zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
14.3.2002 | RUBRIKA: Česká televize |
Pořad Bez imunity poprvé
aneb Internet budiž pochválen
Přibližně 300 tisíc diváků sledovalo předvolební vydání pořadu České televize Bez imunity, který se vysílal v úterý večer. V kategorii diváků starších patnácti let peoplemetry naměřily 3,5 % sledovanosti (rating), což představovalo 7 % podílu na sledovanosti všech televizí (share).
Je to hodně nebo málo? Z hlediska prodeje vysílacího času reklamním agenturám málo, ovšem z hlediska celkového počtu to není zas tak špatné, zvláště když si uvědomíme, že informace proudí k veřejnosti nejen přímo, ale také přes názorové autority (opinion leaders), které obvykle takové pořady sledují. Vždyť mnohé celostátní deníky by byly rády, kdyby každý den prodaly aspoň 300 tisíc výtisků.
Tím, že předvolební Bez imunity se přesunul do úterního večera na osmou hodinu, bude čelit konkurenci Milionáře na Nově. Situace, kdy ČT na čtrnáct týdnů před volbami vyklízí pole při souboji o masového diváka, využila pohotově Prima, která do úterka nasadila Chalupáře.
O tom všem se diskutovalo na středeční prezentaci analýzy zpravodajských a publicistických pořadů na Kavčích horách, kterou pro ČT připravila agentura Innovatio, a kde jsem byl přítomen.
Když se v úterý večer pořad vysílal, v jeho závěru se ozval v publiku sedící zástupce ODA a začal protestovat slovy:
"Má tento pořad sloužit k rezervaci nebo konzervaci stávajícího politického uspořádání ve sněmovně nebo má sloužit ke svobodné soutěži politických sil? Já se domnívám, ... (Pokorný vskočil do řeči: "Já myslím, že B je správně, pane místopředsedo.")... že všechny strany, které kandidují, by měly mít stejnou šanci u toho hlavního řečniště."
Ředitel zpravodajství ČT Zbyněk Honys včera potvrdil, že základní koncepce se měnit nebude. U půlkulatého stolu bude pokaždé místo pro strany a koalice zastoupené ve sněmovně, a potom pro dvě mimoparlamentní (přesněji: mimosněmovní) strany, které se budou střídat. Pokud na ně nepřijde řada a nezasednou u hlavního stolu, budou zástupci neparlamentních stran i nadále sedět v auditoriu.
Výběr neparlamentních stran se podle Honyse zatím řídí výsledky posledních voleb a současnými preferencemi u voličů. Teprve 4. dubna bude známo, které z registrovaných stran do voleb půjdou, a pak možná přijde ke slovu také losování.
Po zkušenosti s vysíláním prvního předvolebního dílu chce redakce publicistiky dát více prostoru otázkám z auditoria a omezit dosavadní dominantní pozici moderátora. Dialog by se měl více vést mezi publikem a diskusním panelem než mezi tímto panelem a moderátorem.
První ze čtrnácti předvolebních pořadů Bez imunity měl relativně nekonfliktní téma: armáda, její zapojení do NATO a vojenská základní služba. Tím se vysvětluje i poměrně nízký počet telefonátů, které reagovaly na položenou otázkou: vojenská základní služba ano/ne.
Přesun pořadu Bez imunity do hlavního večerního vysílacího času a jeho "předvolební" formát je službou ČT veřejnosti, která by měla umožnit lepší orientaci v postojích a programech politických stran. Podle volebního zákona má ČT povinnost bezplatně poskytnout dalších 14 hodin vysílacího času kandidujícím politickým stranám, ve kterých budou mít možnost dva týdny před volbami umisťovat své předvolební propagační šoty.
A proč má být internet pochválen? No protože tohle všechno jsem nabídl do novin, a ty noviny zajímalo jenom jedno, že Jan Herda z ODA protestoval. (Navíc neprotestoval jenom Herda, ale také Monika Pajerová, a to v diskusi, která se rozvinula ve studiu po odvysílání pořadu.) Nebýt internetu, nebylo by ani tohoto článku. Je to dobře nebo špatně?