zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

19.2.2002 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky/TV NOVA

Na Slovensku je JOJ TV vítaným hostem
Širší verze článku v HN 19.2.2002

Česko-slovenská televizní investice má dobrý základ, není však bez rizika

Středoevropská televize 21. století?

Jako v dobách česko-slovenské federace uvidí čeští a slovenští televizní diváci v sobotu 2. března stejný pořad: přímý přenos ze soutěže Miss Slovenské republiky Universe. Televize Nova jej uvede společně se slovenskou televizí Global, která se ten den přejmenuje na JOJ TV.

Jakoby se CET 21 rozpomněla na to, co před deseti lety slibovala a co má ve svém názvu - středoevropská televize 21. století. V případě JOJ TV se však více než o posilování česko-slovenské vzájemnosti jedná o investiční kalkul dnešního majitele televize Nova, MEF Holdingu.

Televize Global jako řada dalších slovenských televizních projektů, s výjimkou Markízy, žila na dluh a spoléhala na nejistou přízeň investorů. V případě Globalu to byl fond BMG Invest, který byl v roce 2000 ochoten financovat pokus o zřetězení lokálních stanic do širší sítě, pod vedením košické televize TV Naša Marcela Dekanovského. (Poznámka: BMG Invest se ukázal být pyramidovým fondem, jehož majitelé jsou dnes stíháni policií.)

Ačkoliv Global vysílá na frekvencích v Košicích, Prešově, Popradu a na středním Slovensku, zbytek území byl pro něj až do letošního února dostupný pouze přes kabelové sítě a malé lokální vysílače, které zásoboval satelitem.

Podle toho vypadal i podíl na sledovanosti, který se pohyboval v rozmezí 1-2 procent. Provoz Globalu stál údajně 100 milionů slovenských korun ročně, za rok si však vydělal jen 20 milionů.

Česká produkční Invest (ČPI) se vloni nejdříve dohodla o nákupu rozhodujícího 70tiprocentního balíku v licenci košické MAC TV. Poté se spolu s MAC TV účastnila výběrového řízení na důležité vysílací frekvence v Bratislavě a Žilině.

V obou případech byla úspěšná, čímž se jí otevřela cesta k vybudování další důsledně celostátní komerční televize na Slovensku, která bude pokrývat nejméně 65 % obyvatel.

Železný proti Ruskovi

V českých krajích vyvolal vstřícný postoj slovenských úřadů k investorům Novy a Vladimíru Železnému údiv, ovšem z hlediska slovenského politiky a mediálního trhu je příchod českého investora pozitivním jevem, který je třeba vnímat na pozadí nezdravě silného postavení televize Markíza.

Před čtyřmi lety Markíza pomohla vyhrát volby Straně občanského porozumění (SOP) současného prezidenta Rudolfa Schustera. Majitel Markízy Pavol Rusko, představitel polistopadových zbohatlíků, se vloni rozhodl, že do politiky vstoupí sám a založil vlastní politickou stranu ANO (Aliance nového občana), kterou televize Markíza podporuje.

Na dominantní postavení Markízy si stěžuje i mediální trh. Vlastnictví týdeníku Markíza, deníku Národná obroda a rozhlasové stanice Okey využívá k tomu, že cenovou politikou nepřímo nutí své klienty, aby své reklamní rozpočty neumisťovali nikde jinde.

Licenci na západoslovenské vysílače dostal MAC TV vloni 23.října. 12. listopadu představil Železný veřejnosti nového šéfa Globalu Richarda Rybníčka. O dva týdny později Železný jednal s Vladimírem Mečiarem a o pět dnů nato se na bratislavském korzu "náhodně" setkal s předsedou vlády Mikulášem Dzurindou. Koncem prosince dostal Global nové jméno JOJ TV.

Podporu politické scény bude JOJ TV v budoucnu potřebovat. Proč? Protože licence na důležité frekvence 50 a 52 kanálu na západním Slovensku platí jen do konce letošního roku v Bratislavě a do konce příštího roku v Žilině. Jsou to kmitočty vyhrazené pro budoucí digitální vysílání. Jejich odebráním by JOJ TV sice nezanikla, ale opět by se zmenšila do formátu regionální televize.

Železný ovšem ví, že pozemní digitální vysílání je na Slovensku vzdálenou budoucností a navíc může doufat, že pokud si JOJ TV získá na Slovensku popularitu, dostane další frekvence.

Eso v rukávě - zásoby AQS

ČPI slíbila investovat do TV JOJ až 300 milionů korun, neřekla však, v jakém časovém horizontu. Její investiční strategie se opírá o programové zásoby v servisní společnosti AQS, která současně s českými vysílacími právy nakupovala i práva slovenská. Patří mezi ně seriál MASH, telenovely, seriály Profesionálové nebo Dempsey a Makepeacová, jehož některé díly mají ještě z federálních dob slovenský dabing.

Recyklace starší produkce má však svoje úskalí. Jedním z nich je požadavek vysílací rady, aby 80 procent vysílání bylo ve slovenštině. Právě v těchto dnech JOJ TV jedná s vysílací radou o to, aby pro české dabingy zahraničních pořadů dostala alespoň dočasnou výjimku.

Dalším rizikem této investičně nesmírně výhodné strategie je otázka, zda recyklované pořady najdou ohlas u slovenského publika.

A tak do doby, než se na obrazovce JOJ TV objeví původní zábavná tvorba, bude hlavní břemeno odpovědnosti za úspěch v prvních měsících spočívat na zpravodajství a publicistice.

Zdeněk Šámal, ředitel zpravodajského programu TA3, se domnívá, že slovenská veřejnost je zvědavá na alternativu v podmínkách, kdy zpravodajství Markízy se stává jednobarevné a předpověditelné.

Vladimír Železný vloni v listopadu prohlásil, že JOJ TV chce do konce roku 2002 získat 20 % slovenského televizního trhu, jehož objem se odhaduje na 1,8 až 2 miliardy korun. Současný ředitel JOJ TV Robert Rybníček je opatrnější a splnění tohoto cíle klade do poloviny příštího roku. Majitel Markízy Pavol Rusko naproti tomu tvrdí, že JOJ TV ubere ze zisků Markízy maximálně 100 milionů korun.

Mediální experti pokládají dosažení dvaceti procent podílu na trhu za nereálné vzhledem k fragmentaci slovenského trhu, na kterém přeshraniční české a maďarské vysílání tvoří čtvrtinu celkového televizního koláče.

Ovšem i s pětiprocentní nevýdělečnou sledovaností se může JOJ TV stát zajímavou součástí portfolia MEF Holdingu, které investoři Novy nabízejí zahraničním investorům.

| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2001 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd