Aktuality Louče
70
zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií
Louč se snaží posvítit i tam, kam nedosáhne světlo internetových zdrojů www.mam.cz, www.istrategie.cz, www.idnes.cz, www.lidovky.cz, www.ihned.cz, www.britskelisty.cz, www.radiotv.cz www.parabola.cz, www.nadaceperoutka.cz a dalších URL.

NA OKRAJ DNŮ 12.-28.4.2001... ARCHIV     TÉMATA

28.4.2002 - 29. dubna startuje naostro nový peoplemetrový výzkum společnosti Mediaresearch, která vystřídala v měření sledovanosti televizních programů firmu TNS Media. Zadavatelem zakázky je Asociace televizních organizací ATO. Ode dneška bude v akci dvojnásobný počet měřičů sledovanosti, 1330 TV-metrů Mediaresearch proti dosavadním 660 peoplemetrům TNS. Jaký je rozdíl mezi TV-metrem a peoplemetrem? V zásadě žádný, ale TNS si pro sebe zaregistrovala slovo peoplemetr jako ochrannou známku.

  • Páteční zrychlené přijetí (26.4. pouze jedno čtení) novely zakazující reklamu tabákových výrobků, si vykládám jako laciné gesto před volbami, které jsou už za dveřmi. Jinak si nedokážu vysvětlit, co vedlo poslance k tomu, že změnili normu, o které hlasovali před deseti týdny, a která se ještě nedopracovala ke zveřejnění ve sbírce zákonů. Proč říkám laciné gesto? Protože si myslím, že ten zákaz postihne jen billboardy, kina a celkově média příliš neohrozí. Televize měly tabák už dávno zakázaný. To gesto by bylo mnohem dražší, kdyby se naši zákonodárci podívali blíže na zoubek reklamě na léky a léčiva, kde ponechali farmaceutickému průmyslu až příliš velký prostor k manipulaci s davem.
    | nahoru |

    25.4.2002 - Jean-Marie Messier přežil včerejší valnou hromadu společnosti Vivendi bez úhony, přestože jsou s ním nespokojeni jak akcionáři (riskantní nákupy v USA, zadluženost), tak francouzské veřejné mínění (odstranění šéfa francouzského placeného kanálu Canal+). Komentáře však říkají, že Messieur získal jen krátký oddechový čas, protože povinnost skládat účty ze svých skutků se nezbaví, zvláště pokud se obchodní situace Vivendi nezlepší. A ona se asi nezlepší, protože jobovy zprávy ze světa médií pokračují. AOL je další mediální společností, která dnes oznámila rekordní propad zisků (poté, co krachuje Kirch, ITV Digital, snižuje se příjem Reuters atd. atd.).

  • Jednání tzv. stockholmské arbitráže (CME vs.ČR) o náhradě škody Lauderově CME se odkládá ze 24.6.2002 na 2.9.2002 do Londýna.
  • Dnešní rozhovor s Jířím Šmejcem v HN mě inspiroval ke krátké úvaze na téma TV NOVA.
  • Dalším inspirujícím zdrojem byl projev Miloše Zemana ve Sněmovně, kterým se v úterý 24.4. loučil s poslanci a ve kterém si to opět rozdal se svými skutečnými i údajnými nepřáteli - novináři. Komentář je zde
    | nahoru |

    18.4.2002 - Kolega Josef Kopecký z HN si stěžoval na závěr mého příspěvku o třech pohledech na jednu zprávu. Já věřím, že čtenář, který si celý příspěvek přečetl, došel k názoru, že Josef Kopecký (který to napsal pod značkou a já ho nejmenoval), podal ze všech tří zdrojů nejlepší a nejúplnější informaci. Bohužel, zkazil ji – dle mého názoru - jednostranný a zavádějící titulek. V poslední větě jsem tedy vyjádřil svůj vlastní názor, ale nikoho nenutím, aby s ním souhlasil. Naopak, dal jsem šanci všem čtenářům, aby si z uvedených citací i odkazů vytvořili i názor vlastní.

  • Měl bych být asi více tolerantní, protože vím, za jakých podmínek se dnes v denících pracuje, kdy každý redaktor je pod tlakem odevzdávat hlavně kvantitu. Ale jednomu to nedá. Třeba když si přečtu zprávu o vzpouře ve francouzské placené televizi Canal Plus. Rád bych HN pochválil za to, že četkařskou zprávu zkombinovaly s Bloombergem, přesto si myslím, že popis situace mohl být přesnější. Canal plus není jen kabelovým programem, jak se zde říká. Jako placená televize vysílá také na frekvencích a to tak, že přes den částečně nekódovaně a mohou ji přijímat i lidé bez dekódérů. A právě ten večer namísto zakódovaného filmu Canal plus nekódovaně, pro širokou veřejnost vysílal své protestní shromáždění. To uvádím spíše jako doplnění než jako výtku. Ovšem když Marek Bičík v MF DNES napíše, že Vivendi je kanadský koncern, musím protestovat.
    | nahoru |

    17.4.2002 - V pondělí začal 39. ročník nejvýznamnějšího evropského televizního trhu MIPTV ve francouzském Cannes, kde se prodávají a nakupují televizní pořady. Na webové stránce MIPTV je uveden seznam účastníků. Podle něj se z Česka přihlásily tyto firmy: AQS, Bonton, CET 21, Česká televize, Filmexport HomeVideo, Filmexport Praha Distribuce, Pentagram, Three Brothers Production, TV Nova, TV3. Z uvedených firem mě překvapuje účast TV3, která propustila většinu zaměstnanců a ponechala si jen technický personál pro recyklaci nakoupené knihovny pořadů v satelitním vysílání. Že by Jan Obrman přemluvil Argus Capital k dalším investicím do ČR? Jen tak na okraj: za účast na MIPTV platí každá firma i beze stánku 2100 eur. Nad tři zaměstnance se připlácí 800 eur na osobu. Za stánek se platí 7-9 tisíc eur.

  • Uvidíme Miloše Zemana v reklamě na jogurty? K této myšlence mě přivedla zpráva německé tiskové agentury dpa: Honorář 2500 eur neboli 80 tisíc českých korun žádal za svoje vystoupení v talkshow v n-tv, což jest německá varianta CNN, bývalý předseda SPD a také někdejší ministr financí Oskar Lafontaine. Jako ministr financí vyzýval ke spořivosti, dnes svůj požadavek hájí slovy: „Jsem autorem na volné noze a musím vydělávat peníze.“ Produkce n-tv je však ochotna platit jen úhradu nezbytných nákladů. Přitom Lafontaine zcela určitě nouzí netrpí. Jako bývalý sárský ministerský předseda má penzi 5624 eur, tedy našich 170 tisíc korun. Jeho kniha „Srdce, které bije nalevo“ se prodala ve 300 tisících výtiscích, navíc každé pondělí píše sloupek do celostátního bulvárního deníku Bild-Zeitung. K jeho lukrativním vedlejším příjmům patří vystupování v reklamě na jogurty.
    | nahoru |

    15.4.2002 - Diskutabilní kodex ČT (viz informace Louče z 11.4.) bude vrácen k přepracování a schvalovat ho bude až nově zvolená Sněmovna po volbách. Rozhodla o tom Stálá komise PSP pro sdělovací prostředky, která zasedala v pátek 12.4. Projednala zprávu Rady ČT a Rady ČRo a také vzala na vědomí analýzu televizního zpravodajství a publicistiky, kterou si objednala u „velké“ Rady RTV, a kterou vyrobila agentura Innovatio. O tom, jak různě se dají interpretovat fakta, jsem napsal zvláštní poznámku.

    | nahoru |


    Média, Internet, TV Nova a já, je název knihy, v níž je výběr mé publicistické činnosti od roku 1990. O co jde, je možné se dozvědět zde v úvodu nebo tady v obsahu knihy. O lidech, které knížka zmiňuje, lze získat informaci ve jmenném a věcném rejstříku. Vydalo a distribuuje vydavatelství ISV v Praze, fax 02-24317402. Kniha je k dostání v prodejně Carolinum, Praha 1, Celetná 18.