zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
10.09.2001 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
Ad "absolutní výkonnost" TV Nova
Každý internetový trpaslík má radost, když si ho velkorozpočtoví obři všimnou. Takže i mě potěšilo, když Martin Chalupský protlačil v pátek 7.9. do ČTK a mnoha dalších míst svoji zprávu TV Nova je úspěšnější než byla s ČNTS, která je evidentně reakcí na můj statistický přehled v Louči dokazující, že přes rostoucí příjmy output neboli výstup TV NOVA stagnuje (finančně i programově).
Do sbírky „korektních lží“ Vladimíra Železného si tedy zařazuji další výrok: „Nejenže příjmy z Novy dnes neodplývají do daňových rájů na Bermudách, kde sídlila CME, ale zvýšila se také naše absolutní výkonnost…“ O tom, že z hlediska finančních výsledků to není pravda, je možné se přesvědčit na výsledovkách z obchodního věstníku zde.
Ano, do sestavy společností TV NOVA jsem nezařadil MAG Media 99, a.s., která zajišťuje pro TV NOVA reklamu a která na agenturních poplatcích mohla „zkásnout“ něco kolem půl miliardy korun, to znamená, že obrat bude asi vyšší než uvádím (bohužel MAG Media 99 svojí výsledovku v Obchodním věstníku nezveřejnila). Nicméně i když srovnám „konsolidovaný zisk TV Nova před zdaněním v roce 2000 923 miliónů korun“ (citace Chalupského), což jest položka, která se ve výsledovce nejvíce blíží kolonce „provozní hospodářský výsledek“, stále mi to nějak nevychází. Zisk TV NOVA byl v dobách ČNTS přece jen větší.
Ovšem ani dnes ani tenkrát mě ta položka vysokého zisku příliš netěšila. Byla znamením, že namísto investic do kvalitního televizního programu peníze odtékají jinam. A jestliže dříve odtékaly zisky Novy za hranice, (dle Železného „do daňových rájů na Bermudách“, podle mne však do londýnské kanceláře CME a do pokusů o investiční expanzi), dnes tyto zisky požírají náklady na soudní spory CET 21 a jiný, tentokráte český investor, pro kterého je televize Nova především nástrojem k vydělávání peněz, a který škudlí na programu tak, že už si toho všímají i diváci.