinému investorovi, se mluvilo už od jara. Kdo jsou dnes hlavní akcionáři společnosti, která od roku 1994 vybudovala síť komerčních televizí v zemích střední a východní Evropy?

Možná si čtenáři ještě vzpomenou na spor původního majitele CME, amerického miliardáře Ronalda Laudera s ředitelem Novy Vladimírem Železným v letech 1999-2003, který nakonec vyústil v rozhodnutí mezinárodní arbitráže, jež stála české daňové poplatníky deset miliard korun. Český stát musel platit za to, že nedostatečně ochránil Lauderovu investici v České republice.

Právě v tomto mezidobí vstupuje poprvé na scénu PPF, která na jaře 2002 využila finanční slabost Jiřího Šmejce, jenž umožnil Železnému odejít od Ronalda Laudera na barrandovský kopec. Šmejc a jeho firmy Česká produkční a MEF Holding začaly mít problémy se splácením úvěrů, čehož využila PPF k pokusu o nepřátelské převzetí Novy. Odkoupila podíly tří spolumajitelů licence (Alan, Hunčík, Venclík) a získala na svoji stranu Železného advokáta Aleše Rozehnala.

Celý pokus skončil dohodou. Petr Kellner zjistil, že Jiří Šmejc je zdatný obchodník a přibral ho do svého obchodního partnerství, které v různé podobě trvá do dneška. PPF vstoupila do Šmejcova MEF Holdingu, ponechala mu řízení Novy, nicméně stala se většinovým vlastníkem držitele licence CET 21 a tím také majitelem Novy. Pod vedení PPF se chaotická a právnicky zamotaná situace začala uklidňovat. PPF zaplatila za Železného jeho dluhy z arbitráží, odkoupila od Lauderovy CME jeho majetky v České republice, čímž zanikly právní spory vzniklé při roztržce majitele licence Železného s investorem Lauderem.

Takto zkonsolidovanou Novu PPF v květnu 2005 prodala zpátky Ronaldu Lauderovi za zhruba 840 milionů US dolarů, tedy za 20 miliard korun, což byl pro PPF jeden z nejvýnosnějších obchodů, které ve své historii realizovala.

Dnes je PPF v Nově zpátky, ovšem za zcela jiné situace. Jakoby se potvrdilo pravidlo, že dvakrát nevstoupíš do stejné řeky. PPF nekupuje jenom televizi Nova, ale celou CME s televizemi ve Slovensku, Slovinsku, Bulharsku a Rumunsku. Cena – 48,3 miliardy Kč. Prodejcem není Ronald Lauder, který v roce 2012 ztratil kontrolu nad CME, ale američtí mediální a telekomunikační giganti Time Warner a AT&T. Právě AT&T se svým telekomunikačním byznysem soustředěným na americký kontinent a jihovýchodní Asii, se chtěla dlouhodobě zbavit evropského podnikání, k němuž přišla fúzí s firmou Time Warner.

Rovněž PPF je v jiné situaci. Už není jen majitelem pojišťovny a Home Creditu, ale vlastníkem českých telekomunikačních firem O2 a CETIN. Kromě toho vloni od norského Telenoru koupila mobilní operátory v Maďarsku, Bulharsku, Černé Hoře a Srbsku. Dnes PPF nekupuje CME, aby ji zhodnotila a následně prodala, ale aby propojila svůj telekomunikační byznys, kam patří například O2 TV, s audiovizuálním obsahem, který produkuje Nova.

Otázkou je, zda nákup CME má jen obchodní důvody. A také, co se stane s nejsledovanějším večerním televizním zpravodajstvím Novy. Není vyloučeno, že při rozhodování o nákupu CME mohly sehrát svoji roli také politické úvahy. V neklidných dobách, které Evropu čekají, vlastnictví vlivných médií může být pro velké byznysmeny výhodou a nástrojem, kterým mohou ovlivňovat společenské klima, mediální prostředí, nemluvě o možnosti vykonávat nenápadný nátlak na politiky ve prospěch svých zájmů.

Na druhé straně zájmem velkých a silných podnikatelů obvykle bývá také – kromě podpory vlastního byznysu – zachování stability společnosti a vyloučení extrémních postojů a nálad, které by společnost mohly destabilizovat. V tomto ohledu nebezpečí, že by Nova pod vedením PPF svoji redakční politiku založila na extrémech, na populismu a na destrukci demokratického vývoje, je stále menší než u jiných televizních stanic, které u nás vysílají.

Odevzdáno 29. října 2019


titulní strana knihy titulní strana knihy "Pojďme si říct, jak je to doopravdy" titulní strana knihy titulní strana knihy
(Komentáře a glosy na téma
Média a společnost
v Týdeníku Rozhlas 2012-2018),

informace o knize a jejím prodeji je zde

| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV | TEMATICKÝ ARCHIV (do roku 2004): INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd