LOUČ

motto: Karl Kraus měl Pochodeň, já to zkouším s Loučí... © Milan Šmíd

občasník informující o světě žurnalistiky a médií

Louč se snaží posvítit i tam, kam nedosáhne světlo internetových zdrojů www.ceskenoviny.cz/media.html, www.mam.cz, www.istrategie.cz, www.idnes.cz, www.ihned.cz, http://www.britskelisty.cz, http://reklama.namodro.cz a dalších URL.

č.9 - 23.10.2000

Dovětky k minulému číslu Louče

Na okraj týdne 16.-22.10.2000

UPC a kabelový Internet

Na okraj jednoho eseje (D. Havlíček)

ČT a zasedání MMF/SB

ARCHIV
POSLEDNÍ ČÍSLO.

Dovětky k minulému číslu Louče

* Aféra Sazka-ČT: 17.10. se Klekánice pokusila znevěrohodnit videoreportáž vyrobenou na objednávku a.s.Sazka s názvem "J.O. novinář veřejnoprávní". Asi to nebyl velký problém, míra věrohodnosti zástupce Sazkové lobby Václava Prokůpka byla skutečně velice nízká, nicméně z mého hlediska ta Klekánice měla nejméně dvě vady na kráse. Polemizovalo se s něčím, co se divákovi předtím - ani v ukázkách - nepředvedlo. A potom - těch sestříhaných tajných zvukových nahrávek tam bylo nějak moc. Tam, kde slyším ve větách střih, okamžitě cítím účelovou manipulaci, i když vím, že sestřih je někdy z časových důvodů nezbytný.

* 18.10. Jana Ciglerová e-mailem opravila mé tvrzení, že její článek byl "evidentně zásoben informacemi z PR kanceláře Vladimíra Železného." Ten oslavný tón byl totiž spíše odrazem způsobu informování bulharských médií, z nichž Ciglerová výhradně čerpala. TV NOVA ji totiž už nějaký čas žádné informace nedává, spíše ji informačně diskriminuje. Takže moje výtka polovičaté práce byla nespravedlivá, protože otázka na původ dvou miliard pro bulharské investice nemohla být vůbec položena. Navíc, jak se ukázalo, z licence nic nebylo, bulharská státní komise ji nakonec přidělila televizi Nova TV, ale té bulharské s řeckým investorem.

* Nebyl jsem sám, koho šokovala neinformovanost Karla Kühnla ve věci licencí pro UMTS. V Hospodářských novinách se 17.10. ozval stínový ministr ODS Říman, další ohlasy se objevily na internetu. Mezitím se licence pro třetí generaci mobilní komunikace stala předmětem politických licitací v souvislosti s rozpočtem na rok 2001 (dohoda ČSSD-ODS z 19.10. - i když si myslím, že zatím je to jen stínové divadlo pro veřejnost, neboť o tom, zda ODS skutečně podpoří či nepodpoří vládní návrh rozpočtu, rozhodnou listopadové volby).
Novinářům píšícím o této problematice podává pomocnou ruku článek Jiřího Peterky z 20.10. na www.lupa.cz "UMTS: Licence půjdou do dražby", nebo UMTS- forum. Leč novináři i politici tuto osvětu odmítají. Karel Kühnl opět mluvil v nedělní partii na TV Prima (22.10.) o mobilních telefonech, rovněž Jaroslav Veis ve víkendovém komentáři BBChovořil o "další generaci mobilních TELEFONNÍCH sítí." Kdyby Veis četl Louč, mohl se o licencích UMTS něco dozvědět už před dvěma měsíci zde a zde.

zpět

Na okraj týdne 16.-22.10.2000

* V úterý 17.10. na výjezdním zasedání Rady ČT podnikl generální ředitel ČT Dušan Chmelíček mohutnou protiofenzivu ve věci kritiky, kterou vyslovila Rada ČT na jeho adresu. Kvůli svému angažmá na katedře žurnalistiky jsem se stal součástí munice. Na tom, že ČT plnila své závazky instituce veřejné služby, trvám, i když o celé záležitosti by se dalo šířeji diskutovat. Svůj postoj podrobněji zdůvodňuji zde.

* 16.10. dorazila do našich krajin milionářská show. Jak se dalo předpokládat, výše částek, o které se soutěží v pořadu TV NOVA "Chcete být milionářem?", zvedla sledovanost Novy nejen večer v prime time, ale možná i v celém týdnu, o čemž se budeme moci přesvědčit na této adrese. Zajímavé odkazy na informace o TV milionářích ve světě jsem nalezl v internetovému magazínu www.pauza.cz.

* V pátek 20.10. Lauderova CME, majitelka České nezávislé televizní společnosti ČNTS, jejíž akcie byly vzhledem k nízké bonitě nedávno vyřazeny s kapitálového trhu NASDAQ, oznámila, že se dohodla s většinovými majiteli svých dluhopisů, kterým dluží úroky za druhou polovinu roku 2000. To veřejné oznámení je plné složitých právnických obratů, ale jak tomu rozumím já, CME tím dočasně odvrátila nebezpečí obstavení svého majetku, které by nastalo v případě tzv. "default situation". Oznámení zároveň naznačuje, že dluhopisy budou později "restrukturovány" podle toho, jak dopadnou arbitráže týkající se sporů v České republice.

* 17.10. schválila Sněmovna program své 28.schůze. Jako bod číslo 94 se zde objevuje Návrh na volbu člena Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. Třináctičlenná Rada je totiž stále nekompletní, když se Sněmovně nepovedlo (viz Louč číslo 1) nahradit všech sedm členů, kterým v červenci vypršel mandát. 2.11.2000 pak končí volební období ještě jednomu radnímu - Zdeně Hůlové. Takže Sněmovna by měla rozhodovat o čtyřech členech Rady ČR pro R a TV vysílání.

* Pro úplnost informací by mělo být zaznamenáno, že už více než před měsícem, tj. 31.8., začal experiment digitálního terestrického vysílání na 46. kanálu v Praze. Alespoň tak praví informace Czech Digital Group. Obsah digitálního multiplexu je totožný s tím, který vysílá společnost Czech Link ze satelitu Kopernicus, tj. ČT1, ČT2, Prima TV, Hallmark a TV3. Pouze TV 3 dokázala svoji účast na experimentu zúročit pro svou vlastní propagaci (viz novinové titulky: TV3 vysílá digitálně).

* 20.10. mě na serveru www.lupa.cz zaujal internetový článek šéfredaktora časopisu Internet Davida Litváka, protože volně navazuje na to, o čem se zmiňovala Louč zde a tady . Litvákův článek mne inspiroval k této poznámce.

* Jako benefice Václava Klause vyzněla diskuse v nedělním pořadu ČT Naostro 22.11. Předseda ODS se ten den objevil na obrazovkách ještě jednou - v poledním pořadu Nedělní partie TV Prima (zde s Václavem Kühnlem). Louč: bez komentáře - vzhledem k tomu, že o komentování této události nebude tento týden zcela určitě žádná nouze.

zpět

UPC a internet po kabelu
Kdo určuje náklady monopolu??

Článek Davida Litváka "Internet po kabelu zdražuje - zklamání sezóny" popisuje zkušenosti se sítí Mistral společnosti Dattelkabel, která nabízela internet za paušál po kabelu, a kterou od srpna vlastní společnost UPC Česká republika.

Zaujalo mne zdůvodnění zvýšení ceny (u rychlosti 64kbps ze 499 na 980 Kč měsíčně), které Litvákovi sdělil poskytovatel služby: "Bývalý vlastník společnosti Dattelkabel zaměřil svou strategii směrem k získání co největšího trhu s cílem co nejvíce zvýšit hodnotu společnosti v okamžiku jejího prodeje. Tato strategie jej vedla k nereálným cenám služeb. Z poplatků dnes vybíraných od uživatelů služeb Dattelkabelu nelze zdaleka pokrýt ani náklady na provoz."

Myslím si, že tento citát přesně charakterizuje problém, o kterém jsem již jednou psal zde a tady. Nechci opakovat, co jsem už jednou napsal, ale stručně shrnuto: buď seriozní zahraniční investor přinutí české partnery, aby přijali jeho kulturu orientovanou na prosperitu podniku zlepšováním služeb (což dá někdy práci) nebo podlehne zdejší podnikatelské kultuře, pro níž není důležité, aby prosperoval podnik, ale abych prosperoval já a z toho podnikání utrhl co nejvíce peněz.

Pokud mi firma argumentuje tím, že její ceny musí pokrýt náklady na provoz, pak ve mně vždycky začne hledat červ pochybností, zvláště jde-li o monopol. Kdo určuje výši těchto nákladů? Je nezbytné používat BMW, když se dá jezdit Octávií? Odpovídají platy produktivitě práce? Neplatí se náhodou spřáteleným firmám kapitalistické honoráře za socialisticky odváděné služby? Nekutálejí se penízky také do kanálů nejrůznějších agentur personálně svázaných s managementem firmy? Atd. atd. Myslím, že monopolní Sazka je dosti dobrým příkladem podobných praktik.

Když se David Litvák ptá: "Zahraniční kapitalistická firma... která momentálně utrácí miliony na svou propagaci, nemenší částky jistě investuje i do své zcela jistě ještě dloooouho mínusové satelitní televize UPC Direct, nám chce vážně tvrdit, že očekává, že jí ušmudlané dvě tisícovky internetistů budou ...na sebe vydělávat?", útočí tak na zahraničního investora a zapomíná, že s čím se tady setkáváme je práce jeho domácích partnerů. Ano, UPC je na vině, ale její vina je také v tom, že si na své české partnery nedošlápne. Ti, než by se starali o podnik a sami racionalizovali, tak si jednoduše pana Singera obtočí kolem prstu a do amsterodamské centrály nahlásí, že bez zvýšení cen to nepůjde a tím to hasne.

Pak je tady ještě otázka když ne přímo monopolu, tak dominantního postavení UPC v kabelovém byznysu. Rekapituluji:

  • červen 1999 - dochází ke sloučení holdingu Kabel plus do jediné firmy, to ještě ve vlastnictví MediaOne;
  • říjen 1999 Kabel plus je prodán majiteli KabelNetu společnosti UPC, která
  • v červenci 2000 se stává majitelem další velké kabelovky - Dattelkabel.
    To vše se souhlasem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v Brně.

    Zde je text rozhodnutí. Já ho nenapadám. Jenom se domnívám, že by brněnský ÚOHS měl dohlédnout na to, aby se naplnila litera jeho rozhodnutí o tom, "že újma, která omezením (hospodářské soutěže) může vzniknout, bude převážena výhodami, jež spojení podniků přinese, pokud budou dodržovány úřadem stanovené závazky."

    Ty výhody jsou například v rozhodnutí popsány takto: "Předmětná transakce nabízí zákazníkům Kabelu Plus a širší spotřebitelské veřejnosti možnost vysokorychlostního připojení na Internet za velmi příznivé ceny. Tímto UPC přispěje ke zprostředkování služeb Internetu širokému okruhu zákazníků a napomůže rozvoji tohoto média v České republice na úroveň západoevropských zemí." Tečka.

    zpět

    Na okraj jednoho eseje
    (Dušan Havlíček: Televize - pohroma století)

    Nedávno, 4.10., vyšlo 5.číslo dvouměsíčníku Listy, v němž Dušan Havlíček zveřejnil svůj esej "Televize - pohroma století." Stojí za přečtení, neboť je to pohled na evropskou televizi z perspektivy člověka, který ji už 30 let pozoruje od ženevského jezera.

    Pro později narozené: Dušan Havlíček je ten člověk, který v srpnových dnech v roce 1968 vyzvonil do podzemního vysílání rozhlasu, jak se kdo na sekretariátu ÚV KSČ v noci z 20. na 21. srpna choval. Samozřejmě, že mu to Indra a Bilak nikdy nezapomněli. Zkušenosti ze své krátké aparátnické kariéry pak Havlíček sepsal v knize Jaro na krku s podtitulem Zážitky ze zákulisí sekretariátu ÚV KSČ od června do prosince 1968.

    Protože bohužel už patřím k těm dříve narozeným, tak tohle všechno si dobře pamatuji včetně toho, jak mě v roce 1968 jako novinářského eléva žádajícího o prázdninovou praxi v Televizních novinách přijímala jeho manželka Duňa Havlíčková. To byla zase ta reportérka, která s mikrofonem v ruce proháněla na kolonádě v Karlových Varech Alexeje Kosygina, což v té době bylo něco neslýchaného. Oba potom záhy emigrovali do Švýcarska a Dušan Havlíček se v Ženevě živil jako pracovník výzkumu švýcarské románské televize.

    Ale, zpátky od osobních vzpomínek. V Havlíčkově eseji je kromě mnoha faktických a faktografických údajů také řada zajímavých výroků. z nichž např. cituji:
    "Televize je na světě a už nám zůstane. Ostatně ani zatvrzelí intelektuální remcalové se televizi nevyhýbají. Bouří sice proti televizním svodům, ale sami jim ve skrytu domova podléhají."
    "Když už si lidstvo televizi nadrobilo, mělo by se naučit ji zvládat."

    Přiznám se však, že s názvem té eseje tak zcela nesouhlasím. Televize sama o sobě žádnou pohromou století není. Pohromou jsou lidé, kteří s ní zacházejí, kteří ji buď zneužívají nebo ji nedokážou zvládat.

    Na začátku století podobné lamentace vedl ve Vídni Karl Kraus, pro kterého byl pohromou století masový tisk a na prvním místě deník Neue Freie Presse, proti němuž vedl soukromou válku, ne nepodobnou té, kterou vedou čeští intelektuálové proti TV Nova.

    Každé masové médium může být zároveň spásou i pohromou a nemusí to být zrovna televize. Tak například vášně, které vedly k masakrům Tutsiů v Rwandě vybičoval rozhlas, nikoli televize.

    V této souvislosti stále lituji toho, že Česká televize nikdy nedovezla dvoudílný dokument BBC "Smrt Jugoslávie", který mapoval vývoj událostí od Kosova roku 1987 až k rozpadu federace a k bosenské válce. V tomto konkrétním případě televize skutečně znamenala pohromu, což dokument BCC doložil na způsobu vysílání srbské a chorvatské televize, které namísto aby se snažily o jistou objektivitu a nestrannost, tak jednostrannou prezentací faktů situaci zostřovaly a de facto podnítily etnické čistky. Ale opět - nebyla to televize sama o sobě, která tu pohromu způsobila, ale chování těch, kteří ji ovládali.

    Ono někdy i to objektivní a "nestranné" vysílání, pokud nezná míru a nebo se dostane do specifických okolností, může lecos způsobit. Vzpomínám na rok 1992, kdy CNN a americké celostátní sítě do nekonečna opakovaly amatérské video, které zachytilo, jak policisté brutálně mlátí černocha Rodney Kinga, který se jim vzepřel při stíhání dopravního přestupku. Ovšem rasové nepokoje, které vypukly 30.4.1992 v Los Angeles, nezpůsobila televize, ale nebezpečná výbušná směs, kde televize byla jen jednou její součástí. A bouchlo to teprve tehdy, když soud dotyčné policisty osvobodil.

    A nemusíme chodit tak daleko do historie. Kdo ví, zda by k nedávnému lynčování dvou izraelských vojáků v Nábulusu došlo, kdyby před tím palestinská televize tak často neopakovala záběry, na nichž izraelský ostřelovač zabíjí palestinského chlapce. Ačkoliv lynč televize natočila, využívání těchto záběrů se prý dostalo již pod kontrolu, aby se dále nepřiléval olej do ohně.

    Lidové noviny 17.10 uveřejnily osobní zážitky Nitsah Reshefové z Jeruzaléma, ve kterých píše:
    "Izraelci jsou strašně citliví na televizi. Kdykoliv jim změní program vysíláníi, vědí, že se stalo něco hrozného. Když v rádiu hrají více než tři depresivní písně za sebou, může to znamenat, že se odehrál teroristický útok. Pokud ale zruší televizní vysílání, to už může být válka."

    A já se ptám: Může za to televize jako taková?

    zpět

    Česká televize a zasedání MMF/SB
    Může omezená osobní zkušenost nahradit objektivní hodnocení situace?

    Pamatuji se na to, jak velkou práci mi dalo kdysi, někdy v letech 1996-97, přesvědčit své přátele, že Česká televize jako veřejnoprávní vysílatel poskytuje mnohem širší rozsah služeb divákům, než televize NOVA. Proti mým argumentům stál názor: vždyť Nova nabízí stejné služby a dělá to lépe, podívej na tu sledovanost. Problém byl v tom, že většina lidí se dívala a dívá na televizi jenom večer (prime time) a tam ty služby byly skutečně srovnatelné a z hlediska plnění oddechové funkce dokonce lepší. Tohle do jisté míry trvá až do dneška s tím rozdílem, že nakonec i ti nejzarytější zastánci Novy nakonec pochopili, že to, co kdysi bylo tak nové a neokoukané, se stalo stereotypem, který nemá z ekonomických důvodů příliš mnoho šancí se dále vyvíjet, a že proto některé typy pořadů na Nově zkrátka nikdy nenajdou, musejí je tudíž hledat jinde.

    Když si čtu stížnost Tomáše Peciny na generálního ředitele, kterou faxoval Radě ČT 2.10.2000, pak se nemohu ubránit dojmu, že se chová stejně jako oni řadoví diváci, kteří tenkrát tu svoji osobní zkušenost vydávali za celkový a pravdivý obraz situace.

    Měl jsem totiž možnost zhlédnout na kazetách téměř kompletní vysílání vztahující se k zasedání MMF a Světové banky v Praze za 14 dní. Zvláště kazeta zachycující úterý 26.10. byla poučná a naprosto v rozporu s apriorním tvrzením Tomáše Peciny, které uvádím v plném znění:

    "2. Zpravodajství v průběhu 26.9. nebylo dostatečně aktuální. Česká televize nezařadila tento den žádné mimořádné zpravodajské pořady nebo vstupy např. formou běžícího titulku, takže spolupřispěla k vytvoření atmosféry nedůvodných obav a paniky. Pokud byla veřejnost aktuálně informována, bylo to zásluhou jiných sdělovacích prostředků než České televize."

    Ten den Česká televize nabídla veřejnosti čtyři hodiny vysílání o této události, z toho dvě a půl hodiny přímého přenosu z kongresového paláce (opatřeného téměř vzorovým informačním úvodem a doprovázeného živými vstupy reportérů) a dvě mimořádné zpravodajské relace. Problém je v tom, že v době, kdy masový divák - a tudíž i pan Pecina - zapínal po návratu z práce televizor, tak se v ČT příliš nedělo, běžel zde normální program - mám na mysli časový úsek od 16.08 do 18.00. A právě z těchto dvou hodin pan Pecina učinil dalekosáhlé závěry.

    To by nebylo tak nejhorší, kdyby se těch závěrů nechytila rovněž Rada ČT, která je v podstatě placená od toho, aby byla schopna zaujmout kvalifikovanější stanovisko na základě širší znalosti faktů. Z jejího zápisu jsem skutečně jelen. Na jedné straně se ČT vyčítá, že nebyla stejná jako komerční televize (tj. nevstupovala ještě častěji do vysílání - viz požadavek vstupů reportérů z kritických míst - přestože ty vstupy tam v odpoledních hodinách byly jak 26. tak 27.10.) a na druhé straně se jí vyčítá, že informování bylo "tendenční a nijak se nelišilo od toho, jak o nich informovaly například komerční televize."

    Vrcholem pak je tvrzení, že ČT nedokázala "odpovídajícím způsobem občanům objasnit vznik a poslání MMF a SB, jejich současné úkoly a vlastní smysl zasedání a jeho přínos, zejména pro ČR". Nad tím už rozum zůstává skutečně bezradně stát.

    Vysvětlení mám jediné. Televizní radní se příliš neliší od průměrného diváka s jeho povrchní obeznámeností s vysíláním ČT. Když odmyslím obšírné informace o MFF, SB a jejich zasedání v Praze, denně prezentované v ranním vysílání Dobrého rána už týden předem, pak ČT kromě jiného připravila celkem tři přílohy Událostí Tady a teď v 19.40, v nichž se dosti podrobně rozebíralo to, co podle zápisu z Rady ČT údajně ve vysílání chybělo.

    Ale ono to tam nechybělo, to pouze radní v tom okamžiku po 19.30 zcela určitě už měli přepnuto na Televizní noviny TV NOVA, takže se s těmito pořady museli zákonitě minout.

    Vůbec si nemyslím, že by ve vysílání ČT 26.10. nebylo co kritizovat. Tu dvouhodinovou pauzu možná bylo dobré vyplnit "kraulujícími" titulky agenturních zpráv, i když vzniká otázka - mělo by to uklidňující nebo zneklidňující účinek? Rovněž "odchytit" ministra vnitra Grosse se TV NOVA podařilo dříve než ČT. Ale zase na druhé straně to, co předvedla ČT v přímém přenosu a ve Večerníku v 18.00, tj. situační přehled včetně map, grafů, a dvou přímých vstupů, to jsem v komerčních televizích nenašel.

    Když jsem zpracovával podklady pro hodnocení, které na této adrese figuruje jako příloha číslo 8, napsal jsem mj. tyto věty (které při konečné editaci z důvodu požadované stručnosti byly vyřazeny):

    Veřejnoprávní ČT bývá často poměřována performancí svých komerčních konkurentů, přičemž se poukazuje na zpravodajskou pohotovost a diváckou přitažlivost jejich zpravodajství, což jsou vlastnosti dané již jeho zaměřením na mimořádné, dramatické a konfliktní situace. Veřejnoprávní ČT tudíž bude vždy balancovat mezi objektivní potřebou nezaostávat za zpravodajskou pohotovostí štábů komerční televize, a mezi úkolem nesklouznout do polohy bulváru, který ignoruje společensky závažná - byť ne tak čtenářsky a divácky přitažlivá - témata nebo informace, které prezentují dané téma v širších souvislostech a vztazích.

    V této souvislosti je možné vznést otázku, zda nasazení štábů v terénu s přímými vstupy do vysílání bylo dostatečně efektivně využito, a to v souvislosti s vysíláním v úterý 26.9. odpoledne. Ačkoliv ČT měla k dispozici dostatek natočených materiálů i technické prostředky, od Zpráv v 16.00 až k pražskému Večerníku 18.00 zde byla dvouhodinová pauza, která mohla v dané situaci, poznamenané napjatým očekáváním publika, být vyplněna když ne dalším mimořádným zpravodajským vstupem, tak alespoň textovou informací prolínaných podtitulků, například odkazem na Večerník v 18.00, který podal velice informativní a podrobný přehled událostí.

    Vysvětluji si to tím, že zatímco TV NOVA a TV Prima odbavuje zprávy i program z jednoho pracoviště, zásahy do vysílaného programu ČT vyžadují složitější kooperaci a koordinaci mezi odbavovací režií dne (na "velkých" Kavkách) a režií zpravodajství (ve vzdálené budově OTN). Dokážu si představit, jak všichni pracovníci zpravodajství byli od čtvrté hodiny zaměstnáni přípravou večerních relací, takže už nikdo neměl čas něco mimořádného zařizovat s tím, že povinnosti přece bude učiněno zadost vysíláním pravidelných relací a lidé tu informaci nakonec dostanou.

    Kdysi v Britských listech jsem publikoval úvahu o tom, co by mělo patřit ke kvalifikaci člena Rady ČT. Dnes bych k tomu ještě přidal jednu radu: dvakrát měřit a zvažovat, než se začne střílet.

    Nemám žádný důvod zastávat se ředitele Chmelíčka. On je dospělý člověk, hraje si svoji hru a padne-li, nebudu plakat. Jenom nevím, proč je třeba v zájmu jeho odstřelu likvidovat také toho pianistu (mám na mysli zpravodajství), co se snaží hrát nejlíp jak umí. Že to není žádný britský virtuos, víme všichni. Ale měl by dostat šanci se zlepšovat a v klidu se vyvíjet. Toho klidu se mu však nedostává od chvíle, kdy se stalo zvykem mířit na ředitele ČT právě odrazem od zpravodajské redakce.

    zpět

    NAVRCHOLU.cz