Aktuality Louče 65 |
zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií |
Louč se snaží posvítit i tam, kam nedosáhne světlo internetových zdrojů www.mam.cz, www.istrategie.cz, www.idnes.cz, www.lidovky.cz, www.ihned.cz, www.britskelisty.cz, www.radiotv.cz www.parabola.cz, www.nadaceperoutka.cz a dalších URL. |
NA OKRAJ DNŮ 6.-14.2.2002... | ARCHIV TÉMATA |
13.2.2002 -
Minulý týden v pátek byla tiše a bez ohlasů schválena novela zákona o Českém rozhlasu. Důvod mlčení? Četka to v pátek nevydala, a když ČTK nevydá informaci, jakoby událost neexistovala. Navíc schvalování novely zákona proběhlo rychle a bez konfliktů. Dnes se bude volit nová Rada ČRo ještě po staru - tj. s politickými nominacemi. Novelu zákona o ČRo totiž bude v platnosti až po schválení Senátem a členům Rady ČRo končí pětiletý mandát už za dva týdny.
10.2.2002 -
Včera mě pobavil výklad našeho Jack-of-all-trades ředitele, co je a co není subliminální reklama neboli reklama využívající podprahové vnímání. Zvláště mne rozesmálo, když Železný vysvětloval, že subliminální může být pouze jedno okénko ze vteřinové frekvence 25 snímků, více okének prý už nevadí. Chtěl jsem k tomu cosi do Louče napsat, ale nakonec z nedostatku času z toho sešlo. Škoda, své by tam dostala i Rada RTV. Nevím, proč se z takové ptákoviny dělá aféra, podobně jako z neuhlídané upoutávky na Peříčko před 22. hodinou. Přece nejde o to trestat za každou cenu, ale spíše bránit tomu, aby se ty věci záměrně nedělaly. Od toho zákon zná institut upozornění, který má předcházet trestání. Jenomže u nás se nejdříve rozhoduje, že je třeba trestat a pak se teprve hledají důvody.
6.2.2002 -
V úterý 4.2. se dostavil před mikrofon BBC předseda představenstva MEF Holding Jiří Šmejc, hlavní majitel Novy. Záznam rozhovoru je zde. Ze zajímavých momentů uvádím: Společnost Imperial z Karlových Var je "standardní česká skupina", MEF pracoval v počátcích pro plzeňského textilního podnikatele Velíška, Nova sice nestojí a nepadá se Železným, ale zatím není nic, co by vedlo k úvaze odvolat Vladimíra Železného z funkce generálního ředitele.
Vládní návrh navíc žádal, aby se nepovolovala reklama na léky a léčiva, které částečně nebo plně hradí zdravotní pojišťovna. Lobby farmaceutického průmyslu však zafungovalo perfektně. Žádná veřejná debata se nevedla. Ve více než dvou stovkách pozměňovacích návrhů se podařilo nejen odmítnout vládní návrh chránící pojišťovny, ale i navrtat díry do nových předpisů převzatých z evropské direktivy. Jediný, kdo si toho více všiml, byly Lidové noviny, částečně možná i HN. MF DNES však mlčela jako hrob. Není divu. Reklama na léčiva je důležitým zdrojem příjmů našich médií.
O podprahové reklamě je jeden článek zde.
V pátek začaly ZOH v Salt Lake City a já jsem pro pamětníky připravil dva texty o tom, jak k nám před 46 lety dorazila první televizní olympiáda. Věřím, že Robert Záruba se nebude zlobit, že jsme využil i jeho textu. Do dnešní dne je jeho práce nejobsáhlejším svědectvím o historii sportovního televizního vysílání. Texty jsou umístěny zde a tady
Média, Internet, TV Nova a já, je název knihy, v níž je výběr mé publicistické činnosti od roku 1990. O co jde, je možné se dozvědět zde v úvodu nebo tady v obsahu knihy. O lidech, které knížka zmiňuje, lze získat informaci ve jmenném a věcném rejstříku. Vydalo a distribuuje vydavatelství ISV v Praze, fax 02-24317402. Kniha je k dostání v prodejně Carolinum, Praha 1, Celetná 18.
Copyright © Milan Šmíd