LOUČ
č.40

18.6.2001

občasník informující o světě žurnalistiky a médií
motto: Karl Kraus měl Pochodeň, já to zkouším s Loučí...       © Milan Šmíd
Louč se snaží posvítit i tam, kam nedosáhne světlo internetových zdrojů www.mam.cz, www.istrategie.cz, www.idnes.cz, www.lidovky.cz, www.ihned.cz, www.britskelisty.cz, www.ram.cz, www.radia.cz a dalších URL.

Obsah
čísla:
Okraj týdne
11.-18.6.
Hlavně, že máš licenci... (historie Kindernayovy televize) Polemicky o polemikách Wahrheit The New York Times a Dichtung agentury CEPRA Příloha: TV Galaxie a TV3 ve zprávách RRTV - 1993-2000 ARCHIV
TÉMATA
posl.číslo


Na okraj týdne 11.-18.6.2001

* Tento týden jsem dostal několik zajímavých mailů, takže jsem vytvořil novou zvláštní rubriku "Listárna". Čtenář v ní najde:

  • - Ondřej Štindl reaguje na přílohu Louče o Rádiu 1;
  • - Ivo Mathé nabízí plné znění svého článku, který MF DNES zveřejnila ve znění částečném a navíc mu přidala dryáčnický titulek "Televize: puč žvanivých laiků";
  • - Milan Šmíd zde uvádí na pravou míru výroky vložené mu do úst serverem Namodro, (který však mezitím zprávu opravil)

    * 18.6. se objevil na adrese www.nadace.peroutka MEDIAREPORT - "internetové interaktivní profesní noviny, kterými kromě jiného hodláme podpořit odbornou diskusi." Konečně kvalifikovaný prostor pro diskuse o médiích! Hlavně aby vydržel a byl dobře ošetřován.

    * 12.6. Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodovala o zbytku rozhlasových licencí z dubnových slyšení a svoje rozhodnutí zveřejnila v tiskové zprávě se zdůvodněním, že "Rada se rozhodla upřednostnit nové provozovatele, jejichž projekty přinášejí originální programové formáty, které přispějí k oživení rozhlasové scény ČR."
    Dvě rádia, která patřila mezi pionýry soukromého vysílání v roce 1991, skončila. Pražskou frekvenci Rádia VOX dostalo Radio Expres, a v Brně ing.Valc s Rádiem Brno musel ustoupit Rádiu Petrov. Všechna média, včetně serveru www.radia.cz (na stránce je zajímavá diskuse), si všimla toho, že neuspěly obě společnosti s křestním listem (Limonádový) Joe. Na jeho frekvenci bude vysílat Radio Zeppelin.

    * Stejná tisková zpráva Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání z 12.6. obsahuje i usnesení, kterým se RRTV distancuje od výroků svého člena Arnošta Wagnera v rozhovoru pro Svobodnou Evropu 9.6. Aby toho nebylo málo, Wagner přitvrdil a 13.6. v Lidových novinách v rubrice Názory dal nahlédnout do uvažování radního Petra Štěpánka, který by údajně nejraději z budovy televize Vladimíra Justa "vyflákal" a novináře ČT Fakta "vykopal".

    * Já osobně jsem redaktora pořadu ČT Fakta Petra Vrabce "nevykopal". Naopak, poskytl jsem mu v pátek 15.6. rozhovor do pořadu, který má odhalit pozadí jednání Vladimíra Železného s investory TV3 (podrobně ho popisuje dnešní Respekt). Byl jsem vyptáván na to, co si myslím o propojení TV NOVA-TV Prima, o regulaci vysílání, o novém zákoně, o nebezpečí mediálních, názorových i jiných monopolů. Točilo se téměř dvacet minut, vybrán bude jen jednovětý štěk. Který? Na to jsem sám zvědav, jak dopadnu.
    Díky natáčení jsem zjistil, že to byl právě Petr Vrabec, kdo se ptal Vladimíra Železného, který mu pak odpovídal v pořadu Volejte řediteli na otázku, citovanou v poslední Louči: ("Pane řediteli, doslechl jsem se, že jste se v USA setkal s investory z TV 3 za účasti ministra zahraničí Jana Kavana, který měl údajně tuto schůzku zprostředkovat. Znamená to, že by TV 3 mohla v budoucnu patřit mezi planety Novy? Petr Vrabec.") Teď už tedy vím, že ten dotaz do svého pořadu Železný neumístil proto, aby se pochlubil svými styky (jak jsem si myslel), ale proto, že byl k tomu přitlačen redaktorem Vrabcem. Na rozdíl od novinářů pořadu Fakta nevidím na tom, že se do schůzky zamotal ministr zahraničí Jan Kavan, nic překvapujícího nebo skandálního. Že Železný a Kavan jsou bývalí spolužáci, není žádným tajemstvím. K TV3 a jeho licencím je tato glosa.

    * 13.6.zveřejnil server České televize čísla mobilních telefonů nových členů rady ČT.

    * Na této adrese jsem našel článek vysvětlující pojem "zakazucha" v Rusku. Jsou to peníze vyplacené za to, aby nějaký článek byl, případně nebyl otištěn. Dříve trh zakazuchy ovládali novináři schopní za 200-300 dolarů umístit cokoli kamkoli. Dnes zakazuchu v Rusku ovládají editoři a majitelé médií. Jak to asi chodí u nás? Pracují naše PR agentury systémem zakazuchy nebo je to klasická práce s veřejností? public relations? die Oeffentlichkeitsarbeit?

    * 18.6. vychází MF DNES poprvé BAREVNĚ


    Média, Internet, TV Nova a já, je název knihy, v níž je výběr mé publicistické činnosti od roku 1990. O co jde, je možné se dozvědět zde v úvodu nebo tady v obsahu knihy. O lidech, které knížka zmiňuje, lze získat informaci ve jmenném a věcném rejstříku. Vydalo a distribuuje vydavatelství ISV v Praze, fax 02-24317402. Kniha je k dostání v prodejně Carolinum, Praha 1, Celetná 18.


    zpět

    Hlavně, že máš licenci...
    aneb Stručná historie podniků Martina Kindernaye

    Když jsem minulé úterý do Louče umisťoval materiál o TV3 a o demisi jejího ředitele, netušil jsem, že na moji závěrečnou otázku - co se stane s licencí Martina Kindernaye - Rada RTV dá tentýž den 12.6. odpověď. V tiskové zprávě z 10.zasedání Rady je lakonická věta: "Rada rozhodla o změně doby platnosti licence k lokálnímu televiznímu vysílání provozovatele Martina Kindernaye do 10.9.2008".

    Na otázku, čím si zasloužil Martin Kindernay toto vlídné zacházení, místopředseda RRTV Petr Štěpánek Josefu Kopeckému z Hopodářských novin (14.6.) sdělil: "Není to klasické prodloužení licence. Jedná se o to, že byla původně udělena na kratší dobu, než zákon umožňuje, a my jsme jen vyhověli žadateli, aby měl také možnost vysílat celkem dvanáct let." Na otázku, zda tady byla souvislost s odchodem bývalého ředitele TV3 Jana Obrmana Štěpánek řekl: "Rozhodnutí rady nijak nesouvisí s panem Obrmanem. Žádost pana Kindernaye u nás byla už asi tři měsíce, pouze se to celé trochu protáhlo."

    Celá záležitost mi trochu připomněla chování RRTV v roce 1994, když Rada tenkrát vycházela nadstandardně vstříc FTV Premiéra a jejímu investorovi IPB. Proč si myslím, že jde o "nadstandard"?

    Kdo je Martin Kindernay a jaká je historie jeho programu Galaxie, z níž vznikla TV3, jsem se pokusil zdokumentovat ve zvláštní příloze dokumentů RRTV. Výkladová legenda k těm dokumentům je následující:

    Okamžitě po listopadu 1989 se do audiovizuálního podnikání vrhl mladý a energický podnikatel Martin Kindernay se svým bratrem. Pro svoji produkci nejprve nacházel odbyt v regionálních oknech programu OK3, kde patřil k nejpilnějším přispěvatelům.

    Když Rada RTV nabídla v roce 1994 regionálním a lokálním vysílatelům koncepci sdílení kmitočtů s nově budovanou celoplošnou televizí Premiéra TV, Kindernay nabídku odmítl a naopak, snažil se přemluvit také ostatní lokály a regionály, aby s ním šly do společného projektu. Účelem bylo vytvořit další celostátní program, ve kterém by se regionální vysílatelé mohli podělit o celostátní reklamní časy v primetime, a nemuseli by být odkázáni na málo sledovaná ranní a odpolední lokální okna Premiéry/Primy.

    Pro tuhle myšlenku Kindernay úspěšně loboval v parlamentu a podařilo se mu v roce 1996 donutit Radu, že mu přidělila hradeckou terestrickou frekvenci (tu pardubickou Rada uhájila pro Premiéru) a povolila mu celodenní samostatné vysílání. Projekt Galaxie se rozběhl experimentálně v listopadu, oficiálně v prosinci (23.12.) roku 1996. V té době měl Kindernay v Hradci Králové už vybudovanou prosperující produkční firmu a je třeba říci, že byl mezi televizními provozovateli prvním, který efektivně začal využívat internet.

    Na anténu se program Galaxie chytal v okolí hradeckého vysílače Chlum, jinak byla Galaxie odkázaná na kabel. Do pražských kabelů se dostala v květnu 1997 (Kabel plus ji ale zpočátku nechtěl, protože konkurovala jeho programu Kabel plus film), od podzimu 1997 (1.10.) se odpolední regionální zpravodajství Galaxie začalo objevovat v programu TV Nova.

    Problém vznikal tam, kde Kindernay neplnil to, co sliboval Radě i svým partnerům. Ti nakonec seznali, že lepší je vrabec v hrsti, než holub na střeše a z velké části zůstávali u Premiéry/Primy, někteří jeho partneři (například v Příbrami) zkrachovali.

    Železný chtěl původně vzít Kindernaye do party v roce 1997 (tedy v době, kdy dochází přes Beseda Holding k propojování zájmů majitelů TV NOVA a TV Prima), ale když zjistil, že ta spolupráce je jednosměrkou, po níž putují peníze a služby pouze ke Galaxii, a nikoli zpět, od dalších společných projektů upustil.

    Jedno nelze Kindernayovi upřít. Byl téměř mistr světa ve shánění peněz a získávání podpory pro svůj projekt. Slibovat se ale nedá do nekonečna, někdy je také třeba sliby plnit. V lednu 1998 se dostává Galaxie experimentálně do satelitního digitální multiplexu společnosti CzechLink a tím je teoreticky dostupná kabelovým sítím po celé republice.

    Jenomže ten experiment zdarma po měsíci skončil, když Kindernay neměl, čím by další vysílání zaplatil. Nicméně podařilo se mu ještě na jaře 1998 najít zahraničního investora - Hungarian Broadcasting Corporation (HBCO) - který vstoupil do RTV Gemma a nějaké peníze poskytl, takže od května 1998 se dostává Galaxie opět na satelit a je celostátním programem. Jenomže ten zahraniční partner byl tunelář a spekulant, který potřeboval Galaxii pouze na vytvoření image pro akcionáře v USA, a který na jaře 1999 zkrachoval (v Maďarsku mu vypnuli vysílače pro neplacení dluhů v září 1999).

    V té době má však Kindernay v záloze další trumf - licenci na terestrické vysílání na pražském 11.kanálu, kterou získal 1.7.1999. Tady je třeba vysvětlivka. Licenci k terestrickému vysílání v Hradci Králové získal Kindernay jako fyzická osoba, projekt Galaxie se realizoval - včetně zahraničních partnerství - přes eseročko RTV Gemma. Licenci v Praze dostal Kindernay jako rozšíření své licence v Hradci Králové se stejnou dobou platnosti, tj. na původních pět let, do září 2001.

    S licencí na pražské vysílání v kapse se tedy Kindernay rozhlížel po dalších investorech, které našel ve skupině organizované Janem Obrmanem, jež rozjížděla vloni v květnu (25.5.) program TV3 jako následníka Galaxie.(Blíže viz nulté číslo Louče.) Za tím účelem se ovšem založila jiná společnost GALAXIA a.s., od roku 2000 přejmenovaná na TV3 a.s.

    Vznikl tak další klasický "novácký" model, jenž Radě přinesl tolik problémů v minulosti, které se pak řešily správním řízením se společnostmi ČNTS s.r.o., Premiéra TV a.s., Rádio Alfa a.s. V tomto modelu existuje nemajetný majitel licence, který touto licencí neomezeně vládne a který je spojen s tzv. servisní společností, do níž vkládá investor své prostředky s tím rizikem, že mu majitel licence může z této "servisky" odejít za někým jiným tak, jak to udělal Železný.

    Pětiletá lhůta licence (kterou dostávaly všechny lokální TV stanice) nabízela vyřešit či změnit tuto situaci letos v září. A to tak, že terestrické frekvence v Hradci Králové a v Praze (jejich počet se mezitím rozrostl ze dvou na čtyři) by se svěřily k užívání subjektu, nejlépe právnické osobě, který skutečně vysílá, který má na to prostředky a nejen papír s licencí. Nestalo se tak.

    Martin Kindernay, podnikatel, který za sebou zanechal zbankrotovanou společnost RTV Gemma, má opět trumfy v kapse. Já to vidím jako výsledek nesystémové práce regulátora vysílání Rady RTV, která jenom zvýšila riziko potenciálnímu investorovi na záchranu TV3. Je zcela možné, že dosavadní investor TV3 tím, že poplatil za Kindernaye dluhy, ho pevně drží v hrsti tak, že mu nemůže beztrestně z podniku odejít, jako to udělal Železný.

    Ale kdo ví. Ta rychlost, se kterou se licence prodloužila, vzbuzuje podezření.

    Podle nového zákona, který po očekávaném přehlasování prezidentského veta bude platit co nevidět, zřejmě v červenci, by Martin Kindernay podle všeho na prodloužení licence nárok neměl, neboť by s největší pravděpodobností narazil na paragraf 13, odstavec 3a, který praví, že žadatel splňuje předpoklady, jestliže
    "a) na jeho majetek nebyl prohlášen konkurz nebo na jeho majetek nebylo zahájeno konkurzní řízení nebo řízení o vyrovnání, anebo nevstoupil do likvidace."

    Obchodní rejstřík u společnosti RTV Gemma má napsáno:
    Usnesením Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 9.října 2000... byl prohlášen konkurs na majetek obchodní společnosti RTV Gemma s.r.o. a ustaven konkursní správce."


    zpět

    Polemicky o polemikách
    aneb Jak se diskutuje o kvalitě českých médií

    V těchto dnech probíhá paralelně hned několik veřejných diskusí o českých médiích. Stačí uvést případy Arnošt Wagner versus Petr Štěpánek (o práci Rady RTV) nebo Petr Štěpánek versus Pavel Pecháček (o monitoringu RSE a statutu české stanice Rádio Svobodná Evropa) nebo Jaroslav Plesl versus Jakub Patočka (o postoji žurnalistů k Václavu Havlovi), značnou pozornost média věnovala také oficiálnímu protestu předsedy ODS Václava Klause ve věci televizního pořadu Lídy Rakušanové "Chapadla korupce" (vysílán 6.6.).

    Diskuse, kterou vyvolal týdeník Respekt otázkou "co ohrožuje kvalitu českých tiskových médií?", má delší kontinuitu. Přispěl do ní Jaroslav Kmenta v č.15, Bohumil Doležal v č.18, Karel Hvížďala v č.20, Petr Kamberský v č.23 a Jaroslav Plesl v č.24. Ti poslední dva reagují především na Karla Hvížďalu, kterého bych se rád proti nim trochu zastal.

    Domnívám se totiž, že oba "mladoturci" (Petra Kamberského neznám, ale předpokládám, že bude generačně spřízněn s Jaroslavem Pleslem, kterého znám osobně) vycházejí ze zjednodušených představ, které sice odpovídají převládajícímu vědomí generace tohoto místa a této doby, ale které mohou - zvláště ve svém dogmatickém pojetí - způsobit nemalá nedorozumění i škodu.

    Ty představy znějí:

  • - masová komunikace prostřednictvím masových médií je výhradně obchodním podnikáním (byznysem),
  • - svobodný trh automaticky a samovolně zajišťuje dostatečně rozmanitou nabídku (mediálních) produktů.

    Začnu odzadu. Petr Kamberský tvrdí, že když někdo chce nějakou tiskovinu, tak ji může mít, protože "novinový trh je relativně otevřený a čtenáři na něm hlasují každý den. Vydavatelé na něj vstupují a snaží se prodejem zboží dosáhnout zisku. Lepší způsob, jak dosáhnout toho, co chceme, zatím lidská společnost neobjevila... Jde-li vydavateli o něco jiného než o profit, měli bychom být ve střehu. Kam vede "dobro pro celou zemi", víme dobře."

    Předpokládám, že Petr Kamberský je už natolik stár, aby se mu někdy v životě přihodilo, že si něco přál mít, na trhu to hledal, ale nenalezl. Buď bylo jeho přání natolik výlučné, že nabízející strana o něm vůbec nevěděla, nebo - což je častější případ - nabízející strana o takových přáních sice věděla, ale protože to nebylo ekonomicky rentabilní, přání do nabídky nezařadila. Ze stejných důvodů tak neučinila ani konkurenční firma, která by přece jinak - vždyť učebnice to uvádí - s podobnou nabídkou na trh měla přijít. A právě tak vznikají případy (školství, veřejná doprava, právo, bezpečnost, armáda, bankovní systém atd.), u kterých do hry vstupují i mimotržní faktory.

    Takže "lepší způsoby, jak dosáhnout toho, co chceme" společnost objevila, a ne, že ne. Žádná společnost není řízena výhradně trhem, navíc samotný trh, to nejsou jenom individuální akce prodávajících a kupujících, ale také celý komplex norem a soubor pravidel, které také někdo musí určit a pohlídat.

    Chápu, že Kamberského a Pleslova generace získala na základě zkušenosti s komunistickou totalitou odpor proti prosazování "dobra pro celou zemi", nechápajíc, že ať chceme či nechceme, v každé komunitě - rodinou či partou trempů a fotbalistů počínaje a republikou konče - vždy bude existovat něco jako "zájem celku", který nikdy nebude totožný s prostým součtem zájmů individuálních.

    Ten hlavní rozdíl mezi totalitním politickým systémem (dokážu si představit i totalitní systém dogmatiků ideologizovaného trhu) a mezi demokracií není v tom, že jeden uznává a druhý neuznává pojem "dobra pro celou zemi", ale v tom, jak se k definici tohoto pojmu dospívá a jakým způsobem je pak realizován.

    Také proto s radostí sleduji živou debatu o tom, co a jak by měla Česká televize jako veřejnoprávní instituce dělat, i když řada vyslovených myšlenek je mi cizí nebo mi příliš nevoní. Ta debata je totiž pro mne živoucím důkazem toho, že se snad už nevrátí doby, kdy o "dobru pro celou zemi" rozhodoval sekretariát jedné politické strany a jemu podřízená média. (I kdyby to měla být strana, která ve svobodných volbách získala nadpoloviční většinu.)

    Tvrdošíjné trvání na tom, že média jsou jenom a výhradně byznys, mně někdy připomíná podobnou uhlířskou víru, která tvrdila, že výrobní vztahy a materiální základna rozhodují o naši duši, určují naše vědomí, a kdo tomu nevěřil, byl perfidní buržoazní idealista.

    Ano, média jsou byznysem a významným byznysem, kolem kterého se točí miliardy a který generuje statisíce pracovních příležitostí. Média jsou ovšem také - ve větší či menší míře - rovněž vzděláním i kulturou, podílejí se na socializaci jedince ve společnosti, přenášejí tradice, jsou součástí a také stabilizujícím článkem ekonomického a politického systému.

    Výhodou pluralitního systému je, že plnění všech těchto funkcí se už nevyžaduje od každého média zvlášť, ale je to spíše obecný imperativ kladený na mediální systém jako celek, přičemž ten celek má podobu mnohohlasého orchestru, v němž rozmanitost a kvalita nabízených hlasů je generována z velké části - ne však beze zbytku - právě trhem a jeho silami poptávky a nabídky.

    Prohlásí-li Jaroslav Plesl, že "vydavatelský byznys není žádná charita, ale podnikání jako každé jiné", tak má pravdu jenom zčásti, neboť zkušenost nám říká, že tento vydavatelský byznys při usilování o zisk je schopen poskytovat, často i jako nezáměrný vedlejší produkt, i tu "charitu", tedy umí plnit i obecně prospěšné funkce. Nebo si Jaroslav Plesl myslí, že vydávání novin dostává privilegium pětiprocentní DPH jen tak náhodou? Tvrdí-li, že je to "byznys jako každý jiný", ať tedy jeho vydavatel platí 22% DPH jako "každý jiný".

    Nepředpokládám, že tento výklad obrátí oslovované novináře Plesla a Kamberského na moji víru. Ale byl bych rád, kdyby si ještě jednou tu Hvížďalovu úvahu přečetli a zamysleli se nad ní. Já jsem jí totiž pochopil trochu jinak než oni, a rozhodně jsem v ní nenašel žádné "otřesné pasáže" nebo "plivnutí do tváře německým vydavatelům".

    Pokud mohu použít příměru, pak také mně politika některých zahraničních vydavatelů (psal jsem o ní v Louči č.30) připomíná chování hospodáře, který seje na půdě, s jejíž nízkou bonitou se smířil, a který nemá zájem tuto půdu kultivovat investicemi, jejichž návratnost by se projevila až po delší době.

    Na rozdíl od Hvížďaly bych však tohle chování nepřisuzoval národnostním předsudkům, jako spíše neschopností - při neznalosti českého jazyka - dohlédnout, jakým způsobem jejich čeští partneři realizují legitimní snahu vydavatele o racionalizaci provozu a zvyšování nákladů.

    Jestliže německý vydavatel není schopen číst české noviny, možná netuší plytkost a mělkost zpráv a komentářů, kterých musí redaktor napsat sedm i více do týdne. A tak možná necítí, jak z novinářů, hledačů témat a příběhů, nositelů myšlenek a kvalifikovaných analýz, se postupně stávají vyplňovači tiskové plochy za každou cenu.

    Nijak nezpochybňuji to pozitivní, co zahraniční vydavatelé do této země přinesli. Například si myslím, že kdyby všechny hlavní deníky zůstaly výhradně v českých rukou, možná že bychom stále ještě byli IPB-landem, kde politikům beztrestně procházejí sponzoři Sinha a Bács.

    Ale i já bych si někdy přál mít list, o němž bych věděl, že jeho pravidelná příloha nevznikla jenom z pouhé potřeby umístit v listu další reklamy, a který by ve standardních rubrikách (alespoň některých) zajistil takové personální a honorářové podmínky, abych měl jistotu, že se v nich pravidelně budu setkávat s cream of the cream příslušných žurnalistů, publicistů, odborníků.

    Na Pleslově polemice je zarmucující, jakým způsobem ji vede. Nedostatek věcných argumentů je nahrazen rasancí úsudku ("chatrné argumenty", "nejotřesnější pasáž", "urážka německého národa" ze které se "radují Sládkovi republikáni a komunisté"), jakož i četností osobních výpadů proti názorovému protivníkovi.

    Navíc řada použitých faktů a argumentů je - lidově řečeno - mimo mísu. Ptá-li se Plesl: "Cítí snad ... Rupert Murdoch odpovědnost za společenský vývoj ve Velké Británii?" pak správná odpověď zní: Samozřejmě, že ano, a nikoli, že ne, jak tvrdí Plesl. Ta Murdochova odpovědnost je sice limitovaná jeho vlastními obchodními zájmy, mezi něž patří mimo jiné potřeba usilovat o kompetentní vládu a stabilní podnikatelské prostředí. Právě při takovém chápání odpovědnosti za osud celku The Sun před čtyřmi lety překvapivě podpořil labouristy proti konzervativcům.

    Napadne-li Plesl Hvížďalovo tvrzení, že "v míru však panuje mezi novináři a politiky v demokratických zemích symbióza a respekt," argumentem: "Asi už si nepamatuje (moralizující Hvížala), že třeba dnešní prezident George W.Bush nedávno veřejně označil reportéra z New York Times za "prvotřídního sráče"," pak tento argument je velice slabý, pokud víme, že ten výrok nebyl pronesen ani veřejně, ani záměrně, jak se děje u našich politiků, ale dostal se na veřejnost nechtěně prostřednictvím omylem zapnutého mikrofonu.

    A jestliže při polemice ke čtvrtému bodu Hvížďalova textu (obraz, který o sobě média vysílají) Plesl napíše, že "s tím se nedá polemizovat, protože z textu není vůbec jasné, co má autor na mysli," pak je to Pleslův gól do vlastní branky dokazující, že není schopen logicky propojit si dvě následující pasáže textu.

    Hvížďala totiž zde jasně říká: "obraz, jaký tím o sobě média vydávají" přičemž slůvko "tím" odkazuje na to, co se píše o několik řádků výše , tedy na možnou záměnu funkce denního tisku s losem, který vyhrává. Protože tato vazba Pleslovi unikla, celý zbytek polemiky se čtvrtým bodem postrádá smysl a ústí do obligátního útoku ad hominem: Byla MF DNES pod Hvížďalovým vedením lepší než dnes?

    Někdy mám pocit, jakoby v našich polemikách už vůbec nešlo o to, přesvědčit protivníka silou svých argumentů, ale o to, zatlačit ho do rohu silou či agresivitou svého postoje. A tak se i novinářské diskuse zvrhávají - po vzoru diskusí politických - ve hru na přetlačovanou apriorních postojů proti jiným apriorním postojům, z níž se čtenář příliš mnoho nedozví.

    Tak například Petr Štěpánek tvrdí, že ČRo-RSE je stanicí veřejnoprávního rozhlasu, žádná americká stanice. Naproti tomu Pavel Pecháček tvrdí, že RSE není žádný jeho soukromý byznys, a že je financován americkým Kongresem. Ale abych se dozvěděl, jak to má RSE v Česku všechno zařízeno, jaké jsou podmínky její smlouvy s Českým rozhlasem, toho jsem se v té polemice nedočkal.

    Za exemplární příklad argumentační prázdnoty, kde jedny postoje jsou hodnoceny téměř výhradně jinými postoji, může sloužit článek Jany Bobošíkové "Langer versus Dostálová" (Právo 14.6.). Bobošíková v něm sděluje, že poslankyně Dostálová je urážena místopředsedou ODS Ivanem Langerem, a že Langer je lump, protože se nechová tak, jak si Jana Bobošíková představuje. Přiznám se, že jiné poselství jsem v tomto sdělení nenašel. Že by to byl pokus předvést světu, že já, Jana Bobošíková, s věrchuškou ODS už nemám nic společného?

    P.S. Pokud se některému ze čtenářů Louče zdá, že rovněž můj styl polemiky je agresivní a není podložen argumenty, nechť se ozve. Ale ať fakta vyvrací fakty a ne jen názory a postoji.


    zpět

    Wahrheit the New York Times a Dichtung agentury CEPRA

    Tisková zpráva z 15.6., kterou vydal Martin Chalupský, tiskový mluvčí držitele licence TV NOVA společnosti CET 21, by jako jeden z dalších výstřelů mediální přestřelky CET 21 (Železný) vs. CME (Vávra, Klinkhammer) vůbec nestála za zmínku, kdyby v ní ta manipulace s fakty nepřesahovala mez, která z die Wahrheit činí die Dichtung.

    Komu se nechce probírat textem článku otištěného v the New York Times 10.6. (Lauderova mediální společnost čelí vyšetřování), nabízím stručný výtah:

    Vyšetřovatelé pod vedením manhattanské prokurátorky Mary Jo White zkoumají, zda Lauderova společnost CME se neprovinila proti Foreign Corrupt Pratices Act (zákon proti zahraniční korupci), když zaplatila nejméně 1 milion US dolarů úplatků v letech 1995-1996 při získávání licence na Ukrajině. CME je zde spoluvlastníkem úspěšné komerční stanice Studio 1+1, která od ledna 1997 vysílá na státním druhém ukrajinském kanálu (státní televize tady mimo primetime vysílá také vzdělávací pořady).

    Na skutečnost, že společníky Studia 1+1 jsou lidé s kriminální minulostí jako například Vadim Rabinovič, upozornil The New York Times již před čtyřmi lety, 5.4.1997. Rabinovič ze Studia 1+1 mezitím vypadl, ale v televizním byznysu, na kterém se podílí celý řetěz společností, je stále zapojen Boris Fuchsman, kterého v roce 1994 zpráva FBI označila "za pašeráka zlata a defraudanta". Dnes se Lauder hájí, že Rabinoviče mu doporučil v roce 1995 Olexandr Volkov, poradce prezidenta Kučmy, který je dodneška ukrajinským poslancem.

    Co se týče vyplacených částek, právníci společnosti CME tvrdí, že jejich ruce jsou čisté, a že všechny věci s licencí vyřizovaly jiné společnosti, případně Studio 1+1, bez účasti centrály.

    Ve zprávě Martina Chalupského mě zaujalo tvrzení Vladimíra Železného o tom, že "Ukrajinská aféra (Ronalda Laudera) je dokonalou analogií plánu CME v ČR". Po přečtení článku v The New York Times mě napadlo: To znamená, že Lauder v roce 1993 to získání licence v České republice také uplatil?

    Nebo tím chtěl Železný naznačit, že v ukradeném dokumentu z počítače CME, o kterém tak často hovoří jako o "českém plánu", byly zakalkulovány úplatky pro mediální komisi, premiérovy poradce nebo pro členy Rady RTV? Pokud ano, proč nepředloží důkazy?

    Já být některým z těchto činitelů, tak bych se proti této tiskové zprávě ohradil.


    zpět

    NAVRCHOLU.cz