zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
9.5.2002 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
Jak vzniká virtuální mediální realita?
Nekvalitní žurnalistickou prací
To, co sděluji v titulku, dokládám zprávou ze servisu ČTK, uvedenou na www.ceskenoviny.cz, jejíž začátek cituji v plném znění.
Televize v ČR - dělení nebo drobení trhu?
Jan Homola 15:15 - 7.5.
Našemu televiznímu trhu již dlouhá léta kraluje Vladimír Železný se svojí Novou, její tržní podíl ale klesá. Nova byla nazývána zlatým vejcem ve střední Evropě, protože jako jediná si dlouhodobě udržovala podíl na sledovanosti nad 50 procent. V letošním roce Nova bodovala nákupem televizní licence na Slovensku a i když její rozjezd není tak dynamický jako v ČR, je spojen s menšími náklady a pan Železný může být spokojen. Bude tomu navždy?
V letošním roce na trh vstoupily nové televize, obě distribuované pouze po kabelových sítích, ale díky tomu zase s nízkými náklady. Jde o Galaxii Sport a Stanici O, která získala licenci v minulém týdnu. Obě si vybraly svůj úzký segment trhu, který nebyl u nás příliš zastoupen. Galaxie Sport vysílá zejména sport (což je patrné i z názvu) a O hudbu a studentské filmy. I když tyto televize nemohou Nově způsobit zřetelný pokles sledovanosti, hrozí jí spíše svým potenciálním růstem. Placené sportovní kanály jsou po celém světě obrovským obchodem a hudební televize nabízejí inzerentům zajímavý prostor cílený na mládež.
Nejprve k jazyku zprávy. Je neuvěřitelné, kolik klišé se dá soustředit do jednoho odstavce: Železný „kraluje trhu“, Nova je „nazývána zlatým vejcem“ (sic!), Nova „bodovala nákupem licence“, a nemá „dynamický rozjezd“.
Pak je tu ovšem ještě věcná stránka věci. To, že Galaxie Sport stále ještě nesplnila to, co slibovala a co rozhlašovala do světa jako hotovou věc (například stále ještě není v kabelové nabídce UPC), ponechávám stranou, protože perspektiva Galaxie Sport je reálná. I když na druhé straně - Galaxie Sport nevstupuje na stejný trh jako Nova, ona nebude na trhu terestrické televize, která se živí reklamou, ona usiluje o etablování se na trhu placené kabelové a satelitní televize. Takže jaké dělení trhu?
Ovšem napsat o Stanici O, že „v letošním roce vstoupila na trh“, je přinejmenším předčasné, ne-li dokonce blábol a nesmysl. Jediné, co je na tomto projektu hudebního kanálu jisté, je satelitní a kabelová licence. Ale nic jsem neslyšel o tom, že by byl už objednán satelit, že by se pronajaly prostory, začalo budovat nějaké studio, kupovat technika, přijímat personál. Naopak, na projekt této stanice se zatím dívám velice skepticky, i když nevylučuji, že by se mohl povést. Podle mého názoru však nikoli „v tomto roce“, jak píše Jan Homola, který zkrátka jen opisoval z novin a tiskových prohlášení a nebyl schopen vyhodnotit reálnost a význam publikovaných informací.
Zkrátka a dobře, média mají schopnost vytvářet virtuální mediální realitu tím, když tvrdí, že něco existuje, i když to ve skutečnosti neexistuje. Této vlastnosti médií využívají všichni, kteří si chtějí přetvořit realitu k obrazu svému s nadějí, že přání se může stát realitou, jestliže se toto přání bude hojně publikovat a dostatečně často opakovat.
Pak ale vzniká otázka: od čeho si platíme novináře. za co dostávají peníze. Aby dělali pošťáky PR agenturám nebo politikům nebo papouškovali, co si přečtou v jiných novinách? A především - pokud vyrábějí zprávy novináři-elévové, co dělají jejich nadřízení editoři, kteří by měli na jejich svěží dílka dohlédnout??? Pana Homolu jako eléva mohu pochopit a omluvit, vydávajícího redaktora u seriózního média nikoli.
P.S. Dotaz pro pana Homolu. Tato tisková zpráva Rady RTV uvádí vedle Stanice O tři další televizní kanály, které získaly v dubnu satelitní a kabelovou licenci. Vstoupily také ony na televizní trh? Budou také ony „hrozit Nově potenciálním růstem“? Já o tom silně pochybuji, zvláště pak o Brunclíkově televizi TV Aspera v Turnově.